Senaste nytt

Vad omvandlas bokningsklass "S" hos SAS till OS?

Svante

Medlem
Någon som vet vad (är väl en väl förborgad hemlighet annars vad dessa koder omvandlas/mappas till) "S" hos SAS blir hos OS?
Har en t/r ARN-CPH-VIE bokad hos SAS i "Plus"(utresa med premiärflyget till VIE) där ditresa är SAS genomgående i "P" samt benet CPH-ARN i "S". Benet VIE-CPH flygs av OS och bokningsklassen hos SAS är "S". Slår jag upp bokningen hos OS så står det "premium economy" på alla ben...

Jag vet vad som sagts och skrivits om code share mm, så sådant behöver inte påtalas...
 

palmen

Moderator
Någon som vet vad (är väl en väl förborgad hemlighet annars vad dessa koder omvandlas/mappas till) "S" hos SAS blir hos OS?
Har en t/r ARN-CPH-VIE bokad hos SAS i "Plus"(utresa med premiärflyget till VIE) där ditresa är SAS genomgående i "P" samt benet CPH-ARN i "S". Benet VIE-CPH flygs av OS och bokningsklassen hos SAS är "S". Slår jag upp bokningen hos OS så står det "premium economy" på alla ben...

Jag vet vad som sagts och skrivits om code share mm, så sådant behöver inte påtalas...
Tyvärr mer eller mindre omöjligt att svara på. Även om det i dagsläget kanske översätts till S så kan det imorgon översättas till K eller någon annan bokstav. Det här är tyvärr en av anledningarna till att det är risky med codeshare bokningar i och med att man inte vet vilken bokningsklass det blir. Jag skulle gissa på att du får någon stans mellan 0-100% intjäning av miles.

Om någon nyligen har haft S som bokningsklass på Austrian i en SAS bokning vore det bra info om man fick reda på vad den översattes till, dock så är det som sagt inte säkert att det översätts till samma bokningsklass framöver.
 

Svante

Medlem
Tack för svaret.
Kom ju dock genast på en ny fråga i samband med det, om nu biljetten är bokad i "Plus" vilket är Business, finns det då risk att det inte blir plats i Business hos OS på returbenet, oavsett vilken bokstav det blir?
 

olo

Medlem
Austrian har, mig veterligen, inte Eco+, så med största sannorlikhet är det en biljett i ekonomiklass på den sträckan.
Hade du bokat den i SAS Plus Full Flex, så hade det (kanske) blivit Business hos Austrian.
 

palmen

Moderator
@flum: semantik...SAS PLUS intra europa är framför skynket
Jo fast framför skynket är inte automatiskt businessclass.
Det är fler som rapporterat om att de bokat codeshare plus där de istället fått economy på andra bolag än SAS. SAS Plus är en premium economy biljett, om bolaget man åker med saknar detta så är det mer regel än undantag att man hamnar i economy på den flighten.
 

Senator

Moderator
Det här är en svår fråga att besvara. ExpertFlyer säger följande för bokning av SAS i bokningsklass S och hur detta omvandlas till Austrian (OS)

Booking Class
>$LB28
028 STOVIE 19JAN16 SK SEK 1551 SSEOWY STAY---/-- BK-S
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
SSEOWY PREMIUM ECONOMY UNRESTRICTED FARES S
SSEOWY WITHIN EUROPE FOR ONE WAY FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS
IF VIA SK S- FARES
VIA DX M REQUIRED
VIA RE Y REQUIRED S- FARES


Alternate Airline (AUSTRIAN (OS))
>$LB28/OS
028 STOVIE 19JAN16 SK SEK 1551 SSEOWY STAY---/-- BK-S
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
SSEOWY PREMIUM ECONOMY UNRESTRICTED FARES S
SSEOWY WITHIN EUROPE FOR ONE WAY FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS FOR CARRIER: OS
IF VIA SK S- FARES
VIA OS P REQUIRED
VIA OS S REQUIRED

Så du kan hamna i allt mellan P (affärsklass) och S (ekonomiklass) är min tolkning. Det blir mer intressant när vi tittar på t.ex. en lite högre SAS Plus bokningsklass, i detta fallet J:

Booking Class
>$LB40
040 STOVIE 19JAN16 SK SEK 2751 JSEOWY STAY---/-- BK-J
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
JSEOWY PREMIUM ECONOMY UNRESTRICTED FARES J
JSEOWY WITHIN EUROPE FOR ONE WAY FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS
IF VIA SK J- FARES
VIA DX C REQUIRED
VIA RE Y REQUIRED J- FARES


Alternate Airline (AUSTRIAN (OS))
>$LB40/OS
040 STOVIE 19JAN16 SK SEK 2751 JSEOWY STAY---/-- BK-J
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
JSEOWY PREMIUM ECONOMY UNRESTRICTED FARES J
JSEOWY WITHIN EUROPE FOR ONE WAY FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS FOR CARRIER: OS
IF VIA SK J- FARES
VIA OS D REQUIRED
VIA OS S REQUIRED

Meddela hur det blir :)
 
Toppen