Senaste nytt

86-åringen som försvann - med Qatar Airways till Phuket

doc

Medlem
Så var det äntligen dags igen. Farfar och jag på resa. För fyra år sedan fick jag en började tvångstankarna på en Tier Point Run till Honolulu. Guldfeber helt enkelt. Jag blev glad och förvånad när farfar svarade ja på att göra mig sällskap på den långa och minst sagt krångliga resan dit.

Från Bryssel till Honolulu med British Airways och American Airlines i business | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det har nu blivit tradition att göra en resa tillsammans så för fjärde året i rad skulle vi försvinna bort från Sverige för ett tag.
Då farfars aktningsvärda ålder gjort sig något mer påmind sista tiden beslutade vi oss i augusti för att boka en kampanjbiljett med Qatar till något varmt land med närheten till havet. Valet föll på Phuket.

Innan vi möttes upp på Arlanda hade jag checkat in på nätet, något som senare skulle visa sig helt onödigt. Vi gick därför raka vägen genom säkerhetskontrollen och passkontrollen till Stockholm Arlanda lounge. Vi tog oss något att dricka och efter ett tag ropades våra namn upp och vi ombads gå till transferdisken. När vi begav oss dit visade det sig att de promt skulle byta våra boardingkort och märka våra handbagageväskor med premium-taggar. Detta skulle underlätta för oss när vi kom till Doha hette det. Boardingen hade redan påbörjats cirka 50 minuter före avgång, så vi begav oss till gate F62 där vi kunde gå ombord direkt. Farfar muttrade en undrande kommentar om varför vi var tvungna att visa boardingkortet först i säkerhetskontrollen, sedan i passkontrollen, loungen, transferdisken, ingången till gaten, innan jetway-bryggan och slutligen i dörren till flygplanet.

QR172 ARN-DOH B788 A7-BCV 2E & F
Vi visades till våra stolar och med med ett glas champagne blev humöret bättre.

ImageUploadedByTapatalk1453020557.508634.jpg


Ryktena om lädermappens försvinnande från menykorten visade sig stämma, då menyerna delades ut av flygvärdinnorna. Pyjamas delades ut och jag gick och bytte om. Våra beställningar togs upp för så väl dricka som mat. Push-back skedde först 40 minuter sent, vilket antagligen berodde på kort flygtid men efter push-back åkte vi sedan in mot gaten igen. Jag började tänka tankar på "The Dreamliner Experience" men efter ett kort tag gjordes ny push-back med något annan vinkel ut från gaten. Motorerna varvades upp och vi taxade långsamt långsamt ut. Farfar undrade om piloten övningskörde och fällde kommentarer om att det skulle ta lång tid att åka hela vägen i den farten vi hade. Efter ett bra tags krypande på marken fick vi så luft under vingarna. Planet vände så söder ut och strax därefter serverades vi mer champagne. Jag valde att bara ta en ostbricka, lite portvin samt glass för att kunna sova medan farfar passade på att prova meze samt en bit laxfilé. Flygvärdinnan verkade oroad över att jag inte skulle äta mer och reserverade en laxfilé åt mig om jag skulle bli hungrig senare.

ImageUploadedByTapatalk1453020595.376641.jpg


ImageUploadedByTapatalk1453021959.554132.jpg


Jag lyckades sova drygt 2,5 timmar innan det började bli dags att byta om igen. Innan landning serverades vi mer att dricka.

Traumatisk transfer i Doha
Punktligt landade vi i Doha och till min förvåning taxade vi in till en riktig gate istället för de vanligt förekommande bussgaterna. Passagerarna i business class tilläts gå av först utan stress. Dock måste vi hamnat på en mycket avlägsen gate då det kändes som flera kilometers promenad in till transferhallen. De verkade provköra något tåg så det kanske kommer gå fortare framöver. Väl i transferhallen möttes vi av en chock. Tusentals människor i oorganiserat kaos som skulle igenom säkerhetskontrollen, de ena mer stressade än de andra över att missa sina flighter. Inga skyltar till någon priority-kö. Men jag hade ett svag minne från mina tidigare resor att detta fanns någonstans mitt i hallen och mycket riktigt. Kön där var något kortare, men också den fylld av ekonomipassagerare (med gula väsktaggar). Så mycket för att våra vinröda taggar skulle hjälpa oss på plats. Jag vet inte hur lång tid det tog att komma igenom, men en mindre trevlig upplevelse var det helt klart. När vi väl kommit upp för rulltrappan till Al Mourjan loungen insåg vi att det bara var dags att vända och gå till gaten igen, då det stod boarding. Väl vid gaten insåg vi att boarding betydde pre-boarding. Vid gaten fick vi dessutom veta att våra platser flyttats en rad bak för att ge plats åt en familj. Flyttar man verkligen på OW Emeralds i första hand? Nåväl, ganska snart fick vi ändå gå ombord. När vi bokade så skulle denna flight flygas med A330-200, så jag blev glad när jag såg att den uppgraderats till en B787-8. Dock upptäckte jag en vecka innan att detta bytts till en B777-300ER, så biljettförsäljningen måste gått bra.

QR840 DOH-ARN B77W A7-BAU 4E & F
Businessclass hade egen brygga och vi välkomnades ombord i dörren. På denna flight blev vi inte visade till platserna som på föregående flygning. Det något märkliga är att en flygvärdinna har ansvaret för varsin halva av planet vilket inkluderar fönstersätena och ett mittsäte, vilket i vårt fall innebar att vi hade olika personer att vända oss till beroende på om det rörde farfar eller mig. Då våra flygvärdinnor var olika snabba fick det en del märkliga konsekvenser. Jag fick till exempel snabbt ett glas champagne medan farfar fick det 20 minuter senare. Lite svårt att skåla då kan jag tycka. Min matbeställning togs upp innan push-back medan farfars fick vänta till efteråt. Väl uppe i luften fick vi varsin ny drink samt lite nötter. När när farfars beställning tagits upp kom så maten ganska snabbt för min del medan farfar låg en rätt efter i regel. På flygningen serverades frukost och jag valde bircher muesli och omelett.

ImageUploadedByTapatalk1453020674.283095.jpg


ImageUploadedByTapatalk1453020690.624816.jpg


ImageUploadedByTapatalk1453020641.983585.jpg


Kabinen i 777:an kändes luftig i sin 2+2+2-konfiguration. Jag gillade stolen, men provade inte att sova i den utan avnjöt två filmer istället. Här kommer Qatars service verkligen till sin rätt. Det var aldrig något problem att beställa något från menyn. Jag tog efterrätt mitt i första filmen och strax innan vi landade beställde jag en laxsallad. Denna sallad var något smaklös, men i övrigt vad maten på flygningen god.

ImageUploadedByTapatalk1453020714.486548.jpg


ImageUploadedByTapatalk1453020734.296381.jpg


Jag instämmer i vad som sagts tidigare om att portionerna nu är något mindre och mest uppenbart är att bröstkorgarna som tidigare var gigantiska nu är något mer normalstora. Jag är sammantaget mycket nöjd med resan frånsett transfern i Doha. Om man inte flugit Qatar Airways innan kommer man nog inte reagera på de "försämringarna" man gjort. Det är inte så att man får för lite mat eller för dålig champagne, även om det var snäppet bättre förut. Tack för att ni läste så långt. Fortsättning följer.
 
Last edited:

doc

Medlem
Hmm..jag flög ARN -DOH i september och då jag hade japansk/indisk crew var tyvärr bröstkorgarna minimala då också.
Inte alls som Hooters i LA
F ö så diskeret viftande med lila BP vid trängsel i doha delar havet Moses style!
Haha, auto-correct och nu är det för sent att ändra inlägget. :p

Provade det också, men kanske viftade för diskret. På hemresan har vi STPC, så då slipper vi gå den vägen. Blir säkert en intressant upplevelse det också.
 

011430121

Medlem
@doc trevligt att läsa dina reserapporter med Farfar, jag vill inte vara någon brorduktig, men hade du inte kunnat byta plats med farfar så han hade fått service före dig, nä jag skall inte lägga mig i detta men......
Ha det så trevligt på resan!
 
  • Gilla
Reactions: doc

Alf

Medlem
Alltid lika trevliga kåserier om dina resor med farfar. Jag önskar att mina barn kunde ta hand om mej på liknande sätt. Men det är svårare, det är ju jag som sitter på poängen så det blir tvärtom.
Hur tycker farfar att Phuket står sig mot Hawaii? För mej är valet självklart men tyvärr är det längre restid till Hawaii.
 

doc

Medlem
Alltid lika trevliga kåserier om dina resor med farfar. Jag önskar att mina barn kunde ta hand om mej på liknande sätt. Men det är svårare, det är ju jag som sitter på poängen så det blir tvärtom.
Hur tycker farfar att Phuket står sig mot Hawaii? För mej är valet självklart men tyvärr är det längre restid till Hawaii.
Jag ska fråga honom när vi är på väg hem vad han tyckte. Det är lite svårt att jämföra just nu, men jag tror nog också att Hawaii är en favorit för hans del. Återkommer i frågan. :)
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Brandten

Medlem
Så var det äntligen dags igen. Farfar och jag på resa. För fyra år sedan fick jag en började tvångstankarna på en Tier Point Run till Honolulu. Guldfeber helt enkelt. Jag blev glad och förvånad när farfar svarade ja på att göra mig sällskap på den långa och minst sagt krångliga resan dit.

Från Bryssel till Honolulu med British Airways och American Airlines i business | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Kul och annorlunda (måste man väl få säga när farfar är med) reserapport. Jag har nog missat den förra så nu blir det sent i säng inatt igen. :)

Innan vi möttes upp på Arlanda hade jag checkat in på nätet, något som senare skulle visa sig helt onödigt.
Hm jag verkar inte se eller fatta varför det var onödigt?

Pyjamas delades ut och jag gick och bytte om.
Jag lyckades sova drygt 2,5 timmar innan det började bli dags att byta om igen.
Ser många här som skyndar sig att byta om till pyjamas och har alltid undrat varför (byta om över huvud taget)? Räknar med att jag får svaret "Vänta bara till du gjort det första gången". :)

Väl i transferhallen möttes vi av en chock. Tusentals människor i oorganiserat kaos som skulle igenom säkerhetskontrollen, de ena mer stressade än de andra över att missa sina flighter.
Vad händer om man har en tight connection och måste stå så länge i kön att man missar flyget. Vems fel är det då?

QR840 DOH-ARN B77W A7-BAU 4E & F
Det något märkliga är att en flygvärdinna har ansvaret för varsin halva av planet vilket inkluderar fönstersätena och ett mittsäte, vilket i vårt fall innebar att vi hade olika personer att vända oss till beroende på om det rörde farfar eller mig.
QR840 DOH-HKT men säkert bara en typo...

Olyckligt att det blev så när ni reste tillsammans. Utan att kapa tråden för mycket så reagerade vi på att vi hade så många olika CC hela tiden på SK mellan SFO-CPH. Först blev vi serverade enligt "din" modell ovan. Senare fick vi samma kille som serverade oss två medan någon annan körde fönsterplats. Senare mycket välsynkroniserade av olika CC. Vet inte vad jag tycker om bäst. Måste ha några fler C resor så jag kan jämföra. :)

Här kommer Qatars service verkligen till sin rätt. Det var aldrig något problem att beställa något från menyn.
Detta trodde jag var något av fördelen med att flyga högre klass. Att man kan äta och dricka vad man vill, när som helst. Tyckte till och med att det var så på SK nu senast, men det kanske inte är samma sak du menar.

Jag instämmer i vad som sagts tidigare om att portionerna nu är något mindre och mest uppenbart är att bröstkorgarna som tidigare var gigantiska nu är något mer normalstora.
Kan man beställa mer mat (förutsatt att det är lastat ombord) hos alla flygbolag när man flyger C och högre? Annars är jag ett fan av normalstora bröstkorgar som serveras mig...


Vid gaten fick vi dessutom veta att våra platser flyttats en rad bak för att ge plats åt en familj. Flyttar man verkligen på OW Emeralds i första hand?
Kanske familjen också var OW Emeralds? Hur såg det ut annars i kabinen, kunde de stuvat om andra pax?
 
Toppen