Senaste nytt

Tillstånd att servera alkohol i lounger i Sverige?

Status
Stängd för vidare inlägg.

kaktusen

Medlem
Agö:: Kan man ödmjukt få betala hälften av denna ev. kostnad? Eller gärna det dubbla? Hela tråden känns som att försöka göra ett problem av något som inte är något problem.
 

JonW

Medlem
Och det tycker du att dina inlägg med hänvisningar till din enorma kunskap gör? Du har på en åtta sidor lång tråd fortfarande inte kunnat förklara vad problemet är - och du vägrar ta kontakt med de som i så fall skulle gjort fel (och det är inte SAS) med absurda hänvisningar.

Varför ringer du inte bara Sigtuna kommun så får du ett svar? Du kan säkert maila och få veta exakt vad loungernas alkoholtillstånd innehåller, och du ska till och med få det svaret skyndsamt.
Jag förstår inte varför jag skulle ha skyldighet att redovisa något problem??
Tråden startades med utgångspunkt från en frågeställning, inte för att åtgärda något "problem".
Och tråden har givit en del intressanta svar. Blandat med en del faktafel och rena missförstånd, vilket jag nog tycker jag har rätt att påpeka
på ett diskussionsforum oavsett vad man anser om min kunskapsnivå.
 

JonW

Medlem
Garanterat offentlig handling. Begär ut alla rapporter från loungerna på Arlanda. Du kan också begära ut info om hur ofta de kontrollerats. Posta sedan all info här.
Varför begär du inte ut dem om det nu är så garanterat? (Själv är jag inte lika säker...)
Postar du dem här så ska jag gärna kommentera.
 

JonW

Medlem
Finns ingenting i ditt svar enligt #48 som stöder att man på något sätt bryter mot lagen.
Snälla, läs en gång till!
Nästa del som du nämner är hur flygplatsbolagen inhandlar sin alkohol. Tjacka Skogstjärnan utgår jag ifrån att ingen seriös aktör gör.
Importerad alkohol om du med det avser import såsom privatperson enligt EU-reglementet är även det förkastligt. Eftersom en privatperson inte äger rätt att för kommersiellt bruk vidareförsälja kröken.
Registrerade importörer (undantar i detta Systembolaget) av alkohol har enligt lagen rätt att sälja till, även, flygplatsbolag.
Taxfree i bemärkelsen att den är/skall vara oskattad, bör inte gå att servera på flygplatser som det går att göra på fartyg (internationellt vatten)
Även här får vi utgå från att man inhandlar det från av staten registrerade företag.
Snälla. läs en gång till. Då ser du att jag naturligtvis inte anklagat loungerna för felaktig inhandling av alkohol. Det är alltså inte 13 § man bryter mot, utan 24 § 3 st.

Man har fått sitt tillstånd.
Man handlar av godkända företag.
Så då återstår återigen frågan. Vilken paragraf är det man bryter mot ?
 

Agö

Medlem
Varför begär du inte ut dem om det nu är så garanterat? (Själv är jag inte lika säker...)
Postar du dem här så ska jag gärna kommentera.
Ganska enkelt. Jag har inte påstått något, det är du som trådstartare som gjort det (och fortsätter göra det). Och vill man som trådstartare biffa upp sitt annars svaga case bör man nog slå handläggaren på Sigtuna kommun en signal. Ser ingen som helst anledning till varför denna typ av information inte skulle vara allmän handling eller, om handling inte upprättats, till varför handläggaren inte skulle berätta om hur ofta de utövar tillsyn mot lounger på Arlanda.

Nåväl, eftersom jag är van vid att hjälpa dig på traven ska jag göra det igen. Sigtuna kommun är nämligen så modern så att den har ett sökbart diarium på nätet. En snabb sökning under år 2015 på termen "serveringstillstånd" ger 18 träffar, varav t.ex. ett öppnat tillsynsärende mot ett café på Arlanda (SkyCity), gulmarkerat nedan.

Nu föreslår jag att du ringer handläggaren på måndag så vi kan reda ut detta.

upload_2016-1-17_9-32-50.png
 

Agö

Medlem
Ganska enkelt. Jag har inte påstått något, det är du som trådstartare som gjort det (och fortsätter göra det). Och vill man som trådstartare biffa upp sitt annars svaga case bör man nog slå handläggaren på Sigtuna kommun en signal. Ser ingen som helst anledning till varför denna typ av information inte skulle vara allmän handling eller, om handling inte upprättats, till varför handläggaren inte skulle berätta om hur ofta de utövar tillsyn mot lounger på Arlanda.

Nåväl, eftersom jag är van vid att hjälpa dig på traven ska jag göra det igen. Sigtuna kommun är nämligen så modern så att den har ett sökbart diarium på nätet. En snabb sökning under år 2015 på termen "serveringstillstånd" ger 18 träffar, varav t.ex. ett öppnat tillsynsärende mot ett café på Arlanda (SkyCity), gulmarkerat nedan.

Nu föreslår jag att du ringer handläggaren på måndag så vi kan reda ut detta.

Visa bifogad bild 46892
Jo, och när du @JonW , ändå har handläggaren på tråden kan du ju begära ut tillsynsplanen för 2016, diarienummer i bilden jag postade ovan.
 

JonW

Medlem
Ganska enkelt. Jag har inte påstått något, det är du som trådstartare som gjort det (och fortsätter göra det). Och vill man som trådstartare biffa upp sitt annars svaga case bör man nog slå handläggaren på Sigtuna kommun en signal. Ser ingen som helst anledning till varför denna typ av information inte skulle vara allmän handling eller, om handling inte upprättats, till varför handläggaren inte skulle berätta om hur ofta de utövar tillsyn mot lounger på Arlanda.

Nåväl, eftersom jag är van vid att hjälpa dig på traven ska jag göra det igen. Sigtuna kommun är nämligen så modern så att den har ett sökbart diarium på nätet. En snabb sökning under år 2015 på termen "serveringstillstånd" ger 18 träffar, varav t.ex. ett öppnat tillsynsärende mot ett café på Arlanda (SkyCity), gulmarkerat nedan.

Nu föreslår jag att du ringer handläggaren på måndag så vi kan reda ut detta.

Visa bifogad bild 46892
Tack för hjälpen, men tyvärr klarar jag inte att hitta nån annan sökfunktion än den för själva hemsidan.
Men kan du skicka rätt länk så ska jag med intresse studera diariet.
 

thh

Medlem
Jag förstår inte varför jag skulle ha skyldighet att redovisa något problem??
Tråden startades med utgångspunkt från en frågeställning, inte för att åtgärda något "problem".
Och tråden har givit en del intressanta svar. Blandat med en del faktafel och rena missförstånd, vilket jag nog tycker jag har rätt att påpeka
på ett diskussionsforum oavsett vad man anser om min kunskapsnivå.

Du har rätt att påpeka vad du vill, det vore glädjande om det du påpekade på något sätt var förankrat i svensk rättspraxis och inte vad du själv tycker, och om du när du motbevisats gång på gång antingen erkände att du hade fel eller faktiskt tog kontakt med personen som har som sitt arbete att kontrollera att alkohollagstiftningen följs och dela ut dessa tillstånd till loungerna på Arlanda eller andra svenska flygplatser. Det har du hittills inte gjort utan du har klagat som en bebis på att du har rätt och alla andra har fel och du vet mer än alla andra, inklusive de som faktiskt ska dela ut dessa tillstånd.

Det har du såklart rätt att göra, men det ger inget seriöst intryck. Det hade det gjort om du istället tagit kontakt med Sigtuna kommun eller helt enkelt anmält loungen om du nu tycker att de bryter mot svensk lag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen