Senaste nytt

Vilket lojalitetsprogram?

palmen

Moderator
Från Sydney ska jag senare över till San Francisco, men då är det United och Star Alliance. Där tänkte jag försöka mig på uppgradering med intjänade eurobonuspoäng, så får vi be och hoppas att det lyckas.
Tyvärr kommer nog detta att bli svårt i och med att det krävs väldigt höga bokningsklasser i economy (Y eller B) för att kunna uppgradera med eurobonuspoäng på en United-flygning. Dessutom verkar det bara gälla för flighter inom USA
Upgrade - SAS
 

nota bene

Medlem
Jag ska alltså åka via LHR och HKG med några dagar uppehåll i HKG.
Och för att förtydliga så antar jag att det rör sig om en t/r biljett iom att en sådan är väsentligt billigare än en enkel.

För övrigt så kvarstår min fråga om vad som är viktigt för dig, är det status, eller poängintjäning (och om det, så beror mycket på vad du vill få ut av poängen när du använder dessa).

Om status sökes är det ganska glasklart att IB/BA är bäst (n.b. BA kräver 2 extra legs på BA-kod), med mindre än att du kommer att flyga en hel del Cathay då kanske deras program är bättre (SL (ruby) ger Lounge access till deras egna Business lounger).
 

Fredrik92

Medlem
Och för att förtydliga så antar jag att det rör sig om en t/r biljett iom att en sådan är väsentligt billigare än en enkel.

För övrigt så kvarstår min fråga om vad som är viktigt för dig, är det status, eller poängintjäning (och om det, så beror mycket på vad du vill få ut av poängen när du använder dessa).

Om status sökes är det ganska glasklart att IB/BA är bäst (n.b. BA kräver 2 extra legs på BA-kod), med mindre än att du kommer att flyga en hel del Cathay då kanske deras program är bättre (SL (ruby) ger Lounge access till deras egna Business lounger).

Nej, det är inte t/r. Jag ska som jag skrev vidare österut sen, till USA.

Jag tror att poäng är viktigare för mig än status (även om jag alltid strävar efter att behålla status på SAS/Star Alliance).

Hur länge varar statusar på exempelvis BA?
 

GillBates

Medlem
@Fredrik92 är det enkelbiljett till SYD så får du inte silver hos BA, alldeles oavsett routing (om den inte är helt absurd), Hade nog satsat på att åka OW hem också om det är status du vill uppnå.
 

nota bene

Medlem
Nej, det är inte t/r. Jag ska som jag skrev vidare österut sen, till USA.

Jag tror att poäng är viktigare för mig än status (även om jag alltid strävar efter att behålla status på SAS/Star Alliance).

Hur länge varar statusar på exempelvis BA?
Jaha, det förändrar ju allting. Då kommer du att uppnå precis ingen status i något program (utom ruby hos BA/IB men det är värdelöst).

Då skulle jag nog mest kolla på intjäningen (som brukar vara 125% till många program i I-klass, men du kan ju ha en högre bokningsklass med tanke på one way?), och eftersom det troligen är likartad intjäning är det viktigare vart du har nytta av poängen.

Varje FFP har olika möjligheter vid uttag såsom tillgänglighet, bränsletillägg, bra priser på uppgraderingar eller bra priser i vissa regioner/avstånd.
 

Fredrik92

Medlem
@Fredrik92 är det enkelbiljett till SYD så får du inte silver hos BA, alldeles oavsett routing (om den inte är helt absurd), Hade nog satsat på att åka OW hem också om det är status du vill uppnå.

Som sagt, poäng är viktigare. Och jag ska ju OW hem, men den OW blir österut via USA och då är det Star Alliance där jag ska pinas i Economy 14 timmar... :p


Då skulle jag nog mest kolla på intjäningen (som brukar vara 125% till många program i I-klass, men du kan ju ha en högre bokningsklass med tanke på one way?), och eftersom det troligen är likartad intjäning är det viktigare vart du har nytta av poängen.

Varje FFP har olika möjligheter vid uttag såsom tillgänglighet, bränsletillägg, bra priser på uppgraderingar eller bra priser i vissa regioner/avstånd.

Jag får försöka forska på var man tjänar mest poäng och var man har mest nytta av intjänade sådana.

Hem från USA kom jag just fram till att jag kan flyga Business för det förmånliga priset 268:- med SAS, tack vare mina poäng.
 

Treo

Medlem
Inte helt sant - det måste vara 4 sektorer med BA-kod. Codeshare kan vara bra inom oneworld ifall man vet vad man pysslar med...

För att vara helt korrekt: BA-kod eller BA-metall. (Eller, faktiskt, IB-plan med IB-kod).
Det går alltså exv att boka AA-fare/kod och flyga ihop BAEC Silver på en bokning (och få tillgång till CCR :)), bara man har BA-flyg över Atlanten. (jupp, been there done that;))
 
Toppen