Senaste nytt

Varför vill någon åka Business Class?

miafias

Ny medlem
Jag är alldeles "färsk" här på businessclass.se och blir förvånad av inlägget, därför måste jag göra några kommentarer.

Alla uppmanar till att alltid flyga business class.

Har aldrig upplevt att man uppmanas till att resa i businessclass. Däremot delas de positiva och negativa erfarenheterna med andra
resenärer här.

Gratis? Ni har ju pyntat ut 12.000 kr för en trerätters plastlåde-mat samt sluppit köa några minuter i säkerhetskontrollen?

Har du flugit bc själv? Då vet du säkert att det inte är samma mat som economy :) .....d v s "plastlådemat" (sedan finns det bättre och
sämre bc-mat. För det mesta (jag flyger Club World med BA) är maten bra på långflygningarna.

Har jag missförstått något eller tycker folk att det är värt över tio tusen kronor att stoltsera med en BC-biljett?
Stoltsera? Ja, det finns säkert de som gör det, men de flesta gör det av andra orsaker. Jag gör det främst för att kunna sova
i 180 grader och att få vara i fred i CW.

Jag vill verkligen inte vara dryg och klanka ner på folk som samlar poäng och vill åka i fina klasser, men jag begriper det verkligen inte.

Flyg i businessclass först och berätta sedan dina tankar.....jag är nyfiken på hur du då tänker.
 

Direktorn

Medlem
Bokar inte business på resor kortare än 6 timmar privat, med vissa undantag ibland få de inte känns värt pengarna. Över 6 timmar är det en annan sak, då jag oftast försöker hitta en bra deal på en businessbiljett till rea. Det är värt pengarna anser jag. Självklart spelar ekonomin roll med. Skulle inte ha resonerat lika för 10 år sedan.
 

spritfet

Medlem
Mycket underhållande läsning i denna tråd! :)

Väntar spänt på svar om @Diadaxi någon gång åkt business class long haul, men med tanke på frågeställningen får jag anta att det blir nej på den? Det bästa svaret får man genom att boka en business award och känna efter själv.

Jag är avundsjuk, tänk om man hade "first business long haul" upplevelsen framför sig... för att inte tala om "first first" :)
 

Smuffe

Medlem
Jag var tvungen att göra en snabbsökning om vi tar SAS business som exempel då det inte är att jämföra med EVA, Lufthansa, Swiss eller Turkish (sistnämnda sviktar emellanåt men har en fantastisk lounge) som är fyra bolag som jag har flugit i BC både regionalt i Europa/Asien samt IC.

Jag fann följande genom Google:

Google Flights

Så det är inte jättedyrt att hitta billiga biljetter i BC, om alternativet hade varit att sitta trångt med minst en mellanlandning, stökig och överbelamrad flygplats där allt är dyrt och har du 4-15 timmars dötid utan möjlighet att besöka en lugn lounge så kommer du behöva handla mat och dryck för i runda slängor 250-400kr per person per måltid. Gillar du att fika så kommer du garanterat slänga ut mellan 50-100kr per öl och du dricker 4-8 stycken i 4-15 timmar... Då är man uppe i över tusenlappen.
Gör man fler mellanlandningar och räknar in hemresan så har man lätt gjort av med minst 2000-3000kr.

Så tar vi exemplet med SAS till Hong Kong ut 24 mars och hem 10 april:
Economy = 6344 SEK
Business Class = 8993 SEK

Skärmavbild 2016-01-06 kl. 19.14.41.png
Skärmavbild 2016-01-06 kl. 19.17.58.png
 

Smuffe

Medlem

Intressant... Har helt missat den tråden och kollade aldrig på sas.se om det faktiska priset.
Kontentan är hur som, lägg på någon tusenlapp under bolagens kampanjer och reor så landar det på i runda slängor på strax över än att käka samma standard som ombord på planen och i vissa lounger om man betalar för de dyrare vinerna, champagnen och maten i dess publika restauranger samt att man slipper allt trassel, stress, blir utvilad och mår bra.
Meningen med att man åker på semester är att man ska kunna ta det lugnt och må bra, inte stressa och behöva sova i två dagar när man väl kommer fram och sedan stressa sönder sig när man ska hem och man är ett vrak första dagen på jobbet. :)
 
Intressant... Har helt missat den tråden och kollade aldrig på sas.se om det faktiska priset.
Kontentan är hur som, lägg på någon tusenlapp under bolagens kampanjer och reor så landar det på i runda slängor på strax över än att käka samma standard som ombord på planen och i vissa lounger om man betalar för de dyrare vinerna, champagnen och maten i dess publika restauranger samt att man slipper allt trassel, stress, blir utvilad och mår bra.
Meningen med att man åker på semester är att man ska kunna ta det lugnt och må bra, inte stressa och behöva sova i två dagar när man väl kommer fram och sedan stressa sönder sig när man ska hem och man är ett vrak första dagen på jobbet. :)
PE är inte business class. PE är oftast aldrig värt extra pengar utöver vanlig Economy då man ändå får sitta upp och sova.
 

Dr. Miles

Expert
Ett annat exempel.

En flygbiljett mellan Stockholm-Bangkok T/R kan kosta ca 10.000 SEK inkl. skatter i Economy class i högsäsong som jul & nyår om man planerar sent.
Men om man planerar smart och prickar in en bra deal kan man resa i Business class för ungefär samma pengar.


Om man är ändå beredd att betala för 10.000 SEK i Economy class under högsäsong, kan man betala samma summa för resan i Business class också, väl? :)
 
Toppen