Senaste nytt

ITA Matrix hjälp och tips

freppa87

Medlem
Halloj! Försöker leta fram vad skatter blir på en eurobonusresa där utresan är med SAS/United och hemresan är Lufthansa.

Resan jag tänker göra är Stockholm -> New York (SAS) och New York -> Orlando (United), hemresan Boston -> Frankfurt (Lufthansa) Frankfurt -> Stockholm (Lufthansa).

Alla ben i Business (Eller United First). Utresan förstår jag blir billig, men hemresan om jag söker på ITA Matrix får jag till strax över 4000kr per person enbart för hemresan? Kan det stämma eller räknar jag fel?

Fare 1: Carrier LH C2E BOS to STO (rules)
Passenger type ADT, one-way fare, booking code C
Covers BOS-MUC (Business), MUC-ARN (Business)
US$6,053.00
German Passenger Service Charge (RA)
US$18.90
LH YQ surcharge (YQ)
US$403.00
LH YR surcharge (YR)
US$17.50
US International Departure Tax (US)
US$17.80
US September 11th Security Fee (AY)
US$5.60
US Passenger Facility Charge (XF)
US$4.50
Subtotal per passenger
US$6,520.30
Number of passengers
x1
Subtotal For 1 adult
 

olo

Medlem
Halloj! Försöker leta fram vad skatter blir på en eurobonusresa där utresan är med SAS/United och hemresan är Lufthansa.

Resan jag tänker göra är Stockholm -> New York (SAS) och New York -> Orlando (United), hemresan Boston -> Frankfurt (Lufthansa) Frankfurt -> Stockholm (Lufthansa).

Alla ben i Business (Eller United First). Utresan förstår jag blir billig, men hemresan om jag söker på ITA Matrix får jag till strax över 4000kr per person enbart för hemresan? Kan det stämma eller räknar jag fel?

Fare 1: Carrier LH C2E BOS to STO (rules)
Passenger type ADT, one-way fare, booking code C
Covers BOS-MUC (Business), MUC-ARN (Business)
US$6,053.00
German Passenger Service Charge (RA)
US$18.90
LH YQ surcharge (YQ)
US$403.00
LH YR surcharge (YR)
US$17.50
US International Departure Tax (US)
US$17.80
US September 11th Security Fee (AY)
US$5.60
US Passenger Facility Charge (XF)
US$4.50
Subtotal per passenger
US$6,520.30
Number of passengers
x1
Subtotal For 1 adult
Om du kan bifoga en skärmbild från ITA Matrix, så brukar det bli mycket lättare att läsa, än texten som text. Har du möjlighet att göra det istället?
 

freppa87

Medlem
Om du kan bifoga en skärmbild från ITA Matrix, så brukar det bli mycket lättare att läsa, än texten som text. Har du möjlighet att göra det istället?
 

Attachments

  • 2016-01-04 13_23_42-Matrix - ITA Software by Google.png
    2016-01-04 13_23_42-Matrix - ITA Software by Google.png
    353,6 KB · Visningar: 193

bnr

Medlem
@freppa87 - jag tror att det är smartare att söka som en t/r och inte som en one-way, jag misstänker att det prissätts annorlunda beroende på var man påbörjar/köper resan.
Rent generellt har Lufthansa väldigt hög YQ.
Ska försöka söka lite.

Baserat på den skärmbild du skickat med så kostar det 4051 SEK för hemresan om du bokar den som den är visad där.
Men det förutsätter nog enkelresa BOS-ARN.
 

olo

Medlem
@freppa87 - jag tror att det är smartare att söka som en t/r och inte som en one-way, jag misstänker att det prissätts annorlunda beroende på var man påbörjar/köper resan.
Rent generellt har Lufthansa väldigt hög YQ.
Ska försöka söka lite.

Baserat på den skärmbild du skickat med så kostar det 4051 SEK för hemresan om du bokar den som den är visad där.
Men det förutsätter nog enkelresa BOS-ARN.
Instämmer. Generellt är det alltid dyrare att börja en resa i USA.
Sök hela resan som t&r Open jaw, så blir nog svaret annorlunda.
 

bnr

Medlem
@freppa87 - se nedan bild. Jag lyckas inte hitta EWR-MCO utan den visar via IAD, men skillnaden lär vara maginell om du lyckas hitta EWR-MCO.
Skatter & avgifter 3 844 SEK.

Capture.PNG

Sökningen ser ut så här
capture2.PNG
 

freppa87

Medlem
Skriver jag in en ToR från stockholm får jag helt andra värden, totalt 2,380.00 för LH YQ surcharge (YQ) . Men ska det sen delas i två? Vilka andra avgifter är då applicerbara för bara ena resan?

Ska strax boka min första bonusresa och vill vara säker på att det blir rätt avgifter.
 

Attachments

  • 2016-01-04 13_29_06-Matrix - ITA Software by Google.png
    2016-01-04 13_29_06-Matrix - ITA Software by Google.png
    377,1 KB · Visningar: 164

bnr

Medlem
Skriver jag in en ToR från stockholm får jag helt andra värden, totalt 2,380.00 för LH YQ surcharge (YQ) . Men ska det sen delas i två? Vilka andra avgifter är då applicerbara för bara ena resan?

Ska strax boka min första bonusresa och vill vara säker på att det blir rätt avgifter.
Enligt den du skickat nu så är skatter & avgifter 3 753 SEK. De skatter & avgifter du får fram beror på en del olika saker, bl.a. på flygbolag och länder som du flyger till/från.
Du kan inte kombinera hur som helst utan du bör söka fram resan "som den ska se ut", se mitt exempel ovan, varpå du får korrekta skatter & avgifter med hjälp av ITA Matrix.

Finns en utmärkt tråd som förklarar lite kring skatter & avgifter vid bonusresor. :)
[Tips] Hur man räknar skatter och bränsletillägg på en bonusresa - BusinessClass.se
 

freppa87

Medlem
Enligt den du skickat nu så är skatter & avgifter 3 753 SEK. De skatter & avgifter du får fram beror på en del olika saker, bl.a. på flygbolag och länder som du flyger till/från.
Du kan inte kombinera hur som helst utan du bör söka fram resan "som den ska se ut", se mitt exempel ovan, varpå du får korrekta skatter & avgifter med hjälp av ITA Matrix.
Låter som en bra idé, tack för hjälpen! Som det ser ut landar det på 2652kr per person (utan SK YQ surcharge).

Stort tack för hjälpen!
 

bnr

Medlem
Låter som en bra idé, tack för hjälpen! Som det ser ut landar det på 2652kr per person (utan SK YQ surcharge).

Stort tack för hjälpen!
Precis! Jag missade att ta bort SK YQ, det försvinner självklart om du bokar med EB.

Edit: Ingen fara, lycka till och hoppas du får en bra resa! :)
 
Last edited:
Toppen