Senaste nytt

Pantelleria - hur kommer jag hit?

Godkväll,
Jag håller på att planera en resa till Pantelleria, tanken är att den ska äga rum i Augusti och ikväll har jag försökt få mig en bild av flygmöjligheterna dit. Min gode vän som bor där ibland rekommenderar mig att man flyger Norwegian till Palermo och sedan bokar ett separat flyg alternativt färja över till ön. Kostnaden för detta ligger på ungefär 3000 och om man missar sin connection så är det kört (eftersom biljetten inte täcker in båda flygningarna). Det måste finnas bättre alternativ tänkte jag!
Men en sökning på Matrix ger helt absurda rutter och sjuka kostnader (typ 20tkr och 18h)... De flesta svenska söksidorna hittar inte ens Pantalleria...

Är det någon här som rest till Pantalleria som kan dela med sig av några tips?

Om inte, går det att boka så som min vän tycker och betala med mitt MC-kort och på så sätt få reseförsäkning (som kanske täcker om något av flygen är sena och jag råkar missa min connection)?

Spontant tycker jag 3tkr låter dyrt, vad tycker ni?

/G.C
 

Palazzi

Medlem
Det finns nog tyvärr inte så många bättre tips än de som din vän givit dig.... Pantelleria & Lampedusa är väldigt isolerade (en del av deras skönhet) och mellan 10 October och 10 April finns inga flyglinjer alls till öarna. Tidigare flög det italienska flygbolaget AirOne året runt på öarna, men tyvärr inte längre.

Jag ska leta vidare och se om jag hittar ett bättre tips till dig, men det ser inte överdrivet ljust ut :(

Jag är själv i färd med att boka en resa till Lampedusa.
 

Palazzi

Medlem
Angående priset om 3.000kr tycker jag det verkar högst rimligt. Det finns bara två flygbolag som flyger till ön...

Ska du till Pantelleria för att hälsa på en vän? Om inte så skulle jag istället rekommendera Lampedusa, än mer söderut.

Är det tighta bytestider i.om att du räds att missa flygen?
 
Det finns nog tyvärr inte så många bättre tips än de som din vän givit dig.... Pantelleria & Lampedusa är väldigt isolerade (en del av deras skönhet) och mellan 10 October och 10 April finns inga flyglinjer alls till öarna. Tidigare flög det italienska flygbolaget AirOne året runt på öarna, men tyvärr inte längre.

Jag ska leta vidare och se om jag hittar ett bättre tips till dig, men det ser inte överdrivet ljust ut :(

Jag är själv i färd med att boka en resa till Lampedusa.

Verkligen otroligt isolerat! Kollade just RyanAir till Birgi 900kr, helt okej, *klickar fortsätt* väska max 15kg => 500kr extra :mad:
Lutar åt Norwegian, flugit med dom en gång tidigare, skiljer sig egentligen inte så mycket från SAS eco. Kruxet är ju hur man ska ta sig vidare från Palermo... Kanske blir färja...

Tack för snabbt svar
 
Angående priset om 3.000kr tycker jag det verkar högst rimligt. Det finns bara två flygbolag som flyger till ön...

Ska du till Pantelleria för att hälsa på en vän? Om inte så skulle jag istället rekommendera Lampedusa, än mer söderut.

Är det tighta bytestider i.om att du räds att missa flygen?

3000 kr för en intra-europa flight i eco tycker jag är dyrt! Fast å andra sidan är det ju nästan i Afrika...
Ja, vi är studiekamrater här i stockholm fast hans släkt är från den ön.
Bytestiderna är inte helt hundra, funderar på färjan...
 
Jag skulle tagit färjan. Sen finns ju faktiskt en fördel med Ryanair här (det smärtar att säga:p). Alla färjor utgår ju från Trapani dit Ryan flyger....så ur transfersynpunkt är det ju fördelaktigt.

Bifogar länkar till färjorna från Trapani om du inte redan har dem:
Siremar > Home
Ustica Lines - Trapani Egadi Pelagie Pantelleria Ustica Napoli Pantelleria

Nej tusen tack! Ja men Ryanair oskulden tas väl förr eller senare (iallafall med studentbudget)...
 
Toppen