Senaste nytt

"Näst största" trevliga städer i olika länder

olo

Medlem
Det mest uppenbara exemplet i Europa borde vara Montenegro. Podgorica är enligt mig Europas tråkigaste huvudstad, där en kvart är en för mycket.
Däremot är både Kotor och Herceg Novi mycket värda ett besök!
 

Simon

Medlem
Om man är på Irland och ska besöka en till stad utöver Dublin skulle jag hellre återbesöka Galway än Cork. Cork är trevligt, men känns mer som Dublin. Galway på västkusten är något helt annat, universitetsstad med mycket nattliv och vacker natur.
 

Torsi

Medlem
Sacramento framför San Francisco?? Är du galen? :eek: o_O ;)
Oftast när man besöker Sacramento brukar ju man även att besöka San Francisco.Sacramento har en historia som är lika gammal som Kalifornia. Sacramento är värt en guldbesök enligt mig, hyr en bil och åk till Sacramento
1½h sedan framme. Man kommer knappast bli besviken.
 

Palazzi

Medlem
Turin, framför alla andra storstäder i Italien. Finns ingen konkurrens i mitt tycke..
Nära en miljon invånare, men helt bortglömd. Rent o snyggt, bra mat, bra shopping mm. Misstänker att anledningen till att turistströmmarna från utlandet uteblivit är att den inte faller under en Italiensk stereotyp.

Däremot finns såklart oändligt med mindre, trevliga, städer i Italien. Men i städer med miljonen invånare eller fler.....Turin alla gånger.

Storstäderna i Italien är ju annars ganska tråkiga över lag. Palermo o Genoa är fula hamnstäder, Milano är stressigt och trist och såväl Rom som Florens känns bara som turistfällor. Då är ju Spanien betydligt bättre bemedlat.

45min med snabbtåg från Milano till Turin :)
 

Valley

Medlem
Tyskland. Här åker jag helst till Nürnberg före München och Hamburg.
Men Göteborg före Stockholm - Tror inte det va ..... Hellre då Sundsvall
 

RickardG

Medlem
Turin, framför alla andra storstäder i Italien. Finns ingen konkurrens i mitt tycke..
Nära en miljon invånare, men helt bortglömd. Rent o snyggt, bra mat, bra shopping mm. Misstänker att anledningen till att turistströmmarna från utlandet uteblivit är att den inte faller under en Italiensk stereotyp.

Däremot finns såklart oändligt med mindre, trevliga, städer i Italien. Men i städer med miljonen invånare eller fler.....Turin alla gånger.

Storstäderna i Italien är ju annars ganska tråkiga över lag. Palermo o Genoa är fula hamnstäder, Milano är stressigt och trist och såväl Rom som Florens känns bara som turistfällor. Då är ju Spanien betydligt bättre bemedlat.

45min med snabbtåg från Milano till Turin :)
Jag har bott i Turin och visst finns det trevliga platser, men dess stora styrka är att det är nära till många andra trevliga ställen som Susa, Ivrea, Aosta, Asti m.fl.
Däremot håller jag inte med om Florens. Visst, det kryllar av turister, men det finns dolda pärlor, och trots turismen är stadens historia, kultur och arkitektur svårslagen!
 
Toppen