Senaste nytt

SAS avslutar linjen mellan Houston och Stavanger och förstärker utbudet till New York

fcx

Medlem
Privatair har en BBJ2, som i grunden är som en 737-800, men med betydligt längre räckvidd. Denna går idag för Lufthansa (Y/C, med gamla C) på lite blandade destinationer. Om man tänker sig att ta sin 737-700 ur trafik några dagar så skulle det vara en bra idé att hyra in denna BBJ2 som ersättare.

En vanlig 737-800 eller 737-900 klarar inte den distansen.
 

palmen

Moderator
Spekulerar bara, kan det vara så att den ska "mellanlanda" på Island eller liknande om det är en "vanlig" 737-800?
 

fly4fun

Medlem
Men dom kan ju omöjligt flyga CPH-EWR med en vanlig B737-800... Den klarar ju knappt den resan (distansen) helt tomlastad.

En 738 klarar TOS-LPA med pax, utan problem (3200 miles) och SEA-ARN/OSL/CPH utan pax, utan problem (4800 miles) så att flyga EWR-CPH (3850 miles) med få passagerare kan väl inte vara nån större utmaning?
 

AABack2ARN

Medlem
Spelar inte motvinden över Atlanten roll här? Och är det inte större krav på att ha viss mängd bränsle kvar på ett passagerarflyg snarare än ett tomflyg? Men, ja, jag tror du har rätt i att en lätt lastad B738 borde klara sträckan utan alltför stora problem.
 

fly4fun

Medlem
Vind påverkar säkert. Jag är ingen expert på att räkna flygvikter, jag ville bara visa på att en tom B738 kan flyga 4800 miles, så 3850 miles är garanterat inte "omöjligt" med 30-40 pax. Sedan är det möjligt att om dom gör 20 flighter så får 1 eller 2 gå ner och tanka p.g.a. vindar.
 

agehall

Medlem
Kollar man i ExpertFlyer så verkar det finnas ekonomiplatser redan första turen efter nyår, så antingen har de redan bytt stolar eller så vet vi ganska snart vad SAS har lånat in för att ersätta den med...
 
Toppen