Senaste nytt

Star Alliance Guld (annat än SAS)

NikLuk

Ny medlem
Hej!

Tänkte höra med proffsen här vad ni anser vara bästa sättet att nå Guldstatus inom Star Alliance.

Jag har i dagsläget EBG men sen SAS bytte bonussystem så ser det surt ut att uppnå EBG igen.

Jag reser en del inom Europa (Economy - ca 15-20 t/r-resor), men kan inte alltid välja flygbolag själv. Oftast blir det dock med något inom Star Alliance.
Någon långresa per år blir det också (ca 1-2 Japan och USA oftast).

Anledningen att jag flög med SAS ofta var just att jag kom upp i EBG, men sen ändringen de gjorde under 2015 så finner jag ingen anledning att flyga med dem längre då jag på detta sätt inte tycks komma upp i EBG längre.

De lojalitetsprogram som jag har kollat in lite närmare och som tycks vara intressanta är:
  • Turkish Airlines (Miles & Smiles)
  • Aegean (Miles & Bonus)
Jag är främst ute efter att ha tillgång till:
  • Fast track
  • Lounge
Vad är era erfarenheter av dessa två och vilka är för-/nackdelarna med dessa program som ni ser det?

Tack på förhand!
 

agehall

Medlem
Välkommen hit @NikLuk!

Jag tror du kommer att ha svårt att hitta något program som är enklare att nå status i än Eurobonus ifall du är baserad i Sverige. Skaffa ett AmEx Elite så får du 20k baspoäng på ett bräde och har bara 25k kvar. Om du inte får ihop 25k så lär du inte få ihop guld i något annat program heller tyvärr.
 

NikLuk

Ny medlem
Tack, @agehall !

Så det är inte enklare att nå Guldstatus med nåt kort som förhåller sig till "miles" istället för enbart bokningsklass? Turkish ser man ut att kunna köpa till en del miles genom också vid behov. För nog borde jag resa nog med miles (bara en t/r till Japan är över 10 000 miles) på 15-20 resor inom Europa + 2 t/r Japan och USA:s östkust (plus några sporadiska inrikesresor 3-5)? Det var inga problem innan 2015, men nu är det som sagt knivigt :(

Tack för tipset om kombinationen med AmEx Elite (kostar iofs 4k/år). 25k bör ju inte vara för svårt isf, men klarar jag att nå Guld med Turkish föredrar jag det då de slår SAS på allt nu när bonusprogrammen kanske är lika uppnåeliga. Då är det kanske även principiellt att skippa/starkt skära ner på SAS.

Inväntar lite fler svar - förhoppningsvis från folk som testat Turkish och Aegean. Tack för ditt svar och tipset igen, @agehall !
 

agehall

Medlem
Nej, kör man med AmEx Elite så är det nog enklare (och mer användbart) med Eurobonus än de andra programmen.
 

gdaily

Medlem
Vart bor du någonstans? De "flesta" uppnår sitt EGB genom att optimera antalet mellanlandningar, typ ARN-CPH-LHR i stället för ARN-LHR, och på det sättet får fyra legs i stället för två på en tur/returresa. Då räcker det med en flygning i månaden för att nå EGB på ett år (och flyger man mindre än så så kan man (som jag) knappast kalla sig för frequent flyer) :)
 

Mikaelqwe

Medlem
Jag är Alliance Gold på Asiana. 40.000 pix på två år. Det är något segare att få poäng men åker man en längre tid så borde det inte vara några problem.Jag själv kommer att få motsvarande SAS Diamond på inom ett halv år. På Asiana har man på sig två år att kvalificera sig.
 

Jonas C

Medlem
SAS + Amex Elite är nog det lättaste alternativet, främst då det bara räcker med två t/r till Hong Kong + enstaka Europaresa för att behålla statusen.
urkish ser man ut att kunna köpa till en del miles genom också vid behov
De har höjt priset på att köpa status miles till €700 för 10000 miles.
 

Mr.A

Medlem
Och med guld i övriga Star Alliance får du inte använda SAS fast track såtillvida du inte reser i business.
 

johhenrik

Medlem
SAS + Amex Elite är nog det lättaste alternativet, främst då det bara räcker med två t/r till Hong Kong + enstaka Europaresa för att behålla statusen.

De har höjt priset på att köpa status miles till €700 för 10000 miles.
Och man kan bara köpa miles för år 2 så att säga, vilket är det högre kvalificeringsantalet.
 
Jag har kollat runt lite med samma fråga i huvudet, men kommit fram till att eftersom jag redan är EBG och får 25% bonuspoäng på alla*A-flighter (inte bara SAS egna) så är det svårt att hitta något att byta till som slår det.
 
Toppen