Senaste nytt

LH Ombokningsavgift i samband med strejken i November

Jag var i USA i samband med strejken i början på November. För att försöka minimera störningarna i mitt schema så valde jag att försöka boka till en tidigare flight med Lufthansa och på så sätt försöka missa strejken (något som i slutändan inte lyckades).

På lufthansas hemsida stod då följande:
"

Has your flight not been cancelled?

Passengers whose flights have not been cancelled and are in possession of Lufthansa/SWISS/Austrian Airlines of Brussels Airlines tickets for flights between 6.11.2015 and 13.11.2015 from/via Frankfurt/München/Düsseldorf, can rebook once free of charge online under My bookings.


The following conditions must be observed:
- Rebooking within the same booking class
- Tickets must be issued on/before 6.11.2015
- New date of travel must be on/before 28.2.2016
- Change of origin/destination and class of service/compartment are not permitted
- For all other ticket conditions, original fare conditions apply
"

Min biljett var köpt flera månader tidigare och resedatum var i mitten på november. Jag var bokad i Premium Economy och bokade om till premium economy (jag lade också några minuter på att dubbelkolla att jag inte byte bokningsklass).


Jag förävntade mig därför att detta skulle bli gratis, men Lufthansa har ändå dragit totalt £210 ifrån mitt amex i avgifter.

Jag har mailat Lufthansa för tre veckor sedan när jag kom hem men inte fått svar, amex har bestritt det men verkar inte vilja göra något åt det då det enbart är mitt ord mot Lufthansas (det är väldigt svårt att bestrida eller bevisa vad som stod på hemsidan då, det är borta och det enda jag har är kopior av texten och screenshots duger oavsett inte som bevis).


Har någon annan haft problem med Lufthansa i samband med strejken? Jag har ännu inte hört något alls direkt ifrån Lufthansa (det enda jag sett är en kopia av ett brev dom skickat till amex). Att försöka få £210 när man sagt något ska vara gratis tycker jag är väldigt magstarkt, och jag har hittils inte sett något som pekar på att det inte skulle varit gratis.
 

Kricka

Medlem
@crazy voyager Om man ska vara snäll mot LH så tror jag att det just nu har ett h-vete
för att försöka reda ut/ta hand om alla claims efter en veckas strejk som ju påverkade
tiotusentals människor. Ge dem lite längre tid men ge inte upp !
 

agehall

Medlem
Bra fråga, nej den var inte inställd än.

Då har du nog tyvärr svaret där... Tekniskt sett har alltså Lufthansa rätt eftersom du bokat om en flight som ännu inte var inställd och därmed inte omfattas av deras gratis ombokning. :/

Om du får prata med någon vettig person hos Lufthansa så kanske du kan komma runt det, men risken är att det blir "NEIN - das Computer sagt NICHT!" som svar.
 
Då har du nog tyvärr svaret där... Tekniskt sett har alltså Lufthansa rätt eftersom du bokat om en flight som ännu inte var inställd och därmed inte omfattas av deras gratis ombokning. :/

Om du får prata med någon vettig person hos Lufthansa så kanske du kan komma runt det, men risken är att det blir "NEIN - das Computer sagt NICHT!" som svar.

Fast det var inte det dom skrev, från mitt citat ovan med min fetning:

Passengers whose flights have not been cancelled and are in possession of Lufthansa/SWISS/Austrian Airlines of Brussels Airlines tickets for flights between 6.11.2015 and 13.11.2015 from/via Frankfurt/München/Düsseldorf, can rebook once free of charge online under My bookings.
 
Herregud inte bråka med LH om sakfrågan, det går inte. Skicka in ett rent klagomål om hur missnöjd kund du är så kanske du får nån liten kompensation.

Jag har förvisso tänkt göra det också, men jag tror det är svårt att få igen såpass mycket pengar som £210 utan att försöka bestrida sakfrågan, dessutom ser jag inte hur dom kan komma undan att dom har gjort fel, om jag inte missat något dvs.
 

agehall

Medlem
Fast det var inte det dom skrev, från mitt citat ovan med min fetning:

Passengers whose flights have not been cancelled and are in possession of Lufthansa/SWISS/Austrian Airlines of Brussels Airlines tickets for flights between 6.11.2015 and 13.11.2015 from/via Frankfurt/München/Düsseldorf, can rebook once free of charge online under My bookings.

Dåså, då har du ju ett klockrent case imho.
 
Dåså, då har du ju ett klockrent case imho.
Det tycker jag också, men än så länge har LH inte svarat så vi får se om dom håller med mig.

Del av problemet är att det är omöjligt att bevisa vad som stod på hemsidan, jag tog ingen screenshot till att börja med (dumt i efterhand) men en screenshot är såvitt jag förstått inte hållbart som bevis oavsett. Med andra ord gäller det att personen på kundtjänst själv vet vad man lovade, och vi vet ju vad budorden för resenärer säger...

Nåväl, när jag får svar ska jag meddela hur det gick. Det är ju bra att det inte verkar vara flera som drabbats åtminstone!
 
Toppen