Senaste nytt

American Airlines AAdvantage Buy miles kampanj tråd

HannesW

Ny medlem
Vilka sökmotorer använder ni mest för awards? AHO, jag ser att du använder QF. Är den bättre än BA? What about Award Nexus?

Allmän amatörfråga för awards - ingår flera "legs" i awardpoängen? T.ex. om jag ska åka ifrån GOT>HKG så måste jag naturligtvis åka via LHR, HEL eller annat. Ingår då den inomeuropeiska flighten i awardpoängen? Eller debiteras jag extra för detta?

Är det någon som har erfarenhet av multipla AA-konton? Vad är det dom kollar efter för att förhindra dubbletter? Bortsett från att det är lite meck att hitta award-biljetterna så är det riktigt billigt att flyga C eller F med AA-poängen. 2260$ + skatter är snorbilligt för en C-biljett till HKG från norra europa...
 

Dr. Miles

Expert
Vilka sökmotorer använder ni mest för awards? AHO, jag ser att du använder QF. Är den bättre än BA? What about Award Nexus?

Jag använder först Qantas webbsida om det går. För då kan jag se tillgängliga platser på en hel månad. Men när jag vill bekräfta att platsen finns, så använder jag British Airways webbsida. Jag har använt AwardNexus några gånger, men jag håller mig till de webbsidorna. KVS Tool är för långsam.

Allmän amatörfråga för awards - ingår flera "legs" i awardpoängen? T.ex. om jag ska åka ifrån GOT>HKG så måste jag naturligtvis åka via LHR, HEL eller annat. Ingår då den inomeuropeiska flighten i awardpoängen? Eller debiteras jag extra för detta?
Med AAdvantage kan man flyga max 4 segments per enkelresa. Det är med begränsning av e-ticket att göra.
Inom 4 segments behöver du inte betala extra, men om du flyger via tredje zonen, kan det hända att du blir debiterad för zon A - zon B och zon B - zon C.
T ex du kan inte flyga mellan Europa zon och Asia 2(Sydostasien) via Mellanöstern zon som en bonusresa.

Är det någon som har erfarenhet av multipla AA-konton? Vad är det dom kollar efter för att förhindra dubbletter? Bortsett från att det är lite meck att hitta award-biljetterna så är det riktigt billigt att flyga C eller F med AA-poängen. 2260$ + skatter är snorbilligt för en C-biljett till HKG från norra europa...

Jag har två AAdvantage konto, en i Sverige och en i Japan. Inga problem.
 
Är detta möjligt att göra?

AAdvantage har kampanj som vanligt, 30% extra vid köp av minst 20.000 poäng..
Tänkte då köpa 40.000 poäng, då får jag 52.000 poäng med 30% extra.

För 62.500 poäng kan jag enligt AA åka First Class "MileSAAver" (vad är det skillnaden mot First AAnytime?)
62.5k poäng alltså för enkel resa till LHR-LAX.

Resterande poäng jag har kvar tänkte jag använda till en resa mellan LAX - JFK.
Sedan ta en vanlig biljett hem (tex JFK - London och sedan vidare hem till Arlanda)
(Nackdelen med detta är att "enkelbiljetter" är dyra, dvs hemresan)

Vidare åker jag hellre med BA747 än AA777 så jag undrar.. kan man ringa AA-kontoret och boka en resa för 62.5K och sedan säga att man vill åka BA? Är det samma pris (förutom bränsletillägget dvs)?

Blev krångligt detta, saken är den att jag vill flyga BA747 FIRST så billigt som möjligt och när en enkel biljett (via ba.com) går på runt 25 lök så tycker jag detta verkar för bra för att vara sant då 52K poäng går lös på 7-8000:- bara.


Blev lite rörigt.. hoppas ni förstår frågeställningen.
 

Dr. Miles

Expert
Mellan Oceanien och Asia 2(Asien exkl. Japan, Korea& Mongoliet) är bland de mest prisvärda award som finns.
35.000 miles per enkelresa i Business, 45.000 miles per enkelresa i First class.

British Airways flyger mellan Singapore och Sydney.
Du kan köpa en billig t/r biljett till Beijing och du kan börja din bonusresa därifrån.
(Stockholm-Beijing t/r i ekonomiklass kostar runt 3.500 SEK inkl. skatter och uppåt.)

T ex
Beijing-Hong Kong: Dragonair First
Hong Kong-Singapore: Cathay Pacific First
Singapore-Sydney: British Airways First
Sydner-Perth: Qantas Business


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Som jag skrev i andra trådar, AAdvantage tar bränsletillägg på British Airways flygningar.
 

Dr. Miles

Expert
Jag glömde att skriva att du kan skaffa två AAdvantage konto och köpa miles till båda konton. På det viset kan du göra t/r resa mellan Beijing och Perth.
 
Jag glömde att skriva att du kan skaffa två AAdvantage konto och köpa miles till båda konton. På det viset kan du göra t/r resa mellan Beijing och Perth.

Va? Kan jag skaffa två AAdvantage?

Ditt tips är mycket bra vad det ser ut, dock är det till USA jag har ärende denna gång.

Ponera detta :

Jag köper 52.000 poäng med mitt första AAdvantage.
Jag köper 52.000 poäng med mitt andra AAdvantage (är det bara och öppna i samma namn?)

Då har jag 52+52+24 = 128.000 AA poäng fördelat på två konton.
Dock ojämnt fördelat, kan jag föra över så balansen är 64K på varje? Eller riskerar man att bli avstängd då?

Isåfall kan jag boka en tur&retur för 125K poäng, vilket jag lagt ut cirka 2200 dollar på, + avgift på 289 dollar.
Detta är runt 17-20.000:-

Dock finns det bara "resor" med stop på nästan 1 dygn, då man använder AASaaver (Vet fortfarande inte vad skillnaden är där) ..

Sen vill jag gärna flyga BA som sagt, första klass känns aningen bättre där, speciellt om man får hoppa in på en 747.
Det känns som att agenterna på AA uppfattar en som väldigt dryg när man kommer med alla dessa krav. :/

Alternativt kanske jag bör vänta tills BA kommer med "poängförsäljning"? Vad är bäst?
Din hjälp är alltid uppskattad!

Mvh

Andreas
 

Dr. Miles

Expert
Nej, min poäng är ett konto för enkelresa ditåt, andra konto för enkelresa hemåt. Du kan inte kombinera miles från två olika konton.
Men som du ser själv, kan du inte flyga i First class då 52.000 AAdvantage miles räcker inte för First class award mellan Europa och Nordamerika.

Om du bokar bonusresa till Nordamerika som t/r, kan du ta en stopover i internationell gateway (t ex New York, Chicago, Los Angeles etc), men inte när man bokar bonusresa som enkelresa.
 

Elsson

Medlem
Du kan toppa upp med poäng från Starwood Prefered Guest, om du inte har några SPG poäng så kan du köpa och sedan föra över till AA 1:1.
 
Nej, min poäng är ett konto för enkelresa ditåt, andra konto för enkelresa hemåt. Du kan inte kombinera miles från två olika konton.
Men som du ser själv, kan du inte flyga i First class då 52.000 AAdvantage miles räcker inte för First class award mellan Europa och Nordamerika.

Om du bokar bonusresa till Nordamerika som t/r, kan du ta en stopover i internationell gateway (t ex New York, Chicago, Los Angeles etc), men inte när man bokar bonusresa som enkelresa.

Okej, ursäkta om jag verkar trög men är verkligen svårt detta.

Jag kan väl göra följande: (?)

1. Öppna ett till AAdvantage.
2. Köpa 52.000 poäng till det.
3. Köpa 40.000 poäng (52.000) till mitt riktiga så balansen blir 76.000

Sedan ringa AA kontoret och:
1. Boka en resa dit i Business Class. (50K poäng, det ena AAdvantage)
2. Boka en resa hem i First Class (62.5K poäng, det andra AAdvantage)

Det bästa vore ju om man kunde föra över alla poäng till ett konto, då hade det räckt till tur&retur i First men förstår ju varför detta inte är tillåtet.

Dock när jag kollar på "Book-Reward-Flight" så finns det knappt några avgångar på First, endast 3-4 stycken och de alla har en mellanlandning på drygt 12 timmars väntan. (Inga problem om det finns Lounge i och för sig) ..

Skillnaden mellan MileSAAver & AAnytime ska vara att den första är mer begränsad, i form av platser på plan osv. + att det är mer Off peak, dvs lågsäsong? Enligt vad jag läst på flyertalk.

För att boka bonusresor som inte innefattar AA, det är bara kontoret i Stockholm som gäller eller hur?

Fan, jag ångrar att jag inte bara bokade nu när British Airways hade kampanj, dvs första klass för typ 3000 pund. Tror ni rean kommer tillbaka inom en snar framtid?

Återigen, tack för att du försöka hjälpa.
 
Last edited:
Toppen