Senaste nytt

Till Singapore med Lufthansa A380 i First

Tack för rapporten Malu, hur mycket tid skulle du säga är lagom i FCT?

Fem timmar är lagom tycker jag. Man hinner uppleva både FCL/FCT och testa mat & drycker i lagom mängd utan att man blivit för mätt eller för glad i hatten. En F flight väntar ju efteråt och man vill gärna ha lite plats kvar för det som serveras ombord...
 

Malu

Medlem
Tack för rapporten Malu, hur mycket tid skulle du säga är lagom i FCT?

Som sagt, fyra-fem timmar räcker bra. Ett bra upplägg är att börja med mat och dryck i lagom mängd, för att sedan vila och eventuellt fräscha upp sig i badrumsavdelningen. Då hinner man få upp lite hunger lagom till måltiden ombord. Det är också bra att börja planeringen redan på anslutningsflyget innan besöket på FCL/FCT så att man inte kommer fram mätt i magen... Så kallade I-landsproblem... ;)
 

Pandion

Medlem
En sak som jag finner lite märklig?

När du ankom med SK till FRA, var då inte LH:s förstaklass service där vid gaten och hämtade dig och körde dig bort i limo direkt till första klass terminalen? Det hade jag tagit som självklart, att man även hämtar alla inkommande F pax som ska vidare?
 

Malu

Medlem
En sak som jag finner lite märklig?

När du ankom med SK till FRA, var då inte LH:s förstaklass service där vid gaten och hämtade dig och körde dig bort i limo direkt till första klass terminalen? Det hade jag tagit som självklart, att man även hämtar alla inkommande F pax som ska vidare?

Nej - som jag förstått det så kan man bli hämtad om ankommande anslutningsflyg parkerar ute på plattan och man skulle behövt åka buss till terminalen (hemska tanke... :)). Dessutom blir man då inte körd till FCT utan till ordinarie terminal för att kunna slinka in i den "vanliga" FCL (loungen). FCT är ju primärt inte avsedd att vara till för transferpassagerare, men har man tid så är det väl värt vandringen över till den separata byggnaden.
 

Senator

Moderator
Ett viktigt tillägg till Malus kommentar: om man parkerar på plattan, så tror jag ett måste är att anslutningsflyget är Lufthansas eget (från Sverige/Danmark) och inte SAS. Jag tror det står tydligt i villkoren. Så åker man med SAS kan man nog inte garantera att nästa steg är lika smidigt som när man åker med Lufthansa.
 
Toppen