Senaste nytt

Söker: Köpenhamn(Göteborg)-Varadero med Star Alliance

Fredah

Medlem
Jag försöker hitta biljetter till Cuba över jul/nyår, lättare sagt än gjort.

  • Varifrån vill du börja din resa? CPH /(GOT)
  • Var är din destination? VRA
  • När vill/behöver du resa ut? 22 December (Ankomst 22-23 December)
  • När vill/behöver du komma hem? Senast 10 Januari
  • Hur länge vill du vara borta?
  • Hur många personer som skall resa? 2 Vuxna
  • I vilken kabinklass? Business / Premium Economy / Economy
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst Star Alliance (Eurobonus)
  • Vad är din budget? (per person) beror på kabinklass ca:
    Business / Premium Economy / Economy
    22 000 kr / 17 000 kr / 12 000 kr
  • Vad är det viktigaste för dig? Biljettpris & Poäng
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, kan dock tänka mig att göra det på hemresan.

    Jag började att kolla på poängresor då jag har 210 000+ EB poäng och två giltiga 2-4-1, det verkar dock helt kört. Via Google Flights så har jag hittat en mixed kabin för 11 040, men har ingen aning om hur man skulle kunna boka den (Se bif bild). Air Canada kan inte boka den då det är en SAS flight som börjar och slutar, kan jag ringa SAS och boka?

    Finders fee: 500kr via swish för bästa tips som leder till sluförd bokning.
 

Attachments

  • CPH-VRA 23Dec-9Jan.PNG
    CPH-VRA 23Dec-9Jan.PNG
    152,9 KB · Visningar: 173
Min kära bror ska på bröllopsresa till Cuba, flygnörd han också, och efter mycket letande kom han fram till att bästa valet var att åka charter med Ving som innebär att flyga med Thomas Cooks relativt mysiga A330. Reguljärflygs-alternativet var visst också för dem med AirCanada via Toronto. Har inga detaljer eller prisjämförelser dock, men tipset alltså; ge dig in i den mörka världen av resebyråer och charterarrangörer :D
 

olo

Medlem
Till Varadero är det endast Air Canada som flyger om du vill nyttja *A.

Däremot till Havana går det även att ta sig med:
COPA: Från Panama City (flyger även till Santa Clara)
Avianca: Från Bogota, Lima, San Salvador
Air China: Från Peking, via Montreal

Från Europa går det att ansluta med Lufthansa eller TAP till Panama City och Bogota. Avianca flyger till Bogota från Madrid och Barcelona och London.

Till Kuba kostar det 140' poäng då det räknas till Sydamerika. Om du tänker dig att resa för poäng så har Avianca inget bränsletillägg medan TAP har tokhögt. Det svåraste med att söka poängresa dit är att det inte går via United. Jag har själv tittat på Kuba och vill du åka på poäng så är tillgången enormt mycket mer generös om du försöker med Havana istället för Varadero.
 
Om intjäning till Eurobonus är av vikt hade jag åkt med United (CPH-AMS-IAH-CUN-IAH-AMS-CPH) där AMS-IAH är 787-9 båda vägar.
Priset för det är 8.000 SEK t.ex 21 December till 5 Januari. (Eller senare hemfärd om man så vill)

Från Cancun hade jag åkt med Aeromexico till Havanna för ca 3.000 SEK T/R vilket ger ett totalpris på 11.000 SEK + bussresan till Varadero.
Då kan man även t.ex ta 1 dag i Cancun och 1/2-1 dag i Mexico City om man så önskar eller ännu längre tid om man vill passa på att utforska Mexico City eller Cancun lite mer ingående.
Borde ge cirka 12.000 poäng till Eurobonus och tror inte du kommer hitta något som ger mer poäng för lägre pris på dina datum till just EB.

Det finns lågprisbolag som Sunwing & West Jet som flyger från flera orter i Kanada till Kuba men priserna brukar vara rätt höga men skulle du hitta t.ex en billig biljett till YYZ i 3-3.500 SEK klassen så kan du komma undan med 8.000 SEK T/R till Kuba.
 
Last edited:
Annars, om 50% intjäning duger är det ju inte fel att prova ringa Air Canada och se om denna kan bokas.
Utekväll i Toronto på vägen dit på köpet.
Trista flygplanskombinationer men kvittar det är ju priset helt ok även om 29" är på gränsen till tortyr på YYZ-VRA.

Skärmavbild 2015-11-22 kl. 22.30.06.png
 

Fredah

Medlem
Till Varadero är det endast Air Canada som flyger om du vill nyttja *A.

Däremot till Havana går det även att ta sig med:
COPA: Från Panama City (flyger även till Santa Clara)
Avianca: Från Bogota, Lima, San Salvador
Air China: Från Peking, via Montreal

Från Europa går det att ansluta med Lufthansa eller TAP till Panama City och Bogota. Avianca flyger till Bogota från Madrid och Barcelona och London.

Till Kuba kostar det 140' poäng då det räknas till Sydamerika. Om du tänker dig att resa för poäng så har Avianca inget bränsletillägg medan TAP har tokhögt. Det svåraste med att söka poängresa dit är att det inte går via United. Jag har själv tittat på Kuba och vill du åka på poäng så är tillgången enormt mycket mer generös om du försöker med Havana istället för Varadero.

Tack för info, dock så är det som du säger svårt att hitta biljetter då det inte går att söka via united.
Någon som vet något annat sätt att söka? Jag har ringt 2-4-1 bokningen och de är inte speciellt hjälpsamma..
 

jumbooze

Medlem
Tack för info, dock så är det som du säger svårt att hitta biljetter då det inte går att söka via united.
Någon som vet något annat sätt att söka? Jag har ringt 2-4-1 bokningen och de är inte speciellt hjälpsamma..
Om du söker här efter ANA och hur man söker med deras award sökmotor så kan den hitta sista segmentet och sen kan du ta söka flyg till Montreal,Bogota osv med United.
 

olo

Medlem
Tack för info, dock så är det som du säger svårt att hitta biljetter då det inte går att söka via united.
Någon som vet något annat sätt att söka? Jag har ringt 2-4-1 bokningen och de är inte speciellt hjälpsamma..
Sök på United till Bogota/Montreal/etc.
Sen kan du söka via Lifemiles till Kuba.
 

Fredah

Medlem
Tack för all hjälp även om inget av tipsen ledde till direkt bokning av rutten.

Efter många timmars letande och funderande så beslutade vi oss för att lägga in en stopover i Cancun på hemresan.
Och fick då ihop denna flight som endast tog 57minuter att boka via en Air Canadas telefonbokning:
CPH-LHR-YUL-VRA CUN-YUL-LHR-CPH.PNG

Detta borde, om jag förstått det hela rätt ge mig 100% intjäning via Eurobonus.
Pris, oklart vad det blir exakt i SEK men de sa £1867,17 för två personer (runt 12 000 kr/pers)

Såklart behövdes då också en flight från Cuba till Cancun som inte heller var helt enkel att boka (Aero Mexico visade inte den på EU sidan).
Lyckades till slut boka en enkel Havanna - Cancun på Spanska hemsidan, inte helt enkelt då jag inte kan Spanska.
HAV-CUN.PNG

Detta till det något häftiga priset (troligen pga one way) av 9572MXN (runt 2 500 kr/pers)
Någon som har en aning om bagage regler med Aero Mexico, behöver man betala för checked luggage?

Over and out. :)
 
Toppen