Senaste nytt

Förändringar av AAdvantage under 2016 (bekräftat)

Jonas C

Medlem
Tur att de satte ett datum på när förändringarna träder i kraft, så att man har god tid på sig att bränna sina miles.
 

nota bene

Medlem
Har jag förstått det rätt att EQM (statusmiles) tjänas på flugen sträcka, medan den typ av miles som kan användas för bokningar av awards är något annat och ges 5 poäng per $1 spend för folk utan status?

I så fall är det ju fortsatt ett bra program för att få status, men det är kasst för redemptions om man är BC/FT-medlem eftersom man letar låga priser. Som exempel får man ju idag ca 15000 miles för en $1500 biljett (discount C) till östkusten och sedan kommer man att få 7500 miles. Alltså earn rate (utan status) ned ca 50%.
 

Swisser

Medlem
Tråkigt att de försämrar deras award tabeller, men det var ju väntat. Bra att de informerar i tid och har meddelat när det sker så att man har tid på sig att boka upp så många av sina miles som möjligt. Jag har inte hittat några förbättringar i business eller first class. Har någon hittat någon ny sweet spot med den nya tabellen från 22 mars 2016?
 

henrik l

Medlem
Tråkigt att de försämrar deras award tabeller, men det var ju väntat. Bra att de informerar i tid och har meddelat när det sker så att man har tid på sig att boka upp så många av sina miles som möjligt. Jag har inte hittat några förbättringar i business eller first class. Har någon hittat någon ny sweet spot med den nya tabellen från 22 mars 2016?

Inte vad jag kan se. Kan konstatera att vår favorit Mellanöstern/Indisk sub-kontinent - Europa åker upp från 40 000 till 62 500 i F:( Men jag ser att Sri Lanka verkar räknas in i regionen numera vilket var bra.
 

Dr. Miles

Expert
Inte vad jag kan se. Kan konstatera att vår favorit Mellanöstern/Indisk sub-kontinent - Europa åker upp från 40 000 till 62 500 i F:( Men jag ser att Sri Lanka verkar räknas in i regionen numera vilket var bra.
Vissa award ändras inte så kraftigt

Bonusresa mellan Asia 1 - Middle East&Indian Subcontinent ändras från dagens:
Business: 30.000 miles, First: 45.000 miles
till:​
Business: 40.000 miles, First: 50.000 miles
(t ex Etihad Airways First class)

och vissa award ändras inte:

Bonusresa mellan Asia 1 - Asia 2 ändras inte.
Business: 30.000 miles, First: 40.000 miles
(t ex Japan Airlines First class mellan Tokyo-Jakarta)

och vissa award blir billigare: (ping @ACervin, @ALU, @flybob)

Bonusresa mellan Asia 1 - South Pacific ändras från dagens:
Business: 45.000 miles, First: 60.000 miles
till:​
Business: 40.000 miles, First: 60.000 miles
Bonusresa mellan Asia 2- South Pacific ändras från dagens:
Business: 45.000 miles, First: 60.000 miles
till:​
Business: 40.000 miles, First: 50.000 miles


Befintlig award chart (som gäller fram till 2016-MAR-22)
oneworld and other airline award chart

Ny award chart (som gäller efter 2016-MAR-22)
oneworld and other airline award chart
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Finns det first class Asia 2 - South Pacific?
British Airways First class mellan Singapore - Sydney t ex.
Sedan är det en annan fråga om det är värt att boka. (man måste betala för bränsletillägg på British Airways flygningar).
Nej, Qantas har ingen First class till Asien för tillfället.
De använder A380 till Hong Kong men de säljer inte First class kabin av någon anledning.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om AAdvantage accepterar denna routing men i teori kan man flyga så här mellan Asia 1 och South Pacific via Asia 2 (det är tillåtet att byta i Asia 2 när man reser mellan Asia 1 och South Pacific).
  1. Tokyo-Jakarta: Japan Airlines First
  2. Jakarta-Hong Kong: Cathay Pacific First* (*Det finns ibland)
  3. Hong Kong-Singapore: Cathay Pacific Business
  4. Singapore-Sydney: British Airways First

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Toppen