Senaste nytt

Bra-att-ha resetillbehör?

Flying Finn

Medlem
Slog mig tanken att starta en tråd för att fråga tips från er andra gällande prylar som visat sig vara värdt guld för en medveten globetrotter. På basis av alla problem som ni stött på och och vilka erfarenheter ni har, så vad finns det för tillbehör som är av typ bra-att-ha och som man upptäcker först efter man själv behövt det för första gången? Jag tänker inte på självklarheter som tandborste och dylikt, utan sådant som man upptäcker med tiden. :)

Jag själv har numera ett bra sortiment för att transportera mitt handbagage och incheckat bagage i form av tre olika Samsonite, så den avdelningen har jag finslipat. Dock en smart ryggsäck skulle nog vara på plats. Det nyaste jag har undersökt är ett ordentligt fodral för passet och betalkortena med RFID.

Finns det någon bra rekommendation för strömadapter för flygplansbruk? Aldrig behövt ännu ombord, men har en känsla av att det kommer bli med mera longhaul i framtiden.

Det som jag har nu funderat på efter att jag skaffade en systemkamera är att är det rekommandabelt att ha en skild liten point & shoot för fotografering på flygplatser och ombord? Tidigare hade jag alltid min superzoom redo, men nu är kameran större en tidigare. Hur har ni övriga löst problemet? Har det visat sig att vara smart med en skild mindre kamera som resetillbehör?

Mina resor har alltid lyckats angående hur utrustad jag har varit, men det finns ju alltid ett intresse för att inse vad jag kanske kunde finslipa. Frågan är närmast aktuell p.g.a. inkommande jultiden, då jag brukar även komma ihåg mig själv med någonting i presentväg.
 

fcx

Medlem
Saker som jag "trodde var onödiga" men som numera "nästan alltid följer med":

Resehögtalare (bluetooth).
Tunna mjukisbyxor (skönt för att slappa på hotellet, även om det bara är för en natt).
Tofflor.
Hopvikbar väska, som går att checka in.
Resorb.
HDMI-kabel (laptop->TV).
 

Walter

Medlem
När det gäller liten kamera är mitt bästs tips att skaffa en mobil med bra kamera. Det är lite mer begränsande än en kompaktkamera men då den inte tar extra plats och alltid är med samt ger redigerings och publiceringsmöjligheter direkt i enheten vinner den på smidighet.
 

Flying Finn

Medlem
När det gäller liten kamera är mitt bästs tips att skaffa en mobil med bra kamera. Det är lite mer begränsande än en kompaktkamera men då den inte tar extra plats och alltid är med samt ger redigerings och publiceringsmöjligheter direkt i enheten vinner den på smidighet.

Jag har åtminstone tidigare tänkt att bildkvaliteten är för usel för Twitter och min blogg, men har nog funderat på att jag borde kanske drastiskt minimera arsenalet av prylar jag har framme på flygplats. Jag har ju bara två händer efter allt. Tyvärr så vinner inte en telefon bildkvaliteten i jämförelse till en bra liten kamera.

Det som jag inte nämde tidigare var att jag seriöst överväger Inmarsat eller Iridium för att vara anträffbar under mina kommande mera udda resor. Är inte en omöjlig investering i jämförelse till själva resandet. Inte dock precis från kategorin bra-att-ha. ;)
 
Uppsättningen ser oftast olika ut beroende på om det är tjänsteresa eller semester men här är ett par saker som alltid finns i kabinväskan (vissa saker har redan nämnts):
1. Brusreducerande hörlurar
2. Tofflor
3. Vikbarväska
4. Litet paraply
5. Portabelt batteri för att ladda telefon/dator/ipad/hörlurar
6. Halsduk (ersätter nackkudde vid kortare flygningar)
7. Resehögtalare
8. Ett par våtservertter
9. World adapter med plats för USB ingångar
10. T-Shirt och sköna byxor för hotellet (alt. oplanerad övernattning).
11. Litet skoputskit
 
Toppen