Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Du svarar ju nästan på det själv. Amerikanska flygbolag har modellen jag förespråkar, alltså kan det ju inte vara helt urspårat fel. Eller?

De har det normalt bara på domestic och inte internationellt.

Och "uppgradera alla som får plats" fungerar ju sämre inom Europa där det är dynamiskt antal platser i plus, så i teorin får ju alla alltid plats där...

Fast jag är inte alls säker på att dom tagit det beslutet idag. Jag misstänker att det där är något man börjat med när det var goda tider och man hade råd, numera hade man nog helst gjort sig av med det men det är väldigt mycket svårare att ta bort något ifrån en kund än det är att ge.

Tror det är som mha321 skriver, finns bara inrikes (som kan jämföras med europa-flygningar). American Airlines har väl någon form av upgrade vouchers om jag förstått det rätt, där man får X antal om man når deras högsta nivå (eller hur det nu fungerar).
På United får deras statuskunder välja plats i United "Economy Extra". Viktigt att tänka på här är att det enda som "Economy Extra" ger är bättre benutrymme med någon tum, fortfarande samma stol och lika många platser på en rad samt samma service vad det gäller mat och dryck som alla andra i Economy. På många plan är dessutom economy extra mer eller mindre lika många platser som economy, dvs är alla platser i economy tagna får man med en economybiljett oavsett status sitta i economy extra.

Att gratis ge bort uppgraderingar tror jag inte är rätt väg att gå, inga av de amerikanska bolagen har väl gjort direkt lysande resultat och tvingats till Chapter 11 för att överleva.
 

bnr

Medlem
Någon som fått bättre pris än €600 på OT Go->Business ARN-HKG?
Var billigare när jag kollade en bra stund innan avresa, har SK963 06NOV, tror jag kollade i juni/juli/augusti. Tror det låg runt €350-400 för ARN-HKG.
Efter ett tag såg jag att det blev sjukt dyrt (~€600)... fortsatt dyrt nu.
 

Canadien

Medlem
Jag har resa i Februari så det är ju en stund kvar, men det kan ju tänkas att de billiga "gått åt". Har dessutom 5 pax på denna bokning så det kanske bidrar till det högre styckpriset.
 

Canadien

Medlem
OK. Stärker teorin att de första OT till kvarn är billigare, kanske 4? Sedan går priset upp, och med all logik bör de välja att uppgradera de som betalat mest på en viss flight
 

Elberto

Medlem
Nu kollade jag Optiontown igen. Tydligen så missade jag att boka OT för flighten HKG-ARN.
Det kostar nu 512 EUR för att uppgradera från GO -> Business.... o_O
 

EAH

Medlem
ARN - HKG slutet av november kostade €270 från Plus till C. Ansökte ca en månad innan avresa. Ungefär samma pris HKG - ARN. Har 1/2 på OT so far, har hittills bara försökt på longhaul. Får se hur det blir med HKG.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen