Senaste nytt

Cathay Pacific First Class, Hong Kong - Tokyo

kristerj

Medlem
Jag hade nöjet att åka denna sträcka lite tidigare i år, som en del av en resa bokad med USDM (frid över dess minne). Mitt flyg var dock eftermiddagsflyget. Servicen var riktigt bra, en bidragande orsak kan ha varit att jag var den enda passageraren i F. Givetvis åt jag, den japanska menyn tillsammans med sakén var delikat. Har några bilder på maten tagna med en iPAD utan blixt, kabinbelysningen gav lite konstiga färger. För den intresserade bifogar jag meny och vinlistan.

HKG-HND (1 av 5).jpg
HKG-HND (2 av 5).jpg
HKG-HND (3 av 5).jpg
HKG-HND (4 av 5).jpg
HKG-HND (5 av 5).jpg
 

Attachments

  • Menu HKG-HND.pdf
    {memory} MB · Visningar: 317

Jonas C

Medlem
Hårresande priser på denna sträcka enbart i Business Class.
Det är därför man bokar denna resa med Avios från British Airways. 30 000 Avios + 290kr i skatter. Ett klipp om du frågar mig!

Jag är kanske en av dem som aldrig i mitt liv kommer se insidan av en First Classkabin men tycker att reportaget är helt ok - liknar många andra recensioner. Lite ovanligt att inte kommentera maten men det var ju på det sättet skribenten reste. Jag tycker det oftast är bättre om recensenten inte reser enbart för att recensera - kanske var det så med herr DeVries. Tycker iallafall att detta var ett bra steg uppåt jämfört med vissa av hotellrecensionerna.
Skillnaden här är ju att ett reportage skrivet av en professionell "skribent" ska vara mer omfattande än de recensioner och reserapporter som skrivs av oss medlemmar. Det känns ju lite dumt att betala folk för något som annars kunde plockas helt gratis från forumet.

Jag flög samma flygsträcka i First Class förra året (första och än så länge enda gången jag satt foten i en First Class kabin) och skrev denna rapport:

En Förstklassig Första Upplevelse med Cathay Pacific | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Kan en amatör som jag skriva en omfattande recension för samma flygning, så bör man nog förvänta sig samma standard som minimum från en professionell skribent med examen från en"fancy schamcy" journalisthögskola och åratal av erfarenhet från Conde Nast och New York Times.
 

nilsson

Medlem
Skillnaden här är ju att ett reportage skrivet av en professionell "skribent" ska vara mer omfattande än de recensioner och reserapporter som skrivs av oss medlemmar. Det känns ju lite dumt att betala folk för något som annars kunde plockas helt gratis från forumet.

Jag tycker det var en helt ok recension. Det var ju inget reportage i traditionell mening, eller reserapport (sedan hände det här, sedan hände det här etc), men det innehåller relevant information och framstår som objektiv. Jag hade gärna sett mer detaljer och mer foton. Övriga klagomål tycker jag känns onödiga när jag inte står för notan för hans resande.
 

palmen

Moderator
Ser inget större fel i artikeln, att det är lite annorlunda mot tidigare reportage håller jag dock med om och jag hade gärna läst mer om mat och dryck ombord.
Jag uppfattar det som att skribenten gjorde en resa från A till B för att han behövde resa sträckan, inte för att skriva ett reportage om sträckan. Om målet med denna flight var att recensera den så borde helt klart mer info finnas. Om det är en återspegling på hur han upplevde resan för att ta sig från A till B så finns det väl inte mycket mer att säga. Han önskade att få vila/sova på denna sträcka, inte testa igenom mat och dryckesutbud.

Ska man inte få kunna recensera en resa man gjort för man inte tagit del av alla moment som erbjuds? Man kanske har jobbat sent och precis kommer till flygplatsen i tid för att gå på planet och inte hinner med ett besök i loungen, ska vi då klaga på att inget har skrivits om loungen över huvud taget.

Det är upp till var och en hur man genomför sina resor, en del vill bara komma fram på ett bekvämt sätt medan många andra på forumet vill maximera sin upplevelse och ta del av allt.
 
Hvis man skriver en test af et produkt på en strækning har man vel per definition haft som formål at teste produktet på strækningen...? Det må netop være forskellen på en "professionel" og en "amatør" at rejsens eventulle andre formål er irrelevante for testen og dennes objektivitet.

Forøvrigt kan jeg ikke finde denne "Paul J DeVries" - det ville ellers være interessant at læse mere fra hans pen.
 
Toppen