Senaste nytt

Problem med Uber i Kina

Thornado

Medlem
Hej

Har någon erfarenhet av att använda Uber i Kina nyligen? Befinner mig återigen i Beijing, och när jag varit här tidigare så har Uber funkat perfekt. När jag skulle åka hem till hotellet igår så fick jag dock följande felmeddelande :

ImageUploadedByTapatalk1444899298.365581.jpg


Jag gjorde som meddelandet sa och la till mitt kort igen, testade även med flera olika kort (både amex och Mastercard), men fick bara samma fel. Jag kan alltså se var bilarna finns och göra en fare estimate, men när jag väljer att beställa en bil får jag detta meddelande...
 

Jensik

Medlem
Tror inte detta har med Uber Kina att göra utan att de kanske har blockerat ditt konto. Gjorde en snabb Googling på meddelandet och fann bland annat detta : [Solved] Ride Booking Error Please visit your account settings and re-enter one of the existing payment methods by tapping Add Payment | Uber Promo Code Coupons Promotions for india October 2015 (detta är visserligen indiska Uber detta gäller, men det kan ju mycket väl vara att de har blockerat ditt konto i säkerhetssyfte)
Har du kontaktat Ubers support om detta?
 

Thornado

Medlem
Tror inte detta har med Uber Kina att göra utan att de kanske har blockerat ditt konto. Gjorde en snabb Googling på meddelandet och fann bland annat detta : [Solved] Ride Booking Error Please visit your account settings and re-enter one of the existing payment methods by tapping Add Payment | Uber Promo Code Coupons Promotions for india October 2015 (detta är visserligen indiska Uber detta gäller, men det kan ju mycket väl vara att de har blockerat ditt konto i säkerhetssyfte)
Har du kontaktat Ubers support om detta?

Nej, har inte hunnit komma så långt som att kontakta supporten än.
Alla vet väl att "Fråga på BC" kommer högre upp på prioritetslistan än "Fråga supporten/kundtjänst" när man har ett problem. :)
 

Thornado

Medlem
Tror inte detta har med Uber Kina att göra utan att de kanske har blockerat ditt konto.

I detta fall verkar det faktiskt som att det kan ha med Kina att göra. Supporten säger:
"Currently we are working with the Chinese server and sometimes there are minor hiccups along the way. No worries though, we are here to help..."

Hade jag stått på en plats där det inte gått att hitta en taxi och räknat med att kunna ta mig hem med Uber så hade jag inte riktigt tyckt "no worries".

För övrigt så testade jag att logga in på websidan. Om jag går till uber.com så skickas jag vidare till uber.com.cn och om jag loggar in hamnar jag då på riders.uber.com.cn där min profil inte innehåller något kreditkort (så det gör väl att det inte är så konstigt att det inte funkar antar jag), och försöker jag lägga till ett kort där så får jag bara felmeddelande. Om jag ändrar adressen till riders.uber.com och loggar in där så kan jag dock se min profil helt OK, och även båda de kort som jag har lagt till via appen igår och idag.
 

Jensik

Medlem
I detta fall verkar det faktiskt som att det kan ha med Kina att göra. Supporten säger:
"Currently we are working with the Chinese server and sometimes there are minor hiccups along the way. No worries though, we are here to help..."

Hade jag stått på en plats där det inte gått att hitta en taxi och räknat med att kunna ta mig hem med Uber så hade jag inte riktigt tyckt "no worries".

För övrigt så testade jag att logga in på websidan. Om jag går till uber.com så skickas jag vidare till uber.com.cn och om jag loggar in hamnar jag då på riders.uber.com.cn där min profil inte innehåller något kreditkort (så det gör väl att det inte är så konstigt att det inte funkar antar jag), och försöker jag lägga till ett kort där så får jag bara felmeddelande. Om jag ändrar adressen till riders.uber.com och loggar in där så kan jag dock se min profil helt OK, och även båda de kort som jag har lagt till via appen igår och idag.
Där ser man på!
Haha fantastiskt svar, no worries! :)
Tackar för uppdateringen
 

Dr. Miles

Expert
För övrigt så testade jag att logga in på websidan. Om jag går till uber.com så skickas jag vidare till uber.com.cn och om jag loggar in hamnar jag då på riders.uber.com.cn där min profil inte innehåller något kreditkort (så det gör väl att det inte är så konstigt att det inte funkar antar jag), och försöker jag lägga till ett kort där så får jag bara felmeddelande. Om jag ändrar adressen till riders.uber.com och loggar in där så kan jag dock se min profil helt OK, och även båda de kort som jag har lagt till via appen igår och idag.
Uber heter 优步 på kinesiska men den som har registrerat uber.com.cn heter
贵阳吾步数据服务有限公司 (där 吾步 uttals som wubu: liknar Uber), så jag misstänker att det är något konstigt med uber.com.cn.
Det luktar starkt som phishing. Om det var jag, skulle jag inte lägga till kreditkort info på uber.com.cn.

Här är Whois info om uber.com.cn
Uber.com.cn whois history records
 
Toppen