Senaste nytt

Kastrup går som tåget - Ryanair är loket

Agö

Medlem
Efter en trög start på 2015 visar Kastrups trafiksiffror för september en uppgång med 6,1 % jämfört med september 2014. Europatrafiken ökar 7 %, interkont + 4,4 % medan inrikestrafiken fortsätter minska (back 3,3 %).

Ryanair är loket i detta och starten på Rom + Madrid kan inte sägas vara annat än en succé. Citerar check-in.dk.

Den 2. september begyndte Ryanair at flyve fra København til Rom og Madrid i konkurrence med andre selskaber. Det irske lavprisselskabs opstart af flyvninger til de to destinationer har betydet en voldsom passagervækst. Det viser passagerstatistikken for september måned i Københavns Lufthavn.

Således steg antallet af rejsende til Rom med 28,7 procent til 55.900 sammenlignet med samme måned året før. Det bragte Rom ind på pladsen som CPH's 10. største rute. At Ryanairs entré har sat gang i passagervæksten på ruten illustreres af at ruten i årets første ni måneder samlet set kun er vokset med 3,3 procent. September måneds vækst er således helt ekstraordinær.
På ruten mellem København og Madrid er trafikken steget med 14 procent i september sammenlignet med samme måned sidste år. I alt rejste 27.364 passagerer i september mellem den danske og den spanske hovedstad.

upload_2015-10-13_11-50-47.png

upload_2015-10-13_11-54-36.png
 

Palazzi

Medlem
Får se hur detta påverkar beslutsfattare på ARN.

Skulle vara kul med en analys på hur denna ökade trafik påverkar
merförsäljning.
OM det skulle följa trafikökningen kan väl inte andra flygplatser säga nej till Ryans önskningar länge till.

Finns väl risk att Ryanair dock konkurrerar ut SAS mfl som kanske är belagda med högre avgifter (förutsätter här lågpristerminal ala CPH). Då måste trafikökningen kompensera för lägre avgifter per plan.

Förmodligen förlorar man inte affärsresnärer etc när SAS - linjer ersätts med Ryanair heller. De kan inte gärna påbörja resan i Oslo om de bor i Stockholm. O andra konkurrenter finns väl inte på point to point - flyg om man bor i Mälardalen.

Kanske känner affärsresnärer som flyger Ryan snarare att man har mer disponibla medel för mat mm om de upplever att biljetten var billig (?)

Hade gärna gjort en riktig analys om jag hade tid (o fick betalt ).

Slutligen tror jag Ryanair snart är på alla större flygplatser.
 

mha321

Medlem
Finns väl risk att Ryanair dock konkurrerar ut SAS mfl som kanske är belagda med högre avgifter (förutsätter här lågpristerminal ala CPH). Då måste trafikökningen kompensera för lägre avgifter per plan.
Swedavia åtminstone brukar väl även köra med lägre avgifter första tiden om du öppnar en ny linje. Redan utan att ha gjort några undantag. Och kan man utnyttja det för att slå ut en konkurrent som redan har linjerna...
 

Palazzi

Medlem
Swedavia åtminstone brukar väl även köra med lägre avgifter första tiden om du öppnar en ny linje. Redan utan att ha gjort några undantag. Och kan man utnyttja det för att slå ut en konkurrent som redan har linjerna...

Låter rimligt. Man skulle kunna attackera ganska svaga linjer....o jag gissar på snabb reträtt från SAS.

Milano verkar ju inte vara jätteatteattrakrivt för aktörer på Arlanda, men för Ryanair tycks det funka t.o.m. från Skavsta med "hög" frekvens.

Det som talar mot detsamma är ju att Easyjet fick ge upp en sådan satsning.
Sämre marknadsföring?

Jag har personligen inget emot Ryan på Arlanda. Det vore inte mitt eget förstaval, men de har ju ett ganska brett linjenät utan byten.
 

mha321

Medlem
Låter rimligt. Man skulle kunna attackera ganska svaga linjer....o jag gissar på snabb reträtt från SAS.
Ja, och med tillräckligt med nylinjebonus är det väl inte omöjligt att de kan göra sig av med Norwegian på vissa destinationer också. De börjar väl bli tillräckligt "gamla i gården" nu för att inte få den bonusen på ganska många linjer från Arlanda.
 

olo

Medlem
Swedavia åtminstone brukar väl även köra med lägre avgifter första tiden om du öppnar en ny linje. Redan utan att ha gjort några undantag. Och kan man utnyttja det för att slå ut en konkurrent som redan har linjerna...
Swedavia ger väl bara rabatter till destinationer som det idag inte flygs till?

Däremot kan jag tänka mig att de gör undantag om det finns möjlighet att få en helt ny aktör, men knappast på linje efter linje.

Jag har för mig att det har pratats om det i samband med Landvetters expansion.
 

mha321

Medlem
Swedavia ger väl bara rabatter till destinationer som det idag inte flygs till?

Däremot kan jag tänka mig att de gör undantag om det finns möjlighet att få en helt ny aktör, men knappast på linje efter linje.

Jag har för mig att det har pratats om det i samband med Landvetters expansion.
Jag trodde det var även nya operatörer. Men jag har ingen direkt insikt i verksamheten så jag är inte säker.
 

Agö

Medlem
Swedavia ger väl bara rabatter till destinationer som det idag inte flygs till?

Däremot kan jag tänka mig att de gör undantag om det finns möjlighet att få en helt ny aktör, men knappast på linje efter linje.

Jag har för mig att det har pratats om det i samband med Landvetters expansion.
Korrekt och det styrs av EU:s statsstödsregler.
 

Palazzi

Medlem
Hur gäller reglerna om MXP blir BGY ? Annan stad men de marknadsför det som Milano Bergamo Airport/ Orio al Serio
 
Toppen