Senaste nytt

Highway 1 San Fransisco-Los Angeles

mjulven

Medlem
Den riktigt vackra biten är mellan Carmel och Morro Bay. Så om ni börjar i San Francisco så kan man ta Santa Cruz, Monterey och Carmel dag 1. Råkar det vara så att ni spelar golf så finns det drösvis av vackra banor vid havet mellan Carmel och Monterey (googla 17 mile drive).

Dag 2 är det bara att börja köra. Som Agehall säger så till slut tröttnar man och från Morro Bay rekomenderar jag er att hålla er till 101an istället.

När jag körde sträckan med några kompisar så utgick vi från San Francisco några dagar varav jag gjort dag 1 som endags tur. Vi betade således av HELA highway one till Los Angeles 1 dag och kom dit i rimlig tid.

Det borde inte vara några problem alls att dela upp det på två om man så vill. Principiellt skulle jag i så fall ta inlandsvägen till Santa Cruz för att snabba på det lite.
 

Juraj

Medlem
Om du vill se hur Jänkarna föreställer sig Skandinavien, så är Solvang ett roligt ställe för ett kort besök (någon timme).
 

agehall

Medlem
Det jag är inne på att komma ner till LA så fort som möjligt. Funderar på att ta sista biten på motorväg.

Vi har väl inte gjort någon större planering om vad att se osv. Blir nog inte Hearst i alla fall. Vi har lite begränsad tid. Åker från S.F. 19 juni sedan från L.A. Den 22 Juni

Var inne på att köra bil till Las Vegas men fick så bra pris på flyg samt snabbare. Skall efter landning i Las Vegas direkt till Grand Canyon. Så vi vill snabbt fram till Las Vegas.

Får vi tipsa om multicitat istället för flera inlägg? Klicka på "+Citat" istället för "Citera" och sedan klickar du på "Lägg in citat..." under svarsrutan. Blir trevligare att läsa än att ha flera inlägg efter varandra...
 

pycko

Medlem
Vi körde denna sträcka under vår bröllopsresa i April, stannade två nätter i Monterey där vi var på valsafari. Startade tidigt på morgonen, håller med alla om att sträckan mellan Carmel och Morro Bay är den vackraste. Det är otroligt lätt att stanna till utmed vägen bara för av njuta av utsikten. Vi tog en övernattning i Cambria innan vi körde de sista 3 timmarna till Los Angeles. Vi bodde i Marina del Rey, på Hilton Garden Inn, vilket passade oss perfekt, trevliga matställen, möjligt att promenera utmed strandpromenaden till Santa Monica, äta en god middag och sen ta en taxi tillbaka. Vi valde att köra till Las Vegas och Grand Canyon, en helt fantastisk upplevelse.
 
F

FCT

Guest
Det var 13 år sedan jag gjorde kustettan men en övernattning räcker gott och väl. Det är runt Monterrey och de spektakulära bitarna söder om som är värda att se, resten är mer en transportsträcka när man kommer söderut. Ett besök på Hearst Castle är att rekommendera, då får ni även in en smula kultur.
 

Alf

Medlem
Gör stoppet och övernattningen tidigt. Monterey är en trevlig stad, stanna där och besök staden och gör en trip till Carmel och 17th mile drive.

Dagen efter bör du klara hela sträckan till LA med stopp på intressanta platser. Solvang är trevlig plats för en fika.

Visst är denna sträcka väldigt vacker på sina ställen men ändå tycker jag den är lite överreklamerad.
 

Voyageur

Medlem
Hallå där alla Travelers!

Jag och fru Bridgeman har tänkt köra bil mellan S.F. - L.A. i juni -16, såg att det tar ca 11 timmar med bil phuu. Har någon av er kört denna sträcka?
Något tips på övernattning efter vägen?
Någon sträcka man kan strunta i att köra och istället ta en större snabbare väg? Har fått för mig att det blir lite lika att köra hela väg 1. (rätta mig om jag har fel)
Vidare skulle jag vilja få tips på boende i L.A. budget max 3000kr natten.
Åker därefter vidare till Las Vegas men då med flyg.

Tackar redan för tipsen.

Körde rutten förra året och tog då två nätter längs med sträckan. Värt att tänka på är att en stor del av vägen är en enormt slingrande och fantastiskt vacker bergsväg längs kusten. Vi talar om genomsnittsfart på 30km/h. Även om du inte själv har den farten kommer det alltid finnas folk framför som har det.

Det vore synd att stressa hela sträckan utan att kunna stanna till på alla oändliga samhällen större eller mindre. Stannade själv en natt i Santa Cruz och bodde vid stranden. Härlig amerikansk känsla och atmosfär. Monterrey och Santa Barbara är några till att nämna.

Det finns ett par riktigt trevliga restaurangstopp längs sträckan också när den är som slingrigast och bergigast. Väl värt att stanna och ta en fika och se ut över kusten.

Enda snabbare vägen skulle väl vara att passera någon av städerna istället för att svänga av och stanna till då highway 1 i flesta fall passerar dessa i utkanten. Att svänga rakt av till någon super speed toll road finns inte.

+1 på redan nämnda Solvang som är väl värt ett stopp. Att svänga av och plötsligt vara i Danmark och äta wienerbröd i en dansk by är galet kul!

Lycka till! Ni har en härlig upplevelse framför er!
 

Jander

Medlem
Håller med alla som rekommenderar stopp i Carmel. Rekommenderar även ett stopp i Santa Barbara längs 101an och tycker ni skall fortsätta söderut till San Diego.
 
Det var 13 år sedan jag gjorde kustettan men en övernattning räcker gott och väl. Det är runt Monterrey och de spektakulära bitarna söder om som är värda att se, resten är mer en transportsträcka när man kommer söderut. Ett besök på Hearst Castle är att rekommendera, då får ni även in en smula kultur.
Besöka Hearst castle eller annat och bara ha en övernattning längst A1 från SF till LA är rätt drygt. Skulle starkt rekommendera två nätter för det.
 

chazzie

Medlem
Jag flikade in vid Monterrey ungefär och körde under en dag hela sträckan ned till Oxnard där övernattning väntade. Det tog sin tid men jag stannade och fotograferade mycket, det är utan tvekan den vackraste vägsträcka jag kört och hade nog kunnat åka hur länge som helst, jag kände inget behov att svänga in på motorvägen, men då skulle jag inte till LA heller, det var först dagen efter med ett kortare "hopp" från Oxnard till hotellet vid LAX som blev bas för besöket i Santa Monica och aftonens baseball-match.

Sträckan mellan Carmel och Morro Bay är den mest dramatiska och vackra som tidigare nämnts.
 
Toppen