Senaste nytt

Fråga kring reseförsäkringar kopplade till kort?

Am1

Ny medlem
undrar vilket kort som har den bästa reseförsäkringen. Amex platinum är bra men det kortet är lite utanför min budget. Har tittat på Eurocard platinum och SHB platinum och intrycket är att SHB erbjuder en väldigt bra försäkringsprodukt men skulle gärna få lite input från någon bättre vetande.

Vidare undrar jag om det finns någon försäkring som täcker följande situation: Pendlar dagligen från bostaden i A till jobbet B. Åker varje fredag eftermiddag från jobbet i B till tågstationen i A för att ta flygbussen till flygplatsen och flyga till C. Finns det någon försäkring som täcker en försening orsakad på sträckan A-B?

Tacksam för all input.
 

agehall

Medlem
Välkommen hit Am1.

Jag är inte så bra på kortförsäkringar över lag, men det specifika fall du tar upp täcks iaf av Länsförsäkringars ResPlus (eller vad den nu heter) som jag har utöver det hemförsäkringen ger. Skulle tro att den typen av försäkring mot missade anslutningar finns i ganska många reseförsäkringar.
 

Am1

Ny medlem
Tack för snabb respons. Ser att jag missade en ev viktig parrameter första inlägget. Den dagliga pendlingen mellan A och B sker med tåg.

/AM
 

Am1

Ny medlem
Resor till och från arbete räknas ofta inte som vanliga resor i dessa försäkringar. Värt att kolla extra på om de över huvud taget täcks av det kort du väljer.

Jag vet att du har troligtvis har rätt men försöker bygga något slags case som skulle vara hållbart då den kritiska delen i min resa är den mellan jobbet(B) och staden där jag bor(À) vilket är den kritiska delen. Problem med tågen på den sträckan innebär att jag inte hinner ta mig till flygplatsen. Gör det någon skillnad om jag skippar pendlarkortet och löser ny tågbiljett på sträckan B-A?
 

agehall

Medlem
Du måste skilja på fallet då du ska till stad B för att jobba och när du ska dit för att flyga. Tror inte du behöver lösa en ny biljett, men det är två helt olika scenarion.
 

Lebedeva

Medlem
Amex Gold & Platinum 1500,6000kr
Eurocard Gold & Platinum 525,1500kr
Storbankernas Private banking kort ????kr
Danskebank & Handelsbanken Platinum 1600,1900kr

Kort jag kommer på med bra reseförsäkringar.
 

Am1

Ny medlem
Du måste skilja på fallet då du ska till stad B för att jobba och när du ska dit för att flyga. Tror inte du behöver lösa en ny biljett, men det är två helt olika scenarion.

Kanske omformulera frågan lite. Möste en resa alltid starta på hemorten. Räknas resor kollektivtrafik till eller mellan två flygplatser som en del av en resa i försäkrings synpunkt?

Har läst igenom några olika försäkringsvillkoren men inte blivit klokare.
 

Am1

Ny medlem
Amex Gold & Platinum 1500,6000kr
Eurocard Gold & Platinum 525,1500kr
Storbankernas Private banking kort ????kr
Danskebank & Handelsbanken Platinum 1600,1900kr

Kort jag kommer på med bra reseförsäkringar.

Har läst igenom villkoren och min bedömning är att Handelsbanken platinum erbjuder en väldigt bra försäkringsprodukt har närmast jämfört med eurocard platinum och då tycker jag SHB vinner.

Finns det någon fördel med eurocard platinum kontra SHB platinum utöver det lägre priset?
 
Toppen