Senaste nytt

Utökad säkerhetskontroll vid boarding av flyg till USA från Stockholm Arlanda

robfro

Medlem
Hamnade i en diskussion med en vän angående dessa utökade säkerhetskontroller vid boardingen. Där de på förhand har resenärer som ska genomgå detta. Frågan är hur denna lista och vilka som ska ha en säkerhetskontroll genereras? Är det slump? Är det en amerikansk myndighet som bestämmer vilka?

Någon som är insatt? :)
 
Last edited:

Stenis32

Medlem
Flög till Chicago för något år sedan och då plockades min stolsgranne av planet när vi satt och sippade på skumpa, dvs efter boarding. Snackade lite med pursern och det är tydligen vanligt att man på uppmaning av amerikanarna kallar tillbaka folk på extra kontroll trots att de haft chansen (eller redan blivit kontrollerade) vid gate.
 
Blir alltid utsatt för detta när jag reser till USA för att jag bara åker med handbagage. Nu är jag trött på USA:s integritetskränkande kontroller och pga mitt ESTA går ut så kommer inte åka dit på ett bra tag.
 

robfro

Medlem
Flög till Chicago för något år sedan och då plockades min stolsgranne av planet när vi satt och sippade på skumpa, dvs efter boarding. Snackade lite med pursern och det är tydligen vanligt att man på uppmaning av amerikanarna kallar tillbaka folk på extra kontroll trots att de haft chansen (eller redan blivit kontrollerade) vid gate.

Oj, det var verkligen en variant. Känns ju som att det är för många som blir kollade för att verkligen alla ska väljas av en faktisk person och inte slump. Eller så väljer de ut ett par stycken, fast majoriteten kommer bara vara slumpgenererade.
 

agehall

Medlem
Blir alltid utsatt för detta när jag reser till USA för att jag bara åker med handbagage. Nu är jag trött på USA:s integritetskränkande kontroller och pga mitt ESTA går ut så kommer inte åka dit på ett bra tag.

Tror inte det är pga du reser utan incheckat bagage - det är vi många som gör och jag har hitintills inte råkat ut för någon utökad säkerhetskontroll. Men det är riktigt mysko om du konsekvent råkar ut för det. Då känns det nästan som att du blivit flaggad på något sätt.
 
  • Gilla
Reactions: Pho
Tror inte det är pga du reser utan incheckat bagage - det är vi många som gör och jag har hitintills inte råkat ut för någon utökad säkerhetskontroll. Men det är riktigt mysko om du konsekvent råkar ut för det. Då känns det nästan som att du blivit flaggad på något sätt.
I Bogota (till Houston) innan boarding fick alla som inte checkat in bagage bilda kö vid desken och gå igenom dom där säkerhetsfrågorna. Vid gaten i Oslo (till New York EWR) uppgavs också att det berodde på att annars görs detta vid incheckning. Så TROR gör vi i kyrkan, inte här :D
 

agehall

Medlem
Eftersom du vill ifrågasätta allt - jag har rest med enbart handbagage från diverse länder direkt till USA och det har aldrig varit ett problem.

Att du får säkerhetsfrågor i gate låter helt korrekt om du inte fått det tidigare. Det är fullt normalt och sker även om du har incheckat bagage men kommer från en flygplats som inte ställer frågorna.
 
Hamnade i en diskussion med en vän angående dessa utökade säkerhetskontroller vid boardingen. Där de på förhand har resenärer som ska genomgå detta. Frågan är hur denna lista och vilka som ska ha en säkerhetskontroll genereras? Är det slump? Är det en amerikansk myndighet som bestämmer vilka?

Någon som är insatt? :)
De torde ha en del statistiskt urval av passagerare som kan ha högre riskprofil kombinerat med en del slumpmässigt urval.
Är du exempelvis ung, man, reser ensam, har köpt biljetten sent och har pass från ett land med icke smickrande inställning till USA så är det troligare att du får genomgå extra kontroll än om du är äldre, kvinna, reser i sällskap, har köpt biljetten tidigt och har pass från ett land som är måna om sina goda relationer till USA.

Jag som ofta reser själv till USA och inte alltid har möjlighet att köpa biljetten i god tid brukar åka på de där kontrollerna ganska ofta. Senast igår. :)
 

chazzie

Medlem
Att du får säkerhetsfrågor i gate låter helt korrekt om du inte fått det tidigare. Det är fullt normalt och sker även om du har incheckat bagage men kommer från en flygplats som inte ställer frågorna.

Råkade ut för det i gate på Oslo eftersom jag kom från Arlanda med SAS och vidare med United, så det är helt normalt.

Jag funderar också på att om man ibland har någon person man vill kolla så fyller man på med lite "random-personer" så det ser snyggare ut också... Det kan vara viss konspirationsvarning här dock :D
 
Toppen