Senaste nytt

Avtalspriser på flygresor

toer00

Medlem
Enligt @Senator s tidigare analys är en stor del av passagerare är avtalskunder, så prisskillnaden som vi vanliga människor ser är kanske inte relevant för avtalskunder.

Dessutom, beroende på hur mycket företag betalar/debiterar för tiden, kanske 6.000 SEK är inget att bry sig om ifall man kan korta ner restiden.
Tid är pengar.

Visserligen..men ... förhoppningen är att man i alla fall under "semestertider" närmar sig LH/LX P: ;).

Och ref till @Senator s tidigare analys. Det ärt sant att man få avtalspriser med t.ex SAS men då krävs de stora volymer mao stora bolag...
Jag jobbade på ett stor globalt företag tidigare och åkte en del STO-MAN och där pratade vi om stora volymer resenärer , men priset...tja några hundra lappar bara..och som kostnadsmedvetna svenska storbolag, C-klass... ja om du är CEO eller mosv. annars gjorde man sig icke besvär...o_O
Och tid är pengar... vist är det så, så vi får väl se vad marknaden är villiga att betala... :)


MOD EDIT
Denna tråd har brutits ut från en annan i och med att det blev väldigt off topic när man började diskutera avtalspriser inom flyget.
//Moderator
 
Last edited by a moderator:
F

FCT

Guest
Visserligen..men ... förhoppningen är att man i alla fall under "semestertider" närmar sig LH/LX P: ;).

Och ref till @Senator s tidigare analys. Det ärt sant att man få avtalspriser med t.ex SAS men då krävs de stora volymer mao stora bolag...
Jag jobbade på ett stor globalt företag tidigare och åkte en del STO-MAN och där pratade vi om stora volymer resenärer , men priset...tja några hundra lappar bara..och som kostnadsmedvetna svenska storbolag, C-klass... ja om du är CEO eller mosv. annars gjorde man sig icke besvär...o_O
Och tid är pengar... vist är det så, så vi får väl se vad marknaden är villiga att betala... :)
På longhaul handlar det inte om hundralappar för en stor koncern med ett bra avtal iaf. Diff för motsvarande biljettregler på longhaul kan lätt vara 10-15 KSEK på en r/t i C på LH Group, iaf för oss.
 

Senator

Moderator
Visserligen..men ... förhoppningen är att man i alla fall under "semestertider" närmar sig LH/LX P: ;).

Och ref till @Senator s tidigare analys. Det ärt sant att man få avtalspriser med t.ex SAS men då krävs de stora volymer mao stora bolag...
Jag jobbade på ett stor globalt företag tidigare och åkte en del STO-MAN och där pratade vi om stora volymer resenärer , men priset...tja några hundra lappar bara..och som kostnadsmedvetna svenska storbolag, C-klass... ja om du är CEO eller mosv. annars gjorde man sig icke besvär...o_O
Och tid är pengar... vist är det så, så vi får väl se vad marknaden är villiga att betala... :)

Min dialog med flygbolagen handlar det ofta både om PRIS och BOKNINGSKLASS. Det vill säga att det finns både en bra rabatt SAMT i en högre bokningsklass (t.ex. "D"). Min erfarenhet är att flexibla biljetter inom Europa som kostade kanske 7 000kr publikt betalade jag ca 4 500kr för, en rejäl rabatt och i detta fall, också i näst högsta bokningsklass.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Att vi spekulerar vad avtalskunder erhåller för rabatt är ju ren spekulation.
Bättre att titta på det utifrån en individ som betalar det som står på resp sida och att individen är på semester då tar vi bort faktorer så som "betald-tid".
Det som finns kvar att avgöra vad en person väljer blir ju då budget för den person som vill resa Y, C eller F samt tiden till destinationen om dom är beredda på att ha en längre flight eller inte.
Jag flyger aldrig C eller F i tjänsten av policy skäl.
Argumentet angående poängintjäning kan i vissa fall också kännas lite krystat eftersom sparar du pengar och väljer lägga det på en ny biljett i Y, C eller F så kan ändå totalt få samma mängd poäng.

Som vi ser i tråden är alla resenärer och deras resmönster olika, därav inget rätt eller fel mer att individen måste avgöra sin egen outcome.

Ibland så finns det information som måste skyddas av olika anledningar, och allt jag skriver baseras på samtal med branschfolk samt egen erfarenhet. Men tittar du på en någorlunda fördelning av intäkter för nätverksbolag baserat på de samtal som jag har haft:
Avtalskunder: 40-50%
SME: 25-35%
Konsument: 25-35%

Det är min uppfattning, aggregerat efter samtal med ett antal bolag. Sedan har jag frågat vad en storkund har i rabatt på volym på vissa rutter, och har häpnads över rabattnivån på en rätt frekvent rutt inom Europa med ett stort bolag i affärsklass där rabatten var 50% och i rätt flexibel bokningsklass.

Jag har själv erfarenheter att jämföra vad ett flexibelt pris kostade på vissa linjer mot publikt. Det var inte 50% den gången, men mer runt 35-40%. Så allt är inte spekulation, men ibland måste information förmedlas lite luddigare för att skydda källor.
 

Magnus_K

Medlem
Ibland så finns det information som måste skyddas av olika anledningar, och allt jag skriver baseras på samtal med branschfolk samt egen erfarenhet. Men tittar du på en någorlunda fördelning av intäkter för nätverksbolag baserat på de samtal som jag har haft:
Avtalskunder: 40-50%
SME: 25-35%
Konsument: 25-35%

Det är min uppfattning, aggregerat efter samtal med ett antal bolag. Sedan har jag frågat vad en storkund har i rabatt på volym på vissa rutter, och har häpnads över rabattnivån på en rätt frekvent rutt inom Europa med ett stort bolag i affärsklass där rabatten var 50% och i rätt flexibel bokningsklass.

Jag har själv erfarenheter att jämföra vad ett flexibelt pris kostade på vissa linjer mot publikt. Det var inte 50% den gången, men mer runt 35-40%. Så allt är inte spekulation, men ibland måste information förmedlas lite luddigare för att skydda källor.
Det köper jag att det finns källor man inte ska avslöja och ingen som tjänar på det heller.
Dock är det enligt min personliga åsikt mer fair jämförelse om man tar en privatperson och jämför olika tal från olika bolag då man kan ta "listpris".
Jag köper att stora kunder ska ha bra mycket mer rabatter än övrigt annars hade det varit väldigt konstigt.
Jobbar själv för en stor koncern 140k+anställda och förvånas själv att vi inte kan få bättre priser/avtal.
 
F

FCT

Guest
Det köper jag att det finns källor man inte ska avslöja och ingen som tjänar på det heller.
Dock är det enligt min personliga åsikt mer fair jämförelse om man tar en privatperson och jämför olika tal från olika bolag då man kan ta "listpris".
Jag köper att stora kunder ska ha bra mycket mer rabatter än övrigt annars hade det varit väldigt konstigt.
Jobbar själv för en stor koncern 140k+anställda och förvånas själv att vi inte kan få bättre priser/avtal.
Ni kan säkerligen få bra rabatter men antagligen har inte ledningen hos er prioriterat det. Krävs nog en dedikerad corporate category travel manager eller dylikt med ansvar för indirect procurement av reserelaterade tjänster för att få till det på ett bra sätt.
 

Senator

Moderator
Det köper jag att det finns källor man inte ska avslöja och ingen som tjänar på det heller.
Dock är det enligt min personliga åsikt mer fair jämförelse om man tar en privatperson och jämför olika tal från olika bolag då man kan ta "listpris".
Jag köper att stora kunder ska ha bra mycket mer rabatter än övrigt annars hade det varit väldigt konstigt.
Jobbar själv för en stor koncern 140k+anställda och förvånas själv att vi inte kan få bättre priser/avtal.

Absolut, men frågan är alltid varför OneWorld JV och Star JV har så mycket billigare priser i affärsklass (publikt) än vad SAS har.. Mitt svar är för att SAS inte verkar behöva sänka priserna av 3 anledningar:
Storkunder
Direktflygseffekten
Captive Market
;)

Jag tror vi argumenterar för olika saker...:p
 
  • Gilla
Reactions: doc

Magnus_K

Medlem
Ni kan säkerligen få bra rabatter men antagligen har inte ledningen hos er prioriterat det. Krävs nog en dedikerad corporate category travel manager eller dylikt med ansvar för indirect procurement av reserelaterade tjänster för att få till det på ett bra sätt.
Som nämnt tidigare är det enligt policy endast Economy som gäller.
Eftersom vi har ca 45000 säljare så blir man ibland lite förundrad på inköp men inget jag ligger vaken om nätter för :)
 
F

FCT

Guest
Som nämnt tidigare är det enligt policy endast Economy som gäller.
Eftersom vi har ca 45000 säljare så blir man ibland lite förundrad på inköp men inget jag ligger vaken om nätter för :)
Oavsett kabinklass så kan man ha en sådan funktion och få stora rabatter. Vi har också ekonomy only, men eftersom vi delar avtal med en annan koncern (som uppenbarligen tillåter C) så ser vi priserna där också.
 

Magnus_K

Medlem
Absolut, men frågan är alltid varför OneWorld JV och Star JV har så mycket billigare priser i affärsklass (publikt) än vad SAS har.. Mitt svar är för att SAS inte verkar behöva sänka priserna av 3 anledningar:
Storkunder
Direktflygseffekten
Captive Market
;)

Jag tror vi argumenterar för olika saker...:p
Let's agree that we disagree :) Enklast så och förbannat tråkigt om alla tänkt likadant :)
Kan tänka mig att det är kunder som Statoil bla som håller lamporna tända hos SAS
SAS i miljardavtal med Statoil - Affärsvärlden
 
Toppen