Senaste nytt

SAS lanserar nya långlinjer - från Skandinavien till Los Angeles och Miami

palmen

Moderator
Dock så har LH/LX/UA oftast bättre priser än SK, framförallt under sommar, jul och vårens helger. P klass med LH/LX/UA för ca 17 tkr till LAX/SFO och ca 14 tkr till MIA. SAS har väl legat på ca 21-22 till SFO i Z klass, så vi får hoppas att de inför en prissättning som ligger i paritet till övriga *A bolag? o_O
SAS fyller ju dock CPH-SFO utan större problem, det har varit helt fullt de två gånger jag åkt denna linje i april. Varför sänka priserna om folk betalar ett dyrare pris och man har en full kabin?
 

toer00

Medlem
ARN - LAX 20.780 + taxes, Z-klass. 1.780 + taxes i T-klass (Eco).
Synd att man inte valda att närma sig P: klass nivåerna med LH/LX/UA bara. I dag tar LH 18 190 inkl tax så man spar drygt 6 000 kr på att åka med LH, frågan är bara är det värt 6 000 kr för att slippa bytet i FRA/MUC/ZRH?
 

Bryant

Medlem
Man får ju inte glömma att SAS nya kabin är väldigt trevlig i C. Även det kan ju vara en anledning till att inte välja exempelvis LH. SAS behöver dock jobba på den mjuka produkten, den är för ojämn.

I somras flög jag både med LX och SK i C och jag måste säga att SK var bättre (stolen).
 

Dr. Miles

Expert
Synd att man inte valda att närma sig P: klass nivåerna med LH/LX/UA bara. I dag tar LH 18 190 inkl tax så man spar drygt 6 000 kr på att åka med LH, frågan är bara är det värt 6 000 kr för att slippa bytet i FRA/MUC/ZRH?
Enligt @Senator s tidigare analys är en stor del av passagerare är avtalskunder, så prisskillnaden som vi vanliga människor ser är kanske inte relevant för avtalskunder.

Dessutom, beroende på hur mycket företag betalar/debiterar för tiden, kanske 6.000 SEK är inget att bry sig om ifall man kan korta ner restiden.
Tid är pengar.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det går att räkna upp nästan hur mycket fördelar som helst med direktflyg (för alla andra än oss poängsamlare då). Förutom att man kan hålla ett tight tidsschema så minimerar man ju potentiell risk för förseningar, både av personer och bagage. Bara en sån grej som att hålla koll på anslutningstiden på en bytesflygplats kan ju ge någon som har bråttom huvudvärk - lägga på extra dyrbar tid för att vara säker, eller chansa på den korta som om den inte hålls kan leda till jätteförsening?
Man sparar rejält med tid och slipper ffa riskmoment alltså, så det är nog ingen tillfällighet att även riktigt "rika" ofta helst tar direktflyg om det så är med Norwegian, oavsett hur mycket man kan diskutera om DY innebär riskminimering i praktiken ;)
 

Magnus_K

Medlem
Enligt @Senator s tidigare analys är en stor del av passagerare är avtalskunder, så prisskillnaden som vi vanliga människor ser är kanske inte relevant för avtalskunder.

Dessutom, beroende på hur mycket företag betalar/debiterar för tiden, kanske 6.000 SEK är inget att bry sig om ifall man kan korta ner restiden.
Tid är pengar.

Att vi spekulerar vad avtalskunder erhåller för rabatt är ju ren spekulation.
Bättre att titta på det utifrån en individ som betalar det som står på resp sida och att individen är på semester då tar vi bort faktorer så som "betald-tid".
Det som finns kvar att avgöra vad en person väljer blir ju då budget för den person som vill resa Y, C eller F samt tiden till destinationen om dom är beredda på att ha en längre flight eller inte.
Jag flyger aldrig C eller F i tjänsten av policy skäl.
Argumentet angående poängintjäning kan i vissa fall också kännas lite krystat eftersom sparar du pengar och väljer lägga det på en ny biljett i Y, C eller F så kan ändå totalt få samma mängd poäng.

Som vi ser i tråden är alla resenärer och deras resmönster olika, därav inget rätt eller fel mer att individen måste avgöra sin egen outcome.
 

toer00

Medlem
Att vi spekulerar vad avtalskunder erhåller för rabatt är ju ren spekulation.
Bättre att titta på det utifrån en individ som betalar det som står på resp sida och att individen är på semester då tar vi bort faktorer så som "betald-tid".
Det som finns kvar att avgöra vad en person väljer blir ju då budget för den person som vill resa Y, C eller F samt tiden till destinationen om dom är beredda på att ha en längre flight eller inte.
Jag flyger aldrig C eller F i tjänsten av policy skäl.
Argumentet angående poängintjäning kan i vissa fall också kännas lite krystat eftersom sparar du pengar och väljer lägga det på en ny biljett i Y, C eller F så kan ändå totalt få samma mängd poäng.

Som vi ser i tråden är alla resenärer och deras resmönster olika, därav inget rätt eller fel mer att individen måste avgöra sin egen outcome.

Nu känns det som om vi börjar landa... ;)
Var och en väljer vilken klass man själv vill åka i..men visst är det kul att SK öppnat AR - LAX och för ALLAS bästa hoppas vi på så bra priser som möjligt... sedan är det upp till var och en att bedöma resten.
 
En fråga som jag som aktieägare är nyfiken på; kommer dom nya linjerna innebära nyanställningar för SAS (ja) och hur många personer rör det sig om? Är ju också bra för Stockholmsregionen och tillväxten på arbetsmarknaden där.
 
Toppen