Senaste nytt

Maximera poäng kontra kabinklass map pris Sverige - USA

Kimmen00

Medlem
Hej.

Ska boka en resa nästa år till NYC för bilning uppåt mot New England. 2 vuxna 2 barn
Hela familjen ska åka. Tanken var att maximera antal EB-poäng för rutten men dessutom ha en bra kabinklass. Minst Premium-ekonomi. Dessutom är det ju ett pris att ta hänsyn till.

En enkel variant är att helt enkelt åka SAS till EWR (ja, jag vet att det ej är Boston) i SAS Plus vilket i juli går på 39086 kr och genererar 10940*3+8750 = 41570 EB (vi är 1 EDB, 2 EBD, 1 EBS).
Har åkt mkt med SAS Plus i tjänsten och med familjen så det är inget problem för oss rutten över till USA.

Annan variant är att flyga med Lufthansa, ut i juni och hem i juli med Premium Economy via Frankfurt eller Munchen kostar i:
FRA:
Premium Economy Basic 38416 sek och ger 41200 EB
Premium Economy Plus 47166 sek och ger 56800 EB
MUC:
Premium Economy Basic 38408 sek och ger 42800 EB
Premium Economy Plus 47158 sek och ger 59200 EB

Alternativet är att åka med Lufthansa i juli då deras rabatterade C-klasspriser går igång. DÅ är det dock i P-klass och ser ut följande:
FRA:
Business Basic 55262 sek och ger 37200 EB
MUC:
Business Basic 54310 sek och ger 38800 EB

Vad säger panelen? Är det värt de extra pengarna för C-klass och att man då får mindre poäng? Dvs ~7000-8000 kr mer och 20000 poäng fattigare?
Dessutom kan jag behöva de 5000 extra status-grundande poängen för att behålla EBD.
 

Najk

Medlem
Hmm, några snabba tankar
- Om poängen är viktiga, se till att ge bort ett Guldkort till den som är EBS, då får du 25% bonus där.
- Min rekommendation blir nog direktflighten via SAS, testa isåfall OptionTown för att uppgradera Plus till Business, brukar kosta ca 3tkr TOR och blir då +12tkr för er fyra. Då får du även mer poäng och flyga bättre om den går in.
 

Kimmen00

Medlem
Hmm, några snabba tankar
- Om poängen är viktiga, se till att ge bort ett Guldkort till den som är EBS, då får du 25% bonus där.
- Min rekommendation blir nog direktflighten via SAS, testa isåfall OptionTown för att uppgradera Plus till Business, brukar kosta ca 3tkr TOR och blir då +12tkr för er fyra. Då får du även mer poäng och flyga bättre om den går in.

Redan räknat med att ge bort ett EBD till sonen nästa period och då blir det en EBS kvar.. så kan inte ge bort en till..
 
Toppen