Senaste nytt

Letar flygbiljetter till Las Vegas

Brandten

Medlem
1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm eller Oslo
2. Var är din destination? Las Vegas
3. När vill/behöver du resa ut? 5-6 januari 2016
4. När vill/behöver du komma hem? 11 januari 2016
5. Hur länge vill du vara borta? 4-6 nätter
6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
7. I vilken kabinklass? Ekonomi (se nedan för fråga)
8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance
9. Vad är din budget? (per person) ca 10.000 SEK per person
10. Vad är det viktigaste för dig? Intjäning av poäng per krona (se nedan för exempel)
11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Behövs inte


7. I vilken kabinklass.
Kan det löna sig att boka ekonomi till tex LHR och därifrån business class istället för att boka en business class biljett hela vägen från ARN/OSL där det ju som bekant inte finns business class? Känns som man kanske betalar överpris på sträckan ARN/OSL-LHR då, eller?

10. Vad är viktigast för dig.
Som vanligt vill jag gärna maximera mitt poängintjänande och med det menar jag att jag hellre flyger *A med biljettpris på 8000kr som ger 5000 EB Points där poängen kan användas med en resa med SK som kostar 10000 EB Points hellre än en biljett med BA för 7000kr som ger 100 TP där en resa kostar 10000 TP. Obs: Siffrorna ovan är endast som exempel.
 

bnr

Medlem
Har du eller kommer du inneha en status vid resetillfället som ger dig mer bonus i ett visst lojalitetsprogram?
Exempelvis EBG (25% extra poäng) eller BAEC Bronze/Silver/Gold (25%/50%/100% extra avios)?
 

Brandten

Medlem
Ah tack för påminnelsen. Gick inte att ändra första inlägget så svarar här.

Är SAS EB-silver med ca 110000 poäng.
BA medlem men endast med ynka 409 Avios och 30 Tier Points.

@Kricka det var Avios och inte TP jag hade som vi pratade om när vi sågs senast. :)
 

bnr

Medlem
Är SAS EuroBonus-silver med ca 110000 poäng.
British Airways medlem men endast med ynka 409 Avios och 30 Tier Points.
Det besvarar inte riktigt frågan. Du kan teoretiskt sett vara EBS med 500000 poäng också.

För att förtydliga: Kommer du vara EBG eller BAEC Bronze/Silver/Gold vid resetillfället?
 

bnr

Medlem
Du bör nog flyga med SAS till & från USA eftersom det bör ge bäst intjäning till EuroBonus.
Ett exempel nedan, utan codeshare, SAS till & från USA, med två United-ben i USA som ger 50% resp. 75% till EuroBonus.

Bör alltså bli enl. nedan.
ARN-ORD 3750 poäng
ORD-LAS 750 poäng
LAS-ORD 1 125 poäng
ORD-ARN 3750 poäng

9375 poäng för 7751 SEK = 1,20 poäng per krona

Capture.PNG
 
Last edited:

bnr

Medlem
Finns andra alternativ där du kommer ner till ~4800 SEK, då flyger du enl. nedan.
ARN-FRA LH
FRA-ORD UA
ORD-LAS UA
LAS-ORD UA
ORD-MUC UA
MUC-ARN LH
6150 poäng för 4779 SEK = 1,28 poäng per krona

Skillnaden blir att du har betydligt längre flygtid och långa layovers i FRA resp. MUC.
Se bild nedan.
Capture.PNG
 

bnr

Medlem
Tack @bnr , grym sammanställning! Om SAS lyckas boka detta
ITA Matrix hjälp och tips | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
så får man ju även 4650 EB för betalningen. Kan även hända att vi blir 3 pers som ska åka så det ser ju bra ut.
Ingen fara, finns så klart andra alternativ också men detta var vad jag fick fram lite fort.

Nu länkade du huvudtråden, men jag tror att jag hittade det inlägg du syftar på.
Lycka till, hoppas det går bra. :)
 
Toppen