Martin Björnström
Medlem
Idag skriver fem taxichaufförer från gruppen "Taxi för bättre villkor" i SvD Debatt att taxiföretaget Uber borde förbjudas och försvinna. Jag läste artikeln och noterade följande:
- Gruppen vill förbättra villkoren för sig själva, inte för resenärerna. Personligen tycker jag Uber förbättrat min taxiupplevelse enormt mycket. Jag åker nästan aldrig annat än Uber och jag åker ofta (292 resor år 2014).
- Artikeln blandar avsiktligt kommentarer om Uber (taxi) och UberPOP (samåkning).
- Citat "I Sverige är Uber inget nytt och inte heller något kreativt. Att beställa en taxi utan att behöva ringa en beställningscentral har man kunnat göra ända sedan 90-talet genom tjänsten Cabonline, som dessutom har anslutna taxibolag på över 200 orter i Sverige. Idag kan man boka via deras app som dessutom erbjuder möjligheten att kunna betala via den, istället för att göra det i taxin. Smidigt och enkelt. Likaså i Taxi Kurirs app." Ingen av dessa tjänster når i närheten så långt som Uber gjort i sin anpassning för kunden. Och vanliga taxiföretag har sämre bilar, sämre attityd mot kunden och ger inte samma möjligheter till feedback - man blir aldrig lurad av Uber.
Går in på Cabonline och ser att dom har kopierat Uber.com hemsidans utseende?
Cabonline - Taxi fr ditt fretag
- Citat: "Något vi anser liberalerna har missat i sin argumentation är förståelsen med funktionen av en fast taxameter. Taxametern är taxinäringens motsvarighet till åkerinäringens färdskrivare. Här registreras allt och när vi blir kontrollerade av polisen så ska vi kunna skriva ut en rapport med den information de vill ha. Dessutom finns det hårda krav på utformningen av en taxameter, som att den ska klara av nordiska väderförhållanden, klara en viss grad av elektromagnetisk strålning samt att resans pris ska synas tydligt för kunden. En app klarar inte av något av dessa krav."
En app klarar av precis allt detta och är dessutom säkerställd av 3:e part som hanterar betalningen. Hur många gånger har vi inte läst om fusk med färdskrivare?
Vad är era åsikter och Uber vs taxinäringen samt tankar om UberPOP (samåkning)?
- Gruppen vill förbättra villkoren för sig själva, inte för resenärerna. Personligen tycker jag Uber förbättrat min taxiupplevelse enormt mycket. Jag åker nästan aldrig annat än Uber och jag åker ofta (292 resor år 2014).
- Artikeln blandar avsiktligt kommentarer om Uber (taxi) och UberPOP (samåkning).
- Citat "I Sverige är Uber inget nytt och inte heller något kreativt. Att beställa en taxi utan att behöva ringa en beställningscentral har man kunnat göra ända sedan 90-talet genom tjänsten Cabonline, som dessutom har anslutna taxibolag på över 200 orter i Sverige. Idag kan man boka via deras app som dessutom erbjuder möjligheten att kunna betala via den, istället för att göra det i taxin. Smidigt och enkelt. Likaså i Taxi Kurirs app." Ingen av dessa tjänster når i närheten så långt som Uber gjort i sin anpassning för kunden. Och vanliga taxiföretag har sämre bilar, sämre attityd mot kunden och ger inte samma möjligheter till feedback - man blir aldrig lurad av Uber.
Går in på Cabonline och ser att dom har kopierat Uber.com hemsidans utseende?
Cabonline - Taxi fr ditt fretag
- Citat: "Något vi anser liberalerna har missat i sin argumentation är förståelsen med funktionen av en fast taxameter. Taxametern är taxinäringens motsvarighet till åkerinäringens färdskrivare. Här registreras allt och när vi blir kontrollerade av polisen så ska vi kunna skriva ut en rapport med den information de vill ha. Dessutom finns det hårda krav på utformningen av en taxameter, som att den ska klara av nordiska väderförhållanden, klara en viss grad av elektromagnetisk strålning samt att resans pris ska synas tydligt för kunden. En app klarar inte av något av dessa krav."
En app klarar av precis allt detta och är dessutom säkerställd av 3:e part som hanterar betalningen. Hur många gånger har vi inte läst om fusk med färdskrivare?
Vad är era åsikter och Uber vs taxinäringen samt tankar om UberPOP (samåkning)?