Senaste nytt

Upgrade med poäng på SAS - fungerar det på alla biljetter i economy class?

Om man vill försöka uppgradera med EB poäng vid incheckning för SAS flyg, kan man göra detta oavsett vilken bokningsklass man har i economy?
 

Tjaeng

Medlem
Ja, sålänge du inte har en awardbiljett (även om de struntar i den regeln ibland liksom att de ofta struntar i att man egentligen inte får tillgång till fast track, lounge etc vid sådan uppgradering).

Märk dock väl att ekonomi -> business bara är möjligt på longhaul.
 

Brusse

Ny medlem
Skall flyga Arlanda-Köpenhamn-Washington-Orlando kan Jag då uppgradera med poäng Köpenhamn-washington flighten på Arlanda?

Tacksam för svar!
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Brusse!

Jag har inte uppgraderat en SAS flight till USA med EuroBonus poäng, men om jag har förstått rätt, du kan göra en request på Arlanda, sedan själva uppgradering sköts på Köpenhamn.
 

agehall

Medlem
Du kan INTE göra uppgraderingen på ARN. Precis som AHO skriver så kan du be dem skicka ett meddelande till CPH, men vad de gör med det, är helt upp till dem. Personligen tror jag att de har en direktmatning av alla meddelanden från ARN till papperskorgen.

Men som vanligt är det lite beroende på vem du råkar prata med. Jag har hört folk som lyckats uppgradera CPH-xxx flighter från ARN, men det är inte normalfallet.

Min rekommendation är att ta en tidig flight till CPH för att säkerställa att du får din uppgradering.
 

EBGGOT

Medlem
Du kan INTE göra uppgraderingen på ARN. Precis som AHO skriver så kan du be dem skicka ett meddelande till CPH, men vad de gör med det, är helt upp till dem. Personligen tror jag att de har en direktmatning av alla meddelanden från ARN till papperskorgen.

Men som vanligt är det lite beroende på vem du råkar prata med. Jag har hört folk som lyckats uppgradera CPH-xxx flighter från ARN, men det är inte normalfallet.

Min rekommendation är att ta en tidig flight till CPH för att säkerställa att du får din uppgradering.

Någon som förstår logiken i det systemet? Är det inte bättre att tala med en SAS anställd och få det gjort istället för att ta tid från två + att kunden får offra en massa tid själv ...
 

agehall

Medlem
Logiken är nog att när du kommer till ARN, så är flighten under inte öppen för ändringar utifrån - de måste göras av personal på flygplatsen den avgår ifrån så att de kan göra de justeringar som ev behövs. Nu kommer CPH-faktorn in. De gillar inte att någon talar om för dem vad som ska göras så därför verkar de skita rätt hårt i att personalen på ARN försöker ge service till kunden.

Inte speciellt bra eller smart, men jag misstänker att det är förklaringen.
 

Brusse

Ny medlem
Logiken är nog att när du kommer till ARN, så är flighten under inte öppen för ändringar utifrån - de måste göras av personal på flygplatsen den avgår ifrån så att de kan göra de justeringar som ev behövs. Nu kommer CPH-faktorn in. De gillar inte att någon talar om för dem vad som ska göras så därför verkar de skita rätt hårt i att personalen på ARN försöker ge service till kunden.

Inte speciellt bra eller smart, men jag misstänker att det är förklaringen.

Har gott om tid i CPH, måste Jag ta mig ut till incheckningen eller finns det någon desk "inne" på flygplatsen?

Tack för snabbt svar :)
 

EBGGOT

Medlem
Har gott om tid i CPH, måste Jag ta mig ut till incheckningen eller finns det någon desk "inne" på flygplatsen?

Tack för snabbt svar :)

Det är gate-desk som gäller, öppnar X h för boarding, men meddela incheck på ARN att det skall sätta dig på upgrade listan ...
 

agehall

Medlem
Det är gate-desk som gäller, öppnar X h för boarding, men meddela incheck på ARN att det skall sätta dig på upgrade listan ...

Tried that, didn't work. YMMV som man säger. Har du tur så tar de med dig på listan. Har du otur slänger de meddelandet utan att läsa det.
 
Toppen