Senaste nytt

Omvandla resecheck till kontanter?

Gnopps

Medlem
Hoppas vår företagsrepresentant kan svara på detta. Jag har två vouchers jag fått av Air France som kompensation när flyget varit överbokat och jag gått med på att ta ett senare plan. Är det möjligt för mig att omvandla dessa resecheckar till kontanter för en del av värdet, likt det går med SAS?
 

agehall

Medlem
Dum fråga; behövde inte du snart betala en smärre förmögenhet i YQ för er resa till HNL..? Vore inte detta ett ypperligt användningsområde, även om det svider att betala YQ... ;)
 

Gnopps

Medlem
Dum fråga; behövde inte du snart betala en smärre förmögenhet i YQ för er resa till HNL..? Vore inte detta ett ypperligt användningsområde, även om det svider att betala YQ... ;)
No dice. Jag skulle jättegärna betala (eller snarare, helst inte betala alls) med checkarna men biljetten kommer ställas ut med Czech Airlines poäng så då är AF-checkar värdelösa.
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej!

När ett plan är överbokat så finns det två olika tillvägagångssätt;
1. Vi frågar om det finns någon frivillig som är beredd att, mot ersättning, välja en senare anslutning.
2. Passagerare blir denied boarding och kan alltså inte välja själv. man kan kort och gott inte få följa med

I båda dessa fall så ersätts naturligtvis kunden och detta kan också ske på två sätt.
1. Passageraren erbjuds "cash" som sätts in på cc
2. Passageraren erbjuds en voucher som kan användas för resa med oss vid ett senare tillfälle. Detta belopp är högre än det kontanta beloppet.

Så svaret på din fråga om man kan omvandla är nej. Du ska från början ha fått alternativen och kan efter det inte ångra i stil med "nej, jag kommer nog inte åka mer på länge utan jag vill nog ha det i cash istället".

Hälsningar Karin




Hoppas vår företagsrepresentant kan svara på detta. Jag har två vouchers jag fått av Air France som kompensation när flyget varit överbokat och jag gått med på att ta ett senare plan. Är det möjligt för mig att omvandla dessa resecheckar till kontanter för en del av värdet, likt det går med SAS?
 

Gnopps

Medlem
Ok, tack för svaret! Det var vad jag behövde veta. En del andra flygbolag tillåter att man löser in sina resecheckar i kontanter mot 50-75% av värdet, det var därför jag undrade.
 

agehall

Medlem
Det är ju faktiskt ett rätt bra alternativ att checken inte är personlig. SAS är personliga, vilket kan gå att komma runt, men då är man ju beroende av vem man råkar prata med.
 
Hoppas vår företagsrepresentant kan svara på detta. Jag har två vouchers jag fått av Air France som kompensation när flyget varit överbokat och jag gått med på att ta ett senare plan.
Vart kan man läsa om sådana vouchers och kompensation? Finns det någon guide eller tips om op-ups och liknande med SkyTeam?
Jag har på senaste resor märkt att det var helt fullt på planet och man får inte så bra platser typ i mitten eller nära stora grupper som gärna konverserar under hela resan. Skulle gärna ta ett senare flight med bättre placering och om man får en bump-up eller någon voucher då är det ju bara bra.
Är det bättre att komma fram till gate disken eller check-in disken? Innan boardingen startar eller vänta tills halva folket har gått?
Antar att det är större chans med Elite Plus status än Elite eller ingen alls.
 
Toppen