Senaste nytt

Break even med Eurobonus poäng vs pengar?

thsred

Medlem
Är det någon som har räknat ut vid vilket pris det är värt att boka en resa för poäng istället för att betala den med pengar?
 

Morgan

Medlem
Svaret beror på så många faktorer:

* Hur mycket bonuspoäng du har och hur lätt du tjänar in dem
* När bonuspoängen går ut
* Hur lätt du har att hitta bra saker att spendera poängen på
* Hur du värderar att resa i premiumkabin med poäng om du rest i enklare klass om du betalat med pengar (t.ex. första klass med poäng)
* Hur du värderar flexibiliteten som du får med en bonusbiljett relativt en billig biljett köpt med pengar
* ...

Detta sagt så har jag, och många andra här, en tumregel som säger 10 poäng = 1 krona. D.v.s. Stockholm-Malmö som kostar 10000 Eurobonuspoäng i ekonomi + ca 250 kr i skatter ToR är värd att köpa med poäng om priset i kronor är högre än 1250 kr.

Vissa här skulle säga att man för typ 150 000 poäng kan flyga första klass till Asien som kostat 100 000 kr betalat med pengar - men få eller ens någon här - skulle lägga 100 000 kr på en sådan biljett så det blir en mer fiktiv jämförelse...
 

Flying P

Medlem
Svaret beror på så många faktorer:

* Hur mycket bonuspoäng du har och hur lätt du tjänar in dem
* När bonuspoängen går ut
* Hur lätt du har att hitta bra saker att spendera poängen på
* Hur du värderar att resa i premiumkabin med poäng om du rest i enklare klass om du betalat med pengar (t.ex. första klass med poäng)
* Hur du värderar flexibiliteten som du får med en bonusbiljett relativt en billig biljett köpt med pengar
* ...

Detta sagt så har jag, och många andra här, en tumregel som säger 10 poäng = 1 krona. D.v.s. Stockholm-Malmö som kostar 10000 Eurobonuspoäng i ekonomi + ca 250 kr i skatter ToR är värd att köpa med poäng om priset i kronor är högre än 1250 kr.

Vissa här skulle säga att man för typ 150 000 poäng kan flyga första klass till Asien som kostat 100 000 kr betalat med pengar - men få eller ens någon här - skulle lägga 100 000 kr på en sådan biljett så det blir en mer fiktiv jämförelse...
Exakt, allt är relativt person OCH situation.
 

Johannes

Medlem
Låter bra, jag flyger 2-3 ggr per mellan GOT-KRN med barnen (2 st), 20 000 poäng för en resa plus 1000 kr i skatt för en resa som ofta kostar runt 5-6000 kr.
 

thsred

Medlem
Jo, det är ju klart att allt är relativt till person och situation. I slutändan är ju egentligen frågan vad jag tycker det är värt. Var mer ute efter något form av "objektivt" rättesnöre typ 10p = 1kr.
 
Jag brukar haka på erbjudanden (t ex Dagens Industri-prenumeration, hyra film online, etc) om 1 poäng kostar mig max 5 öre (eller 20 poäng för 1 krona). Jag reser dock i princip endast ekonomiklass.
 

Axelzon

Medlem
Jag bokade precis en t/r Newark för 3000 kr + 80000 poäng i plus.. Det känns helt ok för mig.
Med lite flyt blir man uppgraderad till business någon av sträckorna.
 

DrKlas

Medlem
Jag "köper" ganska stora mängder poäng för 5 öre styck då jag får 20 poäng per 100 kr med Amex och Coop när ett bensinkort (OK, Shell eller Statoil) istället kunde ha gett 1 kr tillbaka. Så i normala fall vill jag nog ha betydligt mer (>10 öre/p) innan jag ens funderar på att använda poängen.
 

Axelzon

Medlem
Sorry, då håller jag inte med ;)
För 75.000 EB poäng får du en t/r i First med LH till många destinationer i USA.
Om du använda en 2-4-1 voucher förstås.

DET känns heller ok för mig :)
Hade jag ingen aning om, hoppas inte det gäller New York som jag i detta fall måste komma till!
Hur får man reda på mer om vilka dessa destinationer (75 ooo points) är ?
 
Toppen