Senaste nytt

Nya intjäningsregler för Lufthansagruppen

Fredrik

Medlem
Jag läser på Flyertalk att det ryktas och är tydligen bekräftat att Lufthansa ändrar intjäningsreglerna från och med 1 september. Det som händer är dels att kvalificeringsgränsen för SEN i Tyskland sänks till 100 000 miles och dels bland annat att intjäningen för Swiss Business Saver sänks. Dessutom ska det inte längre gå att bli HON genom att flyga i ekonomi.

För min del är det klart dåligt då Swiss har en bra produkt med bra intjäning. Nu är det bara att glömma SEN.
 

agehall

Medlem
Skulle snarare säga att man kan glömma HON.

Jag begriper dock inte varför de inte skulle neka någon som lyckas nå 600k miles över två år i Y att få bli HON... Lyckas man med det så tycker jag att man förtjänat det!
 

Tjaeng

Medlem
Hur många sätter emot påståendet att LH antingen måste ge övergångsvillkor till alt få problem med folk vars 2-åriga HON-intjäningsperiod råkar överlappa med datumet? Inte för att jag själv är galen nog att flyga 600000 miles i Y för att få HON, men någon är det säkert.
 

MarcusC

Medlem
Skulle snarare säga att man kan glömma HON.

Jag begriper dock inte varför de inte skulle neka någon som lyckas nå 600k miles över två år i Y att få bli HON... Lyckas man med det så tycker jag att man förtjänat det!

Jaha nya grejer på gång igen med M&M.....på ett sätt kan jag ju köpa att super billiga biljetter inte ger fulla miles, men det komplicerar ju till det en del också ? Att som Agehall säger neka någon HON genom att flyga 600k i Y....ja det känns ju märkligt ? Vad gör man som potenitell HON om det bara finns Y, bokar man BA eller AF istället ?!.

Läste lite på m&M, verkar som man inte skall kunna upgradera från Z till F, vilket är lite trist.

Z verkar även ge lägre miles som nämnts ovan.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Dock ska man notera att det nog i praktiken är ganska omöjligt att nå HON ens idag i economy. Det är ju faktiskt så att man måste *tjäna* 600k miles, inte bara flyga dem. Om man inte enbart flyger på biljetter som ger 100% intjäning så kan det vara riktigt svårt. Jag flög drygt 300k miles förra året, men tjänade inte i närheten av 300k poäng/miles. Nu har jag inte tokkoll på hur M&M intjäning ser ut, men det känns som att det vore rätt tuft.
 

Senator

Moderator
En HON är garanterat plats i C, så det löser sig alltid :p Lufthansa har alltid sagt att HON skall vara exklusivt, och det är ingen skillnad på vad SQ har med PPS. Där är det bara revenue/margin som gäller.

Jag är inte förvånad att det kommer en ändring på Z-klass biljetterna. Detta har väl Flying Blue idag, jag tyckte intjäningen på dessa var bedrövliga när jag reste med dom. Frågan är om man harmoniserar fullpris ekonomi med Z dvs. 150%. Det skulle fortfarande var ok. Intressant nog visar M&M Z klass som "Economy" från min resa till USA i torsdag medan min ombokade resa hem i C kass som "Business".

Trots att jag skulle personligen drabbas ordentligt av Z ändringen så förstår affärsmannen detta. Vissa av dessa biljetter har blivit väldigt billiga, så det finns en del logik i detta.
 

Matsson

Medlem
Det avgör saken för mej.Bättre att uppnå EBG än missa SEN Håller nog fast vid Eurobonus ..Hoppas bara inte att SAS följer efter och försämrar intjäning i Z.
 

Magino

Medlem
Tydligen kommer Z att ge 1000 miles inrikes, 1250 inom Europa och 150% för resor utanför Europa. Sedan har man lagt till bokningsklass P för alla rea och dylikt och denna bokningsklass kommer ge endast 500 miles inrikes, 750 inom Europa och 100% utanför Europa.
Så intjäningen för Miles and More kommer gå ner sig ordentligt ifall detta stämmer.

Hoppas bara inte att SAS följer efter och försämrar intjäning i Z.
P kommer bli nya Z och SAS har redan uppdaterat sin websida med att P ligger under Ekonomi intjäningen, dvs endast 100% eller 600-1000 inom Europa tyvärr

En HON är garanterat plats i C, så det löser sig alltid :p .
Troligen kommer de ändra till att man endast kan boka in sig i högsta bokningklassen inom C, vilket tydligen inte var fallet förut. Vet dock inte ifall det verkligen kommer bli en större skillnad än tidigare? Men en lite men förståelig försämring är det.
 
Last edited:

Magino

Medlem
Även detta påståendet från Senator är sant.

Direkt från Lufthansas hemsida

HON CIRCLE MEMBER
Booking guarantee
Up to 24 hours prior to departure in the two highest value Business Class booking classes and in the highest value Economy booking class (9)
 
Toppen