Senaste nytt

Vilka udda flyglinjer finns?

Stefan62

Medlem
SAS körde för några år sedan (2012?) mellan Kiruna och Tokyo(!). Tydligen för japanska turister som ville kolla norrsken.

Den turen gick även vintern 2013 och 2014! Hur det var i år känner jag inte till!

Om jag inte minns fel så var det två ordinarie turer Tokyo - Köpenhamn som mellanlandade för att släppa av japanska turister i Kiruna. Det var alltså ingen kontinuerlig/permanent flyglinje.
 

Flying P

Medlem
Jag tror att det är mest för prestige så att de kan säga att de flyger till alla kontinenter (förutom Antarktis).
Även Malaysia Airlines hade Kuala Lumpur-Johannesburg-Kapstaden-Buenos Aires förut.
Kan det vara så att den finns också för att både Sao Paolo och Singapore är stora Oil & Gas centra? Det rimmar ju även logiskt med tanke på att de kör Houston via Moskva också.
 

olo

Medlem
På tal om Iran Air som flyger på GOT på måndagar, så har jag tidigare noterat att de flyger GOT-PRG-IKA. Om de har 5th-freedom på GOT-PRG är oklart, då det inte verkar gå att boka biljetter online öht. Fokus i Sverige verkar ligga på Cargo, är mitt intryck av den svenska webbplatsen.

Idag såg jag på Landvetter IR726 "Teheran (IKA) via Minsk (MSQ)". Nu vet jag inte om GOT-MSQ heller går att boka, men annars måste det vara en riktig framtidslinje!
 

Skyraider

Medlem
Att Iran Air satsar på cargo är väl inte så konstigt med tanke på att det inte är så många andra fraktbolag som kör på Iran
 

Bryant

Medlem
Jag är inte säker men jag tror att dessa mellanlandningar har att gör de sanktioner som omvärlden har mot Iran. Har hört någonstans att det handlar om bränsle.
 
Toppen