Senaste nytt

Vilken bonusprogram är bäst för oss?

Storsteffe

Medlem
Beror ju lite var man reser också, generellt så har det mindre betydelse med status om man bara reser business. Jag skulle välja BAEC om du flyger mest västerut och Eurobonus(med vis tvek) om du reser österut/söderut mestadels. Allt baserat på min erfarenhet och resmönster dock och på användning av kopplade kort. Stor fördel om man flyger väldigt lite är dock att BA:s poäng "aldrig" förfaller om man har ett kopplat kort.
 

mattley

Medlem
Nja, det är inte helt sant. Vill du få mycket poäng så är det Eurobonus i kombination med SAS EB AmEx som gäller skulle jag säga. (Och lite andra kort också för den delen). Detta leder dock inte direkt till högre status.

Så jag har helt enkelt krediterat mina miles på fel program är vad du säger :p eller kan jag flytta över mina miles and more till eurobonus?
 

mattley

Medlem
Då har vi nästa fråga, vilken betalkort ska man ha, American express eller mastercard, jag har hört att american express inte fungerar överallt pga höga avgifter till handeln? Sen är ju American express inte direkt billigt per år.

Jag läste lite på SAS hemsida men det framgår inte direkt att man kan använda sina poäng hos andra bolag .Jag menar kan jag boka flyg på lufthansa med mitt eurobonus-kort och få poäng för det som jag sen kan använda till en bonusresa hos lufthansa med eurobonus-poäng? Allt känns jävligt stökigt när man inte har sina poäng på "rätt" bolag. Jag kanske krånglar till det i onödan.
 

flum

Medlem
Då har vi nästa fråga, vilken betalkort ska man ha, American express eller mastercard, jag har hört att american express inte fungerar överallt pga höga avgifter till handeln? Sen är ju American express inte direkt billigt per år.

Jag läste lite på SAS hemsida men det framgår inte direkt att man kan använda sina poäng hos andra bolag .Jag menar kan jag boka flyg på lufthansa med mitt eurobonus-kort och få poäng för det som jag sen kan använda till en bonusresa hos lufthansa med eurobonus-poäng? Allt känns jävligt stökigt när man inte har sina poäng på "rätt" bolag. Jag kanske krånglar till det i onödan.
AmEx ger fler poäng per spenderad krona än vad MC gör, men som du säger tar inte alla ställen AmEx. Vilket kort som är bäst för dig beror nog på ditt köpmönster. Du kan även kolla på tråden som handlar om Coop Med Mera mer.

Gällande poäng så är det det som är grejen med en allians. Du kan ha Eurobonus-konto, tjäna poäng genom att flyga Lufthansa och ta ut poängen genom att flyga ANA. Det är här trickandet kommer in då olika bokningsklasser ger olika antal poäng beroende på vilket flygbolag du flyger samt vilket program du krediterar poängen till. Dessutom har EB låga "kostnader" vid uttag av EB-poäng för resa med SAS vilket gör det gynnsamt. Det finns som sagt inga enkla svar, det är sådant vi har forumet till :p.
 

agehall

Medlem
Då har vi nästa fråga, vilken betalkort ska man ha, American express eller mastercard, jag har hört att american express inte fungerar överallt pga höga avgifter till handeln? Sen är ju American express inte direkt billigt per år.

Du ska ha allihop.

Jag läste lite på SAS hemsida men det framgår inte direkt att man kan använda sina poäng hos andra bolag .Jag menar kan jag boka flyg på lufthansa med mitt eurobonus-kort och få poäng för det som jag sen kan använda till en bonusresa hos lufthansa med eurobonus-poäng? Allt känns jävligt stökigt när man inte har sina poäng på "rätt" bolag. Jag kanske krånglar till det i onödan.

Du får nog ta och läsa igen... Det framgår rätt tydligt att det går hur bra som helst att boka med vilka bolag som helst inom Star Alliance.

Visst är det lite struligare än om du vill boka med samma bolag som du har poängen hos, men är det viktigt om du ändå aldrig får ihop nog med poäng för att använda dem? Det är väl bättre att du får ihop poäng nog så att de går att använda på vettigt sätt.
 
Du kan även överväga att skaffa ett SAS Diners-kreditkort. Poängintjäningen är minst lika bra som hos AMEX, men Diners erbjuder ingen 2-4-1 voucher (=halva priset på en bonusresa) vid en viss årsspend. Diners är gratis första året om du inte har haft det de senaste tre åren.
 

palmen

Moderator
Nej vi reser inte så jättemycket, är lite nyfiken på er som innehar guld/diamant, reser ni för flera hundra tusen om året för att behålla er status eller är det en himla massa ekonomiresor i rätt klass med många segment för att generera tillräckligt med miles?
Ni kanske har några tips på hur man rackar upp miles utan att punga ut en hel förmögenhet.

SAS hade en väldigt bra kampanj i torsdags då man kunde flyga till Hong Kong för 3000 kronor i economy, den resan ger 9000 poäng tilL Eurbonus (om man inte har status). Dvs gör 5 sådana resor (gick att boka från september till mars) så har du ett guld inom star alliance.
Total kostnad 15.000 kronor

Med flexibilitet och koll på när det är kampanjer så kan det bli väldigt billigt att flyga in ett guldkort. Resa med SAS till usa på billigaste ekonomi-biljett och sedan uppgradera till plus/business med optiontown kan också vara ett "billigt" sätt att få in mycket poäng.
 
Toppen