Senaste nytt

Vem är bäst? Air France eller KLM?

Stefan62

Medlem
Det har skrivits en del om CDG och även om Air France och förseningar etc.

Jag är íntresserad av hur AF är när man väl lämnat marken - hur är det säkerhetsmässigt och hur är ombordservicen i Economy?

Vem är bäst AF eller KLM?

Planerar resa till Dubai och har möjlighet att åka A380 med AF...ska man göra det?
 

Lonelyflyer

Medlem
Jag har provat båda de bolagen i economy under 2012 (mina första flygningar med båda bolagen)
flög till TXL via AMS med KLM och till CDG med AF båda gångerna i economy.

Jag vet inte varför, men jag gillade KLM mer, skönare på nåt sätt. Amsterdam är en bra flygplats. Löjligt goda snacks o nåt slags kaka som ingick, men det var allt i matväg
Snyggare flygvärdinnor :)

AF blev försenat från cdg (iofs för strömavbrott på arlanda så vi fick inte lyfta)
men CDG är som jag anade lite stökig, och då hade jag ändå inga byten!
det tog drygt 2 timmar bara kön till säkerhetskontrollen..
Fick iofs varm mat på den flighten - sånt är bra !!!

säkerhetsmässigt märkte jag ingen skillnad på nåt av bolagen

Självklart ska du åka 380
 

Jacob

Medlem
Tycker själv att båda håller en bra servicenivå inom Europa.

På KLM serveras en större smörgås på t.ex. Stockholm-Amsterdam med fria drycker inkl öl och vin. Senare på flygningen brukar de erbjuda kakor från en korg. På Stockholm-Paris med Air France serveras en kall måltid liknande SAS economy extra, även där med fria drycker.

Vilket flygbolag man föredrar är nog ganska individuellt. Flygbolagen kommer ju från två olika länder med olika kulturer och det avspeglar upplevelsen tycker jag.
 

agehall

Medlem
Tittar man på siffror, har väl AF haft fler incidenter med dödlig utgång i modern tid. Tänker bla på AF447.

Servicen ombord tycker jag kan vara hit/miss hos båda, iaf i economy. Skulle nog säga att AF slår KLM i business. Där är KLM fortfarande lite hit/miss medan AF skärper upp saker rätt rejält där.

Om man tittar på en så pass kort flight som AMS/CDG-DXB så tycker inte jag att det spelar någon roll om man åker A3x0, B77x eller någon annan wide-body. Men har jag ett val där priset inte blir löjligt mycket högre tar jag gärna A380 eftersom jag upplever det rymmligare och tystare än andra plan. På längre flighter (8h+) ökar mitt incitament att åka A380 markant.

Om du inte provat A380 än så kan det ju vara läge att göra det, men jag skulle inte påstå att det är värt att betala extremt mycket mer för det på en så kort flight.
 

Tjaeng

Medlem
Tittar man på siffror, har väl AF haft fler incidenter med dödlig utgång i modern tid. Tänker bla på AF447.

Ahem... Tenerife airport disaster - Wikipedia, the free encyclopedia

Fast jo, AF har haft fler olyckor i modern tid. Fast det säger ganska lite utan en massa annan statistik. Lite som att säga att Concorde är/var den farligaste flygplatstypen i passagerartrafik någonsin endast utifrån AF4590.



Själv föredrar jag nog KLM även om AF är bättre på många sätt. Att min första flygning i Longhaul business var med dem har såklart satt vissa bestående intryck. Speciellt då spritfyllda porslinshus är både så genialt och efterblivet på samma gång att bara en holländare kan ha kommit på idén. Och så gillar jag de blå flygplanen, en välkommen kontrast mot all eurowhite därute.
 
Last edited:
Det har skrivits en del om CDG och även om Air France och förseningar etc.
Har du bråttom då väljer du SAS. De har inte så många WB flygplan, har lite udda avgångstider och eftersom turnarounden på CPH/ARN/OSL är så kort så är chansen mycket större att du är i tid.
CDG är CDG, det varierar från en terminal till annan.

Jag är íntresserad av hur AF är när man väl lämnat marken - hur är det säkerhetsmässigt och hur är ombordservicen i Economy?

Vem är bäst AF eller KLM?
Eftersom du vill åka A388 då är du begränsad till AF.

Planerar resa till Dubai och har möjlighet att åka A380 med AF...ska man göra det?
Självklart, gärna på upper deck, rad 89-90. I värsta fall välj ett säte i sista segmentet på nedre våningen.
 

HenrikAI

Medlem
Min erfarenhet av AF och KL sträcker sig till ekonomi intra-Europa, och där tycker jag de är likvärdiga (och även likvärdiga med t.ex. BA och LH) men kanske snäppet bättre "mat" på AF. Som andra redan sagt så är AMS dock betydligt trevligare än CDG.
 

Senator

Moderator
Senast jag åkte med dessa bolag (frivilligt) var i augusti 2011 när jag tömde mitt FB konto. Då åkte jag:
ARN-AMS-CUR med KLM med B737-800 och B747-400 övre däck i affärsklass
IAD-CDG-ARN med AF på en A380 och A320 i affärsklass

Inom Europa var KLM överlägsen. Båda var "frukost" flighter, och AF var sunkigt. Inget annat att tillägga. Dagsresan med KLM mycket trevlig, och nattresan hem med AF ganska bra. Men åter KLM bättre.

Har åkt AF i F en gång, skulle inte lägga en krona för att göra det igen.
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
God Morgon! Smak och tycke skiljer sig åt märker jag, vilket är helt naturligt. När vi 2004 slog våra påsar ihop var det redan då alldeles uppenbart att flera av våra resenärer skulle föredra att "stanna" hos det ena eller det andra bolaget och inte vilja "gå över". Som jag ser det, är det största nyttan att man kan kombinera våra nätaverk fullt ut och flyga t ex KL ut och AF hem - om man så vill. Detta ger större valmöjlighet när det gäller avgångar och inte minst platstillgång. Ett exempel är Sydafrika där vi kan erbjuda både dag resp nattflyg beroende av vilket bolag man föredrar. Men vem som är "bäst" kan vara svårt att avgöra då man ofta har tider/destinationer att förhålla sig till och det i mångt och mycket avgör val av bolag.
Om man är intresserad av flygplan och det finns möjlighet att prova A380 tycker jag man ska göra det. Hade själv förmånen att få göra det för några veckor sedan. Framför allt slogs jag av hur tyst maskinen var, start och landning gick väldigt smidigt.
 
Toppen