Senaste nytt

Resetips Arlanda - Denpasar (eller annat förslag) med 2 för 1 voucher

Björklund

Medlem
Hej och tack för ett grymt bra forum. Sitter hemma sjuk idag och märkte precis att jag suttit oavbrutet i 2,5h och läst olika trådar.. Tror dock att jag besitter svaret i min kommande förfrågan, men jag tänker såklart att om lite flygexperter kanske kan ge sin syn på det hela kanske jag får lite bättre förutsättningar!

Lite förutsättningar:
Resan är en gåva till min fru och vi har sagt att resan skall gå till strandparadis med ganska lugn och ro och där det är lätt att ta sig runt om jag får min önskan igenom.
Jag har utgått från dessa platser: (kommer du på något annat? Hojta gärna till!)

Maldiverna (verkar lite bökigt med att man är lite isolerad på en ö om man inte väljer att åka båt överallt vilket min fru kanske inte uppskattar)
Aruba (hittar inga businessclass resor dit med 2 för 1 voucher via United, så den är väl utesluten pga det.)
Barbados
Dominikanska
Har även sneglat på Rarotonga och längre resor, men då pratar vi 30h restid vilket är kanske i längsta laget.
Sist men inte minst, Bali. Hit hittar jag ganska många business biljetter och det verkar vara ett bra resmål. Här ligger väl problemet i att SAS inte gör flygningen utan Thai: Arlanda-Bangkok-Denpasar och då kommer väl snålverner fram i mig efter kostnaden då landar på 11 000 för båda för bränsletillägget, vilket visserligen är inte så mycket med tanke på vad man får men tänker att det är bättre att vara ärlig i tråden :)
Började då tänka Arlanda - Hong Kong med SAS och sen hitta flyg därifrån till Denpasar men verkar ändå landa i de summorna ändå samt den extra restiden.

Nu skall jag hosta vidare så hoppas jag att någon har lite tankar kring mina tankar :)

  • Varifrån vill du börja din resa?
    Arlanda gärna, men tankar/förslag mottas gärna så länge det är hyffsat enkelt att ta sig till flygplatsen, utgångspunkt Stockholm.
  • Var är din destination?
    Denpasar som första prio, har ju även ställt frågan om andra destinationer!
  • När vill/behöver du resa ut?
    När som helst i October/början av nov. Men låt oss säga 2 oktober
  • När vill/behöver du komma hem?
    Tanken är att vara borta cirka 16 nätter (är väldigt flexibel.)
  • Hur länge vill du vara borta?
    Ca 14-18 nätter
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna.
  • I vilken kabinklass?
    • Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
    Gärna SAS, men inom Star Alliance är ett måste pga vouchern.
  • Vad är din budget?
    Har nu 206 000 EB poäng och en 2 för 1 voucher. OM jag inte hittar något bättre än det jag skrivit tidigare så får jag helt enkelt lägga 11 000:-. Tanken från början var väl runt 5 000:- (börjar dock inse att jag var lite väl optimistiskt.)
  • Vad är det viktigaste för dig?

    För mig som bara rest business en gång till New York är ju flygresan en stor del av resan, frågar vi min fru struntar hon nog fullständigt i det och tänker kort restid!
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
    Hade inte tänkt det, men har någon ett roligt förslag så absolut!
 

Dr. Miles

Expert
Summa av skatter & bräsnletillägg på en bonusresa mellan Stockholm - Denpasar (Bali) T/R i Business class. (per person)

TK IST TK HKG SQ SIN SQ
2.564 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

CA PEK CA TPE BR
2.712 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

SK CDG BR TPE BR
3.401 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

SK FRA NH HND NH SIN SQ
3.918 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

CA PEK CA SIN SQ
3.942 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

SK CPH SQ SIN SQ
4.690 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

TK IST TK BKK TG
4.855 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

ET ADD ET BKK TG
4.944 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

SK AMS BR BKK TG
5.275 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

TG BKK TG
5.584 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

CA PEK SQ SIN SQ
6.031 SEK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


BR: EVA Air
CA: Air China
ET: Ethiopian Airlines
NH: ANA
SK: SAS
SQ: Singapore Airlines
TK: Turkish Airlines
 
Last edited:

Senator

Moderator
Hej @Björklund och välkommen hit! Om vi lägger bort kostnaden kopplat till skatter och avgifter som den eminenta Doktorn (@Dr. Miles ) redan har utförligt dokumenterat så kollade jag snabbt på detta.

Arlanda - Bangkok - Denpasar är den rakaste och snabbaste vägen. På utresan är det 3.30 byte och hemresan 5.55 byte i Bangkok.

Om du går till united.com så ser du att det finns tillgänglighet nästan hela oktober och november i affärsklass.

Du skall hitta platser under kategorin:
Business/ BusinessFirst / First (two-cabin flights)
Saver Award


Dessa skall SAS se (i teorin).

Om ni vill ha lite äventyr, så kan ni kanske åka Stockholm - Bangkok, sova över en natt, Bangkok - Singapore, sova över en natt, Singapore - Denpasar. Då delar du upp resan så.. Kom ihåg: du kan max stanna 23.59 innan nästa flight.

Lycka till!
 

Björklund

Medlem
Tack @Dr. Miles och @Senator . Kollar man dessa resor är vi nere mot en klar förbättring i pris på bränsletilläggen men hur söker man dessa enklast för att göra det lätt vid bokningen mot Tallinn senare?
Att söka på Uniteds hemsida efter att ha följt dr miles tips var ju super, men då är frågan hur jag hittar tex resan: CA PEK CA TPE BR? Är det lättast att hitta one way biljetter alla sträckor och försöka pussla ihop tiderna så att allt klaffar själv eller är det Multiple destinations som gäller?

Arn-bkk-dps har jag hittat flera business resor på i okt och nov som du säger senator på saver award, men tänkte mer på de galet många andra alternativen jag aldrig skulle ha tänkt på som nybörjare.

Tack åter igen!
 

NotRyan

Medlem
Tack @Dr. Miles och @Senator . Kollar man dessa resor är vi nere mot en klar förbättring i pris på bränsletilläggen men hur söker man dessa enklast för att göra det lätt vid bokningen mot Tallinn senare?
Att söka på Uniteds hemsida efter att ha följt dr miles tips var ju super, men då är frågan hur jag hittar tex resan: CA PEK CA TPE BR? Är det lättast att hitta one way biljetter alla sträckor och försöka pussla ihop tiderna så att allt klaffar själv eller är det Multiple destinations som gäller?

Arn-bkk-dps har jag hittat flera business resor på i okt och nov som du säger senator på saver award, men tänkte mer på de galet många andra alternativen jag aldrig skulle ha tänkt på som nybörjare.

Tack åter igen!
Jo, du söker alltid sträcka för sträcka...

Lycka till
Mvh
/NotRyan
 

Dr. Miles

Expert
Arlanda - Bangkok - Denpasar är den rakaste och snabbaste vägen. På utresan är det 3.30 byte och hemresan 5.55 byte i Bangkok.
Stockholm-Paris-Taipei-Denpasar är också ganska bra tidsmässigt.
Screenshot20150623_02.png

Att söka på Uniteds hemsida efter att ha följt dr miles tips var ju super, men då är frågan hur jag hittar tex resan: CA PEK CA TPE BR? Är det lättast att hitta one way biljetter alla sträckor och försöka pussla ihop tiderna så att allt klaffar själv eller är det Multiple destinations som gäller?
Om det var jag, skulle jag kolla tillgänglighet av varje flygsträcka.
I detta fall söker du först
1) Stockholm->Beijing
2) Beijing->Taipei
3) Taipei->Denpasar

4) Denpasar->Taipei
5) Taipei->Beijing
6) Beijing->Stockholm​
Arn-bkk-dps har jag hittat flera business resor på i okt och nov som du säger senator på saver award, men tänkte mer på de galet många andra alternativen jag aldrig skulle ha tänkt på som nybörjare.
Eftersom bokning av bonusresan gör du ändå per telefon via SAS, kollar du bara tillgänglighet på Uniteds webbsida.
 

NotRyan

Medlem
Vi har alla våra sätt att söka och inget är mer rätt, men jag kollar alltid longhaulsträckorna först och "kopplar på" anslutningarna senare när jag har hittat platser på longhaul ☺

Exempelvis om jag hittar en plats i F London Heathrow -Tokyo Haneda så söker jag senare hur jag tar mig till London med ankomst inom 24 timmar före...
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Vi har alla våra sätt att söka och inget är mer rätt, men jag kollar alltid longhaulsträckorna först och "kopplar på" anslutningarna senare när jag har hittat platser på longhaul ☺
Problemet är dock att tillgängligheten varierar rutt och rutt samt säsong. Man kan lätt tro att på short haul flygning inom Asien är det enkelt att hitta ledig plats men det kan vara lokala helger, populär destination av lokalbefolkning osv kan göra att det blir svårt att hitta plats även på korta flygningar..
 

NotRyan

Medlem
Problemet är dock att tillgängligheten varierar rutt och rutt samt säsong. Man kan lätt tro att på short haul flygning inom Asien är det enkelt att hitta ledig plats men det kan vara lokala helger, populär destination av lokalbefolkning osv kan göra att det blir svårt att hitta plats även på korta flygningar..
Jo, så är det ju, och just mitt exempel med Tokyo kan vara en rysare då det ibland är förbenat svårt att ta sig vidare från just Tokyo... Där har jag stupat några gånger... Plats i ANA F till Tokyo, men vidare inom 24 timmar.... NEJ..
 

Björklund

Medlem
Jag är med er! Försöker på alla vis att söka och jag har nog testat några olika sätt för att hitta just mitt sätt :) När jag söker sträcka för sträcka blir det 99 av 100 att nån av sträckorna aldrig passar med den andra, alltså för lång väntetid eller att de inte passar alls med ankomst och avgång.

Hur kommer det sig @Dr. Miles att sträckan du angav arn-ist-hkg-sin-dps blir så mycket billigare i bränsletillägg? Är det så att flera korta sträckor alltid gör det billigare eller beror det på något annats?
Känns som att ju fler stop desto svårare att få allt att klaffa? Om jag nu hittar resan ovan, hur beräknas kostnaden i form av EB poäng isåfall med vouchern?
Arn-bkk-dps kostade 140k/pers iallafall.
 
Toppen