Senator
Moderator
I helgen skulle jag återvända till min barndoms- och ungdomstid på den norska västkusten. Jag är uppväxt på en liten ö nära Bergen, och en av mina bästa vänner skulle fira 40 år.
Normalt när jag åker dit, reser jag till Bergen (BGO) direkt eller via Oslo (OSL) eller Haugesund (HAU) via Oslo. Men det finns en rutt mellan OSL och ön som trafikeras av Danish Air Transport (DAT) normalt med en ATR-42. Till min stora överraskning så har DAT ett ”Wet Lease” kontrakt ett spanskt bolag som heter Let’s Fly. Så här är man på en inrikes resa i Norge, serveras norsk ”Lefse” med spansk och engelsktalande personal (normalt är det någon konstig dansk-norska som erbjuds på rutten).
På öns flygplats måste det bland annat finnas en brandstation med manskap. Men alla har jo många uppgifter att sköta. Processen var rätt rolig:
(i) Två tjejer (som jag i detta fall inte känner) checkar in passagerarna.
(ii) När detta är klart, flyttar tjejerna över och hanterar den kombinerade säkerheten och boarding processen.
(iii) Bak maskinen sitter en kille i brandvärns uniform, i detta fall en kille jag känner mycket väl. Så man kan alltså checka in här, kliva av i Oslo, gå till utrikes och även åka till New York utan mer säkerhet faktiskt.
Jag tog några foton med min iPhone av det man fick ombord, samt fantastiska vyer över Hardangervidda på väg till Oslo.
Normalt när jag åker dit, reser jag till Bergen (BGO) direkt eller via Oslo (OSL) eller Haugesund (HAU) via Oslo. Men det finns en rutt mellan OSL och ön som trafikeras av Danish Air Transport (DAT) normalt med en ATR-42. Till min stora överraskning så har DAT ett ”Wet Lease” kontrakt ett spanskt bolag som heter Let’s Fly. Så här är man på en inrikes resa i Norge, serveras norsk ”Lefse” med spansk och engelsktalande personal (normalt är det någon konstig dansk-norska som erbjuds på rutten).
På öns flygplats måste det bland annat finnas en brandstation med manskap. Men alla har jo många uppgifter att sköta. Processen var rätt rolig:
(i) Två tjejer (som jag i detta fall inte känner) checkar in passagerarna.
(ii) När detta är klart, flyttar tjejerna över och hanterar den kombinerade säkerheten och boarding processen.
(iii) Bak maskinen sitter en kille i brandvärns uniform, i detta fall en kille jag känner mycket väl. Så man kan alltså checka in här, kliva av i Oslo, gå till utrikes och även åka till New York utan mer säkerhet faktiskt.
Jag tog några foton med min iPhone av det man fick ombord, samt fantastiska vyer över Hardangervidda på väg till Oslo.