Senaste nytt

Det är inte alltid man kan åka affärs- eller förstaklass

Senator

Moderator
I helgen skulle jag återvända till min barndoms- och ungdomstid på den norska västkusten. Jag är uppväxt på en liten ö nära Bergen, och en av mina bästa vänner skulle fira 40 år.

Normalt när jag åker dit, reser jag till Bergen (BGO) direkt eller via Oslo (OSL) eller Haugesund (HAU) via Oslo. Men det finns en rutt mellan OSL och ön som trafikeras av Danish Air Transport (DAT) normalt med en ATR-42. Till min stora överraskning så har DAT ett ”Wet Lease” kontrakt ett spanskt bolag som heter Let’s Fly. Så här är man på en inrikes resa i Norge, serveras norsk ”Lefse” med spansk och engelsktalande personal (normalt är det någon konstig dansk-norska som erbjuds på rutten).
IMG_0054.jpg

På öns flygplats måste det bland annat finnas en brandstation med manskap. Men alla har jo många uppgifter att sköta. Processen var rätt rolig:
(i) Två tjejer (som jag i detta fall inte känner) checkar in passagerarna.
(ii) När detta är klart, flyttar tjejerna över och hanterar den kombinerade säkerheten och boarding processen.
(iii) Bak maskinen sitter en kille i brandvärns uniform, i detta fall en kille jag känner mycket väl. Så man kan alltså checka in här, kliva av i Oslo, gå till utrikes och även åka till New York utan mer säkerhet faktiskt.
Jag tog några foton med min iPhone av det man fick ombord, samt fantastiska vyer över Hardangervidda på väg till Oslo.
IMG_0056.jpg

IMG_0059.jpg
 

Palazzi

Medlem
Är det måhända ön Stord som åsyftas? Om så är fallet är världen verkligen liten....min mor är nämligen uppväxt där. Jag har själv spenderat många somrar i morföräldrarnas sommarstuga på ön :).
 

Senator

Moderator
Palazzi, bingo! Det Stord Sorstokken, Norway (SRP) jag talar om. Flygplatsen öppnade 1984 eller 85, och jag minns hela ön var där :cool:

Flygplatsen har haft lite "hit and miss" med trafik underlag beroende av aktiviteter inom Aker Gruppen. Just nu är det många som pendlar till Oslo varje vecka, så det verkar gå runt.

Personligen är landningen på SRP samt BGO bland det spektakuläraste som finns i bra väder. Dock har denna lilla flygplats upplevde en tragisk olycka. Norska Aftenposten har en bra samlingssida om det som hände i 2006:
Alt om flyulykken på Stord - Aftenposten

Skicka PM så kan vi utforska vem vi känner :D
 

Palazzi

Medlem
Haha. Märkligt sammanträffande. Ytterligare ett bevis på hur businessclass.se har vuxit! :).

Trevligt att flyglinjen verkar överleva (för stunden iallafall).

Vet att jag flugit till Sorstokken en gång, men kommer inte ihåg vilket bolag som opererade på rutten då...

Jag har tyvärr också uppmärksammats om den hemska olyckan :(

Jag får be att avvakta med PM:et. Det var 13 år sedan jag var på ön senast (sommarstugan är såld för 4 år sedan), och jag har svårt att erinra mig om några efternamn tyvärr... Jag får nog kontakta mor min och fråga :).

Det enda jag direkt kan säga är att min mors släkt heter Almås (men det är det ju många som gör på ön).

Kanske är på tiden för en nostalgitripp tillbaka till Stord :cool: Om jag börjar med Flybe's nya Oslolinje från Bromma kan jag ju åka turboprop hela vägen :rolleyes:
 

Gnopps

Medlem
Kul att läsa om resa till Stord. Jag har sålt massvis med resor dit även om jag brukade rekommendera att resa till HAU eller BGO istället för fler förbindelser och möjlighet att ha alla flyg på en biljett. Ett tag hade Stord till och med direktförbindelse till Gdansk! (eller var det från Haugesund?).
 

Senator

Moderator
Kul att läsa om resa till Stord. Jag har sålt massvis med resor dit även om jag brukade rekommendera att resa till HAU eller BGO istället för fler förbindelser och möjlighet att ha alla flyg på en biljett. Ett tag hade Stord till och med direktförbindelse till Gdansk! (eller var det från Haugesund?).

Gnopps, eftersom Aker (Kvaerner) gruppen har en stor produktionsbas på Stord, har det under många tillfällen varit behov av att a) flyga in kompetens eller b) flyga ut kompetens. Nästan alla stora oljeplattformar som finns in Nordsjön är utvecklat på Stord, och några hundra meter från mitt barndomshem utvecklas alla boende/hotell moduler som finns på dessa. Om det var charter eller reguljär som var inblandat i olyckan minns jag inte, men det har funnits andra linjer dock enbart anpassat till oljeverksamheten.

Just nu verkar många vara uthyrd på projekt i Brasilien och Ryssland (två av BRIC) p.g.a. av den säregna kompetensen i djupvanns brunnsborrning efter olja. Så jag vet många som reser till Oslo sen vidare. Ja, du har rätt. Svårt att få genomgående biljett :( Inte ens när Danska Sun (BA franchise) flög gick det.
 

Gnopps

Medlem
Svårt att få genomgående biljett :( Inte ens när Danska Sun (BA franchise) flög gick det.
Faktiskt gick det när det fanns BA-kod. Då sålde jag några biljetter med BA-kod hela vägen till Finland (SRP-BA-OSL-BA-HEL), var inte särskilt dyrt heller.
 

Palazzi

Medlem
Nu är det troligen dags även för mig att testa DAT på denna flyglinje.

DAT har kampanjpriser på 350SEK enkel väg mellan Oslo och Stord! Det är så billigt att jag kan tänka mig att hoppa över alliansflyg för en gång skull. Möjligen flyger jag DAT ena riktningen och SAS på hemvägen (BGO/HAU).

Tittade lite snabbt på DAT's destinationer, och de är ganska många. Konstigt att man inte flugit med bolaget tidigare... De borde skaffa lite code-shares
 

Senator

Moderator
IMG_0430.jpg


Testade DAT i fredags på rutten OSL-SRP. Denna gången var det DAT själv som flög. Samma koncept, smockfullt flygplan..

Kommunen godkände nyemission i flygplatsen på 2.3MNOK, så något stämmer inte...

Fantastiskt väder på norska kusten hela helgen. En turistvy från promenaden i förmiddags:

IMG_0449.jpg
 
Toppen