Senaste nytt

Reserapport Abu Dhabi, UAE, 14-16:e maj 2015

Magnus_K

Medlem
Hej!

Här kommer en reserapport från min vistelse i Abu Dhabi (AD).
AD är en ett av Emiraten i UAE.
Om man jämför Abu Dhabi och Dubai så är AD mer lugnt och ligger ca 5år bakom i utvecklingen av staden.

Boende:
Under min vistelse i Abu Dhabi så bodde jag på:
Luxury Hotels in Abu Dhabi - Jumeirah at Etihad Towers | Jumeirah
Detta är ett affärshotell och ligger relativt nära till det mest i stan.
Färden från Dubai World (DWC) tog ca 1h med taxi och kostade 280 AED (ca 750 SEK).
Det finns ett flertal bra resturanger på hotellet som är välkända i AD.
Restaurants in Abu Dhabi - Jumeirah at Etihad Towers restaurants

När man checkar in så sker allt snabbt och effektivt och man får en god alkoholfri drink med mynta vilket var perfekt för att byta smak i munnen från öl,vin, champange och konjak man druckit under hela flighten.
Man blir också positivt inställd till hotellet när man hör att man får en uppgradering på rummet :)

912.JPG
857.JPG 858.JPG 859.JPG 860.JPG 861.JPG 862.JPG 863.JPG 865.JPG

Ray's Bar överst på hotellet:
Ray's är känd för att man kan se en fin solnedgång över AD.
Dessutom blir det lite hålligång på kvällarna och det är första gången jag sett en Veuve Clicquot soffa :) Bild nr 2 nedan.
881.JPG
882.JPG 883.JPG

Resturanger
Jag käkade på Hakkasan, som ligger på Emirates Palace tvärs över gatan.
Detta är en välkänd resturangkedja över hela världen och maten är helt underbar!
Man vet vad man får och man får det med bra kvalité och pris därefter dock.
Hakkasan Abu Dhabi | Cantonese Cuisine | Hakkasan Restaurant

886.JPG 887.JPG
888.JPG 890.JPG 894.JPG


Nedan kommer en bildström av alla aktiviteter som skedde i Abu Dhabi.
Jag hyrde en snubbe för 1dag som körde runt mig till allt och dessutom droppade mig i Dubai som avrundning. Allt detta kostade ca 2000 SEK för en Merca.
De saker jag besökte:
Grand Moské
Ferrari World
Masdar City
Abu Dhabi National Golf Course
Yas Marina Circut inkl hotellet

913.JPG 921.JPG 923.JPG 925.JPG 931.JPG 933.JPG 934.JPG 937.JPG 938.JPG 939.JPG 940.JPG 941.JPG 942.JPG 946.JPG 948.JPG 950.JPG 950.JPG 951.JPG 954.JPG 956.JPG 958.JPG 959.JPG 960.JPG 961.JPG 964.JPG


Om ni har frågor eller funderingar tveka inte på att höra av er så ska jag svara på era frågor!

//Magnus
 

Per N

Medlem
Vi åker till Abu Dhabi på torsdag men ska bo på St Regis ett stenkast från Etihad Towers. Hur var det med besökare på Ferrari World, finns det anledning att köpa annan biljett än "Bronze" om det viktigaste är att få åka Formula Rossa?
 

Magnus_K

Medlem
Vi åker till Abu Dhabi på torsdag men ska bo på St Regis ett stenkast från Etihad Towers. Hur var det med besökare på Ferrari World, finns det anledning att köpa annan biljett än "Bronze" om det viktigaste är att få åka Formula Rossa?
Precis, St Regis ligger i stort sett granne där jag bodde.
Antalet besöker är ganska begränsat på Ferrari World om ni besöker på en vardag (sön-tors). Min rekommendation är helt klart att riva av stället på antingen förmiddagen eller tidig kväll pga av värmen.
Tänk på att det är maintenance också om ni inte åker dit direkt:
Formula Rossa | World's Fastest roller coaster| Ferrari World Abu Dhabi
Kolla med tickets vilket som är bäst och se om det eventuellt finns ngn promo code eller liknande i tidningar osv.
 
Last edited:

Per N

Medlem
Tyvärr har vi bara två dagar på oss, fredag och lördag. Eftersom vi kommer fram mitt i natten så tänkte jag det skulle bli stranden på fredag och FW på lördag förmiddag, precis som du nämner. Vad menar du med "maintenance", betyder det att den är stängd vissa tider eller?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Magnus_K

Medlem
Tyvärr har vi bara två dagar på oss, fredag och lördag. Eftersom vi kommer fram mitt i natten så tänkte jag det skulle bli stranden på fredag och FW på lördag förmiddag, precis som du nämner. Vad menar du med "maintenance", betyder det att den är stängd vissa tider eller?

Japp men ni berörs inte av maintenance. Dom har underhåll från 21:e juni - 4:e juli.
 

segra

Medlem
Vi åker till Abu Dhabi på torsdag men ska bo på St Regis ett stenkast från Etihad Towers. Hur var det med besökare på Ferrari World, finns det anledning att köpa annan biljett än "Bronze" om det viktigaste är att få åka Formula Rossa?

Bodde på St Regis Abu Dhabi 9n över påsk, missa inte Friday brunch. Tänk också på att om
du är SPG medlem så har du rabatt på samtliga restauranger (Även frukosten) på hotellet.
Runt 30% billigare blir det.

Ferrari World var i princip helt tomt då vi var där över påsk och då var det högsäsong.
Köp bara billigaste möjliga biljett. Ganska överskattat ställe förutom Formula Rossa som
är helt galen, vilken acceleration.

Missa inte Grand Moské, vi var där i skarven mellan dag/kväll. Grymt imponerande byggnad.
 

Per N

Medlem
Vi hade tyvärr bara två nätter i Abu Dhabi och på fredagen, dagen efter vi kom fram, var vi rätt slitna då vi hade förmånen att flyga First med Emirates till Dubai. Det blev till att avstå allt vin med bubblor i den dagen :)

Håller med angående Ferrari World. Det enda skälet att åka dit är förstås Formula Rossa. Jag hade huvudvärk resten av dagen och det blir ingen satsning på att bli astronaut...
 
Toppen