Här är vad jag tror, det är mina högst personliga reflektioner:
1. SAS kärnverksamhet handlar om att transportera resenärer inom Skandinavien, mellan Skandinavien och Europa, och i mindre skala, mellan Skandinavien och resten av världen. Intra-Skandinaviska verksamheten är störst, och Norge är den viktigaste marknaden för SAS.
2. Med ovan kärnverksamhet är Norwegian deras största konkurrent
3. Marknaden ändras i snabbare takt än vad SAS kan förändras. När ett åtgärdsprogram avslutas är man redan 1-2 år efter i nästa program.
4. Den skandinaviska marknaden, och särskilt den svenska (säger mina kontakter) är väldigt priskänslig
5. Det gör att SAS alltid arbetar reaktivt, och att det ofta blir frågor om "små bäckar" som till slut hjälper resultat- och balansräkning (slottar för $22m, serviceinnehåll)
6. SAS har fortfarande bland världens högsta produktionskostnader, och eftersom snittflygning är så kort påverkar detta resultatet också
7 Jag tror dock att SAS EuroBonus nu är en tillgång för SAS och att de tjänar pengar på detta..
Jag tror inte den finns en kundförakt hos SAS. Jag upplever att SAS faktisk har blivit bättre på vissa områden, men tajmingen blir konstig när det är möte med kunder en dag, och (vad vi här upplever) som dåliga ändringar nästa dag. Det jag kanske upplever som SAS största problem är kommunikation och den konsekventa inkonsekvensen. Ha ett konsekvent erbjudande...