Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Fredrik

Medlem
Det är inget visum. Det är "Electronic System for Travel Authorization" eller ESTA. Det är inte ett visum, men en förhandsgranskning av dig som resenär.

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Vad är ett visum då om inte en förhandsgranskning av mig som resenär? ESTA är precis som Australiens ETA ett visum.

Jag antar att om jag vill få till inrikesresor i USA kan jag inte boka via hemsidan? Jag testade men då gick priset upp till 42 tsek för LAX.
 

Senator

Moderator
Vad är ett visum då om inte en förhandsgranskning av mig som resenär? ESTA är precis som Australiens ETA ett visum.

Jag antar att om jag vill få till inrikesresor i USA kan jag inte boka via hemsidan? Jag testade men då gick priset upp till 42 tsek för LAX.

Det är inte ett visum, Sverige tillsammans med ett tjugotal andra länder har inget visumkrav om vistelsen är under 90 dagar. Jag känner inte till Australiens regler så jag kan tyvärr inte jämföra.

ESTA implementerades (om jag uppfattade rätt) tillsammans med "Advanced Passanger Information" (API) för att underlätta immigrationsprocessen på flygplatsen, men också även för att Homeland Security skall ha lite mera information innan så man kan hinna med att kontrollera om passageraren är svartlistat. En fördel numera är att med ESTA plockades den gröna I-94 blanketen bort. Denna var ofta inte ifylld korrekt och det gjorde processen mycket längre. Personligen så tar det nu runt 30-40 sekunder att ta sig in i USA.

Så per definition är inte ESTA visum.

Gällande din pris fråga så framgår det tydligt i AHO detaljer att stopover inte ingår. Så om du har lagt till inrikes stopover i USA längre än 24t gäller inte priset.

Jag provade själv:
ARN-ZRH-JFK med LX
22 timmar i New York
EWR-SFO med UA
Open jaw
LAX-ORD med UA
22 timmar i Chicago
ORD-ZRH-ARN med LX

Pris: 18.000kr

På Lufthansas hemsida kan man boka flighter med alla JV bolag om man väljer "Lufthansa Group". Jag använder ITA Matrix innan för att kolla då man inte får slutpris innan alla flighter är valda hos Lufthansa.
 
En fördel numera är att med ESTA plockades den gröna I-94 blanketen bort. Denna var ofta inte ifylld korrekt och det gjorde processen mycket längre.

Den är vit nu. Nu finns det också iris skanning och fingeravtryck. ESTA infördes ju parallelt med den gröna blanketten och var gratis i början. Nu kostar det pengar också och gäller i 2 år samt är kopplad till passet, byter man pass så ansöker man om ett nytt ESTA auktorisering. En nyhet för nya ansökningar är också att man måste uppge i vilket land man föddes i.
 

Tjaeng

Medlem
Vad är ett visum då om inte en förhandsgranskning av mig som resenär? ESTA är precis som Australiens ETA ett visum.

Det där hade inte varit din åsikt om du haft förstahandserfarenhet av skillnaden mellan Visa Waiver program/ESTA jämfört med att faktiskt söka riktigt visum till USA av någon anledning.
 

Senator

Moderator
Den är vit nu. Nu finns det också iris skanning och fingeravtryck. ESTA infördes ju parallelt med den gröna blanketten och var gratis i början. Nu kostar det pengar också och gäller i 2 år samt är kopplad till passet, byter man pass så ansöker man om ett nytt ESTA auktorisering. En nyhet för nya ansökningar är också att man måste uppge i vilket land man föddes i.

Innan ni läser min kommentar under, så lever jag inte under paradigmet som mannen på Sturegatan :p OBS! Spola fram till 3:20 i sekvensen med P Oscarsson:
Svensk TV-historia 1960-talet - YouTube

Men.... jag har bott i USA mellan 1989-90 samt 1993-99. Mycket har under tiden ändrats också på resfronten, men sedan 1989 har jag väl snittat 3 inträden till USA per år, så lite erfarenhet har man fått med sig :cool:

Jag har under min tid haft följande visum:
J1 - Exchange visitors
F1 - Students: academic, vocational
H1B - Professionals
Samt varit nära två gånger åt åka iväg på L1 - Intra-company transferees
Types of Visas for Temporary Visitors

Innan ESTA/API var följande processen:
Visa Waiwer (som Sverige) fyllde i en grön I-94 + US Customs deklaration
Alla visum innehavare fyllde i en vit I-94 + US Customs deklaration

Efter ESTA/API gäller:
Visa Waiver: Söka ESTA, fylla i API innan avresa (dock senast 24t innan), enbart US Customs deklaration fylls i
Visum: vita I-94 finns kvar + US Customs deklaration
 

Fredrik

Medlem
Det där hade inte varit din åsikt om du haft förstahandserfarenhet av skillnaden mellan Visa Waiver program/ESTA jämfört med att faktiskt söka riktigt visum till USA av någon anledning.

Hur vet du att jag inte har det? För övrigt tycker jag du borde jämföra med andra länders visumprocedurer istället. USA säger själva att ESTA inte är ett visum därför att amerikansk lag kräver intervjuer. De flesta länder söker man visum till genom att gå till ambassaden, betala en slant samt hämta upp passet en vecka senare. I det amerikanska fallet söker man på internet och får inget papper i passet. Hursomhelst är det här ett sidospår.
 
Men.... jag har bott i USA mellan 1989-90 samt 1993-99. Mycket har under tiden ändrats också på resfronten, men sedan 1989 har jag väl snittat 3 inträden till USA per år, så lite erfarenhet har man fått med sig :cool:
Respect! :cool:

Tyvärr har jag inte bra minne på sådana detaljer som hur många, när och hur det gick till. Själv har jag hunnit resa innan ESTA/API tiden och minns både den gröna och vita blanketterna.
 

Tjaeng

Medlem
Hur vet du att jag inte har det? För övrigt tycker jag du borde jämföra med andra länders visumprocedurer istället. USA säger själva att ESTA inte är ett visum därför att amerikansk lag kräver intervjuer. De flesta länder söker man visum till genom att gå till ambassaden, betala en slant samt hämta upp passet en vecka senare. I det amerikanska fallet söker man på internet och får inget papper i passet. Hursomhelst är det här ett sidospår.

Fine, då jämför vi med andra länder. Känner du till många länder vars visumprocedur har egenskaper liknande de som ESTA innebär, dvs kostnad på sisådär en hundring ($14), tillåter multiple entries på upp till 90 dagar varje gång och har giltighet på två hela år? Som dessutom går att söka online, utan väntetider och som inte utsätts för manuell handläggning (förutsatt att man är eligible for entry under amerikansk lag/föreskrift)?
 
Last edited:
Toppen