Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Swisser

Medlem
En till fråga betr pass för resor till USA.

Jag har ett relativt gammalt svenskt pass, utställt 2004, vilket ej är biometriskt. Måste jag beställa ett nytt svenskt pass innan jag kan flyga till USA eller går det även bra med mitt nuvarande gamla pass vilket gäller till 2014?
 

Senator

Moderator
En till fråga betr pass för resor till USA.

Jag har ett relativt gammalt svenskt pass, utställt 2004, vilket ej är biometriskt. Måste jag beställa ett nytt svenskt pass innan jag kan flyga till USA eller går det även bra med mitt nuvarande gamla pass vilket gäller till 2014?

Måste vara biometriskt pass till USA
 

riche

Medlem
Jag säger nej på biometriskt pass, åkte själv till USA i höstas med mitt pass som är utställt 2003. Inga problem, tror det är maskinläsbart som är ett krav.
 

Senator

Moderator
Jag säger nej på biometriskt pass, åkte själv till USA i höstas med mitt pass som är utställt 2003. Inga problem, tror det är maskinläsbart som är ett krav.

Sorry, du har rätt. Jag blandade ihop dessa. Man är inte överens internationellt om EN standard för biometriskt pass...
 

Swisser

Medlem
Hur vet jag om mitt pass är maskinläsbart?

Kan jag utgå från att det är det, eftersom det är utställt 2004 och ditt pass riche är utställt året innan (2003)?
 

riche

Medlem
Hur vet jag om mitt pass är maskinläsbart?

Kan jag utgå från att det är det, eftersom det är utställt 2004 och ditt pass riche är utställt året innan (2003)?

Jag antar att du kan utgå från det. Längst ner på sidan med din information är två rader med typisk "maskinläsbar" text, har du dessa skall det vara grönt! :)
 

Swisser

Medlem
Tack för era svar riche och Senator!

Jag har kollat upp och jag har ett maskinläsbart pass, vilket är kravet för resor till USA om man vill undvika att behöva ansöka om ett visum.
 

Ubbe

Medlem
Jag har kollat upp och jag har ett maskinläsbart pass, vilket är kravet för resor till USA om man vill undvika att behöva ansöka om ett visum.
Nej det räcker inte. Visum behöver du söka ändå, visserligen via nätet men söka måste du en gång varannat år. Även ny ansökan om/när du byter pass.
 
Toppen