agehall
Medlem
Jag har precis ägnat en timme åt att försöka boka om en biljett.
Eftersom det inte gick via webben, var jag tvungen att försöka ringa något callcenter för att göra ändringen. Mitt första försök var att ringa det svenska nummret. De har dock stängt på helgerna och allt man får är en telefonsvarare som meddelar detta, dock först EFTER att man knappat in sitt FB nummer, vilket inte är det enklaste om telefonledningen inte är bra. Det tog tre försök för mig.
Jag försökte då leta upp telefonnummer till något bokningskontor i London alt Paris då jag misstänkte att de kanske har öppet. Jag hittade adresser och öppetttider, men inga telefonnummer.
Till slut hamnade jag vid kontaktuppgifterna för FB, där det framgick att de har öppet på helger, så jag ringde dit. Efter några minuters väntetid (telefonsystemet lyckades inte förstå mit FB-nummer pga dålig förbindelse) så fick jag prata med en person som tog mina uppgifter. Men sedan tog det stopp. Det var ju en BETALD biljett och inte en awardbiljett, så han fick inte röra den. Han gav mig istället ett nummer som skulle gå till ett biljettkontor i UK och påtalade även att jag kunde välja ett annat land på hemsidan för att se respektive lands kontaktuppgifter.
Jag försökte ringa nummret jag fått ett par gånger utan framgång. Det gick uppenbarligen inte att nå från min telefon nu. Så det blev till att försöka leta på hemsidan igen. Till slut hittade jag ett nummer till UK callcenter och lyckades få tag på en person som kunde boka om min biljett.
Detta är inte första gången jag svär över hur frikopplade AF/KLM är från FB. Om jag jämför med SAS och EB, så kan jag alltid ringa EB och de kommer att hjälpa mig, oavsett vad det är för biljett. De kanske påpekar att jag egentligen borde ringa något annat nummer *nästa* gång, men de hjälper mig alltid! För mig som resenär är det en trygghet att veta att jag har ett ställe att vända mig till.
Det är inte heller sällan det blir fel när man pratar med den ena eller andra parten. För drygt en månad sedan ringde jag och bokade en resa till ARN-CGK. Jag sa uttryckligen att jag ville ha en bokningsklass som jag kunde uppgradera med miles men likförbaskat så fick jag en resa bokad i K med KLM, som inte går att uppgradera. Till viss del har jag mig själv att skylla då jag inte dubbelkollade bokningsklasserna, men jag hade bråttom och förutsatte att personen jag pratade med visste vad denne gjorde - FAIL. Vad som gör mig ännu mer förbannad är att väl på Schipol lyckades jag köpa upp mig till rätt bokningsklass på hemresan för €10, samt €100 i ombokningsavgift. Som extra grädde på moset har jag fått poäng för anslutningsflighterna ARN-AMS och AMS-ARN men inget mer för den resan. Hade jag kunnat ringa till ett callcenter och lösa både bokning och uppgradering i ett svep är jag rätt säker på att detta inte hade hänt.
Eftersom det inte gick via webben, var jag tvungen att försöka ringa något callcenter för att göra ändringen. Mitt första försök var att ringa det svenska nummret. De har dock stängt på helgerna och allt man får är en telefonsvarare som meddelar detta, dock först EFTER att man knappat in sitt FB nummer, vilket inte är det enklaste om telefonledningen inte är bra. Det tog tre försök för mig.
Jag försökte då leta upp telefonnummer till något bokningskontor i London alt Paris då jag misstänkte att de kanske har öppet. Jag hittade adresser och öppetttider, men inga telefonnummer.
Till slut hamnade jag vid kontaktuppgifterna för FB, där det framgick att de har öppet på helger, så jag ringde dit. Efter några minuters väntetid (telefonsystemet lyckades inte förstå mit FB-nummer pga dålig förbindelse) så fick jag prata med en person som tog mina uppgifter. Men sedan tog det stopp. Det var ju en BETALD biljett och inte en awardbiljett, så han fick inte röra den. Han gav mig istället ett nummer som skulle gå till ett biljettkontor i UK och påtalade även att jag kunde välja ett annat land på hemsidan för att se respektive lands kontaktuppgifter.
Jag försökte ringa nummret jag fått ett par gånger utan framgång. Det gick uppenbarligen inte att nå från min telefon nu. Så det blev till att försöka leta på hemsidan igen. Till slut hittade jag ett nummer till UK callcenter och lyckades få tag på en person som kunde boka om min biljett.
Detta är inte första gången jag svär över hur frikopplade AF/KLM är från FB. Om jag jämför med SAS och EB, så kan jag alltid ringa EB och de kommer att hjälpa mig, oavsett vad det är för biljett. De kanske påpekar att jag egentligen borde ringa något annat nummer *nästa* gång, men de hjälper mig alltid! För mig som resenär är det en trygghet att veta att jag har ett ställe att vända mig till.
Det är inte heller sällan det blir fel när man pratar med den ena eller andra parten. För drygt en månad sedan ringde jag och bokade en resa till ARN-CGK. Jag sa uttryckligen att jag ville ha en bokningsklass som jag kunde uppgradera med miles men likförbaskat så fick jag en resa bokad i K med KLM, som inte går att uppgradera. Till viss del har jag mig själv att skylla då jag inte dubbelkollade bokningsklasserna, men jag hade bråttom och förutsatte att personen jag pratade med visste vad denne gjorde - FAIL. Vad som gör mig ännu mer förbannad är att väl på Schipol lyckades jag köpa upp mig till rätt bokningsklass på hemresan för €10, samt €100 i ombokningsavgift. Som extra grädde på moset har jag fått poäng för anslutningsflighterna ARN-AMS och AMS-ARN men inget mer för den resan. Hade jag kunnat ringa till ett callcenter och lösa både bokning och uppgradering i ett svep är jag rätt säker på att detta inte hade hänt.