Nu har jag åkt andra riktningen också och det var bättre på vissa sätt och sämre på vissa. När jag skulle åka avgick Bryssel- och Paristågen nästan samtidigt från St Pancras, så köerna var inte nådiga. Jag fick skippa mitt planerade besök på champagnebaren för att istället köa genom halva stationen. Till Eurostars/passkontrollens försvar kan väl sägas att det rörde på sig så gott som hela tiden och gick fortare än jag först fruktade, men det är ju ändå inte kul att hamna i en monsterkö.
Avgångshallen i London var trevligare än den i Bryssel, mer saker att välja på, men samtidigt lite för mycket folk för att man skulle vara så sugen på annat än att sitta ner och vänta.
Resan i övrigt kan jag inte klaga på, en viss försening, men det är väl sånt som händer ibland när man åker tåg. Fullt sortiment i bistrovagnen den här gången så det kanske bara var en engångsglitch på vägen ut.
Sammanfattningsvis når Eurostar ändå inte riktigt fram. För mig och gissningsvis för de flesta är den stora fördelen med tåg över flyg att det är smidigare - man kan ha mindre tidsmarginaler, man slipper säkerhetskontrollerna och man kan enklare ta sig till och från stationerna. Eurostar misslyckas med att ta tillvara på detta. Sett till båda benen tillsammans var köerna och tidsåtgången på stationerna fullt jämförbara med en flygplats för min del, eller rentav värre. Sen förstår jag att Eurostar inte råder över passkontrollen och kanske inte heller över säkerhetskontrollen (fast personligen har jag aldrig varit med om passagerarsegregation och säkerhetskontroll på någon annan järnvägsstation vare sig för inrikes eller utrikes avgångar), men de gör inte mycket för att kompensera på andra sätt.
Den enda riktigt stora fördelen jag ser är att det i de flesta fall är väsentligt enklare att använda St Pancras än Heathrow/Gatwick i London, där sparar man tid, men å andra sidan tar själva resan över dubbelt så långt tid med tåget. Och visst är det något bekvämare på tåget, men på så korta sträckor känns det ganska likgiltigt. Priserna ligger på liknande nivåer också, och faktum är att jag tänkte flera gånger att Eurostars koncept kändes lite som "tänk flyg - kör tåg". Det är ett misstag enligt mig, bättre att spela på tågets fördelar, framförallt möjligheterna till enklare resor. Själv tar jag nog flyget nästa gång.