Senaste nytt

Eurostar - Tips och tricks?

Agö

Medlem
För den som är intresserad av M&A kan det vara av intresse att veta att den brittiska staten är inne i en försäljningsrunda av 40 % av aktierna i Eurostar. Köpare är en kanadensisk PE-spelare/pensionskassa. SNCF kvarstår med 55 % och SNCB med 5 %. Prövas just nu av kommissionen i Bryssel.

En sådan försäljning borgar för högre kvalitet framgent.
 

HCas

Medlem
Nu har jag åkt andra riktningen också och det var bättre på vissa sätt och sämre på vissa. När jag skulle åka avgick Bryssel- och Paristågen nästan samtidigt från St Pancras, så köerna var inte nådiga. Jag fick skippa mitt planerade besök på champagnebaren för att istället köa genom halva stationen. Till Eurostars/passkontrollens försvar kan väl sägas att det rörde på sig så gott som hela tiden och gick fortare än jag först fruktade, men det är ju ändå inte kul att hamna i en monsterkö.

Avgångshallen i London var trevligare än den i Bryssel, mer saker att välja på, men samtidigt lite för mycket folk för att man skulle vara så sugen på annat än att sitta ner och vänta.

Resan i övrigt kan jag inte klaga på, en viss försening, men det är väl sånt som händer ibland när man åker tåg. Fullt sortiment i bistrovagnen den här gången så det kanske bara var en engångsglitch på vägen ut.

Sammanfattningsvis når Eurostar ändå inte riktigt fram. För mig och gissningsvis för de flesta är den stora fördelen med tåg över flyg att det är smidigare - man kan ha mindre tidsmarginaler, man slipper säkerhetskontrollerna och man kan enklare ta sig till och från stationerna. Eurostar misslyckas med att ta tillvara på detta. Sett till båda benen tillsammans var köerna och tidsåtgången på stationerna fullt jämförbara med en flygplats för min del, eller rentav värre. Sen förstår jag att Eurostar inte råder över passkontrollen och kanske inte heller över säkerhetskontrollen (fast personligen har jag aldrig varit med om passagerarsegregation och säkerhetskontroll på någon annan järnvägsstation vare sig för inrikes eller utrikes avgångar), men de gör inte mycket för att kompensera på andra sätt.

Den enda riktigt stora fördelen jag ser är att det i de flesta fall är väsentligt enklare att använda St Pancras än Heathrow/Gatwick i London, där sparar man tid, men å andra sidan tar själva resan över dubbelt så långt tid med tåget. Och visst är det något bekvämare på tåget, men på så korta sträckor känns det ganska likgiltigt. Priserna ligger på liknande nivåer också, och faktum är att jag tänkte flera gånger att Eurostars koncept kändes lite som "tänk flyg - kör tåg". Det är ett misstag enligt mig, bättre att spela på tågets fördelar, framförallt möjligheterna till enklare resor. Själv tar jag nog flyget nästa gång.
 

Agö

Medlem
Den enda riktigt stora fördelen jag ser är att det i de flesta fall är väsentligt enklare att använda St Pancras än Heathrow/Gatwick i London, där sparar man tid, men å andra sidan tar själva resan över dubbelt så långt tid med tåget.

Mkt bra rapport, jag delar helt din uppfattning.

Ang. citerat: jag har gjort sträckan en gång med flyg (där jag haft point-to-point vill säga, fler gånger med byte). Då cirklade vi över London i klassiskt maner i 30 minuter, allt i allt tog flyget nästan lika lång tid som tåget. Sedan kom jag till den då nya Terminal 5. Där tog det 45 min att få väskorna. Och då ska man förstås lägga till transfer med mera till flygplatserna. Så en tidsbesparing är det om man reser från centrala Bryssel till centrala London.
 

fred80

Medlem
Jag åkte i Juni 2013 London-Paris T&R i deras Standard Premier klass. Maten ombord tyckte jag var helt ok, hade inte förväntat mig så mycket. Det märktes att tågen har varit med ett tag, men det som vägde upp det, var den proffsiga servicen ombord och att det det inte vara snåla med bara en vinflaska till maten, utan de gav mig en ny så fort den jag hade var slut.
IMG_0730.jpg IMG_0732.JPG
IMG_0731.JPG IMG_0749.JPG
 

Jacob

Medlem
Jag har flugit både Bryssel-London och Paris-London point-to-point och det finns egentligen ingen vetting grund att göra det om man inte ska någonstans i närheten av Heathrow (eller på andra sidan CDG/Zaventem). Att British Airways/Air France/Brussels Airlines överhuvudtaget trafikerar dessa linjer är väl pga transfertrafiken, annars skulle nog Eurostar ha monopol.

Vagnarna, sätena och brickorna är verkligen exakt desamma som för tio år sedan. De har verkligen pushat det så långt det går. Dock borde väl upplevelsen i London vara bättre nuförtiden sedan de flyttat till St Pancras, det var väldigt trångt på Waterloo i slutet.
 

Agö

Medlem
Jag har flugit både Bryssel-London och Paris-London point-to-point och det finns egentligen ingen vetting grund att göra det om man inte ska någonstans i närheten av Heathrow (eller på andra sidan CDG/Zaventem). Att British Airways/Air France/Brussels Airlines överhuvudtaget trafikerar dessa linjer är väl pga transfertrafiken, annars skulle nog Eurostar ha monopol.

Vagnarna, sätena och brickorna är verkligen exakt desamma som för tio år sedan. De har verkligen pushat det så långt det går. Dock borde väl upplevelsen i London vara bättre nuförtiden sedan de flyttat till St Pancras, det var väldigt trångt på Waterloo i slutet.
Ska bli väldigt spännande att se om Eurostar kommer att få konkurrens efter kommissionens villkorade godkännande av ovan nämnda affär.

Under the EU Merger Regulation, the European Commission has approved the planned merger involving the acquisition of sole control of Eurostar International Limited by the French rail operator SNCF MOBILITES. The Commission’s decision is conditional on compliance with commitments designed to facilitate the entry of new rail operators onto the London‑Brussels and London‑Paris routes, on which Eurostar is currently the only operator. The Commission was concerned that the deal as originally notified might hinder the entry of competitors into these markets. The serious doubts identified relating to access to stations in France and Belgium and to maintenance centres in France, Belgium and the UK are the same as those raised when Eurostar was set up in 2010. This situation could have had the result of limiting the choice of services available to passengers. The commitments offered by SNCF, Eurostar and SNCB allay these concerns.

In order to resolve the Commission’s competition concerns, Eurostar, SNCF MOBILITES and SNCB offered commitments designed to ensure that any new entrant would have fair and non‑discriminatory access to:

(i) standard and cross‑Channel areas and services, such as ticket offices, passenger information services and cross‑Channel areas in stations in France and Belgium currently managed by SNCF and SNCB;

(ii) maintenance centres in France, the UK and Belgium currently managed by SNCF, Eurostar and SNCB for services such as overnight storage, servicing and cleaning of trains and light maintenance;

(iii) train paths currently used by Eurostar at peak times, should a new entrant not be able to obtain such access through the usual procedure for path allocation by the infrastructure managers.

European Commission - PRESS RELEASES - Press release - Mergers: Commission gives conditional authorisation for SNCF to acquire sole control of Eurostar

Kan man tänka sig att MTR eller något annat asiatiskt bolag skulle vara intresserat av att ta del av denna lukrativa kaka? Eurostar har ju levt utan konkurrens och därmed inte behövt vässa erbjudandet.
 

Nemo

Medlem
Kan man tänka sig att MTR eller något annat asiatiskt bolag skulle vara intresserat av att ta del av denna lukrativa kaka? Eurostar har ju levt utan konkurrens och därmed inte behövt vässa erbjudandet.
Jag tror att jag läste det här på bc, men hur gick det med Detsche Bahns planer för trafik i Eurotunnel?
Britain and France to allow Deutsche Bahn to use Channel Tunnel - Telegraph
http://www.economist.com/news/busin...comes-goodwith-better-yet-store-next-20-years
 

Jacob

Medlem
Kan man tänka sig att MTR eller något annat asiatiskt bolag skulle vara intresserat av att ta del av denna lukrativa kaka? Eurostar har ju levt utan konkurrens och därmed inte behövt vässa erbjudandet.
Med tanke på den enorma kostnad som blev för att bygga tunneln har jag full respekt för att de vill få igen pengarna, högst rimligt, men nu 20 år senare skulle alla må bra av lite mer konkurrens. Det finns dessutom fler städer man skulle kunna trafikera som Amsterdam, Köln och Frankfurt.
 

HCas

Medlem
Med tanke på den enorma kostnad som blev för att bygga tunneln har jag full respekt för att de vill få igen pengarna, högst rimligt, men nu 20 år senare skulle alla må bra av lite mer konkurrens. Det finns dessutom fler städer man skulle kunna trafikera som Amsterdam, Köln och Frankfurt.

Eurostar vill börja köra till Amsterdam när de nya tågen sätts i trafik, men jag är lite skeptisk. Det kommer gissningsvis ta ungefär fyra timmar mellan Amsterdam och London, det blir nog svårt att konkurrera med flyget med tanke på hur lättillgängligt Schiphol är. Kanske om de jobbar fram en budgetbiljett som siktar in sig på ett mer priskänsligt segment - men att konkurrera med dagens priser blir nog svårt.
 
Toppen