Senaste nytt

Hong Kong airport transfer eller hotell

TjudöBoy

Medlem
Hej,

Gjorde som många andra, bokade ARN-HKG t/r i februari till det facila priset 11800 SEK för 2+2. Smekmånaden blev dock ganska kort när ankomsttiden 07:00 började sjunka in...:eek: :D
Nu till frågan, "vågar" man boka en biljett (tänkte boka en bonusresa) till BKK samma dag som ankomst, typ runt 12 tiden eller skall man köra safe å ta en natt på hotell?
 

henrik l

Medlem
Om du är Emerald på OW, kan alltid lägga till ngn timme och lägga dig i en Cabana i några timmar i Cathay's first lounge.
 

Dr. Miles

Expert
Gjorde som många andra, bokade ARN-HKG t/r i februari till det facila priset 11800 SEK för 2+2. Smekmånaden blev dock ganska kort när ankomsttiden 07:00 började sjunka in...:eek: :D
Nu till frågan, "vågar" man boka en biljett (tänkte boka en bonusresa) till BKK samma dag som ankomst, typ runt 12 tiden eller skall man köra safe å ta en natt på hotell?
Om ni landar kl. 7-8 och din anslutningsflyg (separat biljett) avgår från Hong Kong runt kl. 12, hinner ni gott och väl även om det blir 2 timmars försening.

En liten varning.
Om ni har incheckade väskor på SAS flight till Hong Kong och om de inte dyker upp av någon anledning, har SAS inte skyldighet att leverera försenade väskorna till Bangkok, utan bara till Hong Kong.
Flygbolaget är ofta snälla och skickar vidare till slutdestination även med separata biljetter vid försenat bagage men "rättighet" att få väskan levererad till en annan ort än bagaget taggades till finns inte.
 

AABack2ARN

Medlem
Ett tag sålde Cathay billiga businessbiljetter HKG-BKK t/r. Dessa bokades i I-klass men hade en hel del flexibilitiet (som jag förvisso inte kunde nyttja eftersom den tidigare flighten var fullbokad). De ger ju både lounge och (eventuellt) viss flexibilitet. Kan vara värt att kolla upp.
 

TjudöBoy

Medlem
Tack för era tips.
Nu blev det att boka en bonusresa med BA Avios/CX carrier HKG-BKK 12:00 så nu får vi hoppas att allting går som d ska å SAS e på tid... :)
 

E.K

Medlem
Jag bokade också under SAS-Plus kampanjen till Hong Kong och undrar lite vad jag har för alternativ när det gäller Lounge.
Mitt problem är att jag anländer till Hong Kong ca en timme innan midnatt med Thai Airways och behöver då spendera natten på flygplatsen.
Har jag tur kan jag få väskan hela vägen med Thai. Check in personalen i Bangkok har hittills varit oerhört "service minded"

Nu är det så att bara tredjeparts lounger är öppna 24 timmar om dygnet och flera av Star Alliance bolagen har kontrakt med dom.
Kan man på något sätt snacka in sig i loungen om nu SAS inte har kontrakt med Plaza Premium som driver Loungerna.

Sen har jag hittat ett annat alternativ i ankomst hallen där man kan köpa in sig i vilorum och Lounge.
6 timmars användning av vilorum kostar 119 USD. Vill man ha mer tid kostar det 13 USD/ tillkommande timme.

Booking | Plaza Premium Lounge

Jag är medveten om att man kan köpa in sig i Loungerna som Plaza driver men varför betala för något som borde ingå!!
För säkerhets skull talar jag också om att jag har *A guldkort eftersom SAS-Plus inte ger Lounge tillgång i Hong Kong.
 

olo

Medlem
Sen har jag hittat ett annat alternativ i ankomst hallen där man kan köpa in sig i vilorum och Lounge.
6 timmars användning av vilorum kostar 119 USD. Vill man ha mer tid kostar det 13 USD/ tillkommande timme
<språkpolis-varning>
Att boka ett vilorum i endast 6h kan bli kostsamt för dödsboendet om de krävs på 13 usd/h framöver. ;)
Jag hade rekommenderat att leta upp en vilrum istället: Sprkbruk
</språkpolis-varning>
 
Thai Airways , dom har väldigt många avgångar till Bangkok varje dag.Så skall NI inte behöva oroa ER.
Business class - kan NI alltid boka om
eller ta en lite senare biljett eftermiddag/kväll så skall NI enkelt hinna och då det är Star Alliance brukar inte Thai vara några problem
 

E.K

Medlem
Jag kommer med Thai till Hong Kong strax innan midnatt och ska vidare med SAS på morgonen.
Thai har inga flyg så tidigt på morgonen från Bangkok att det passar med anslutningen till SAS
Alla Star Alliance lounger har öppet från 06:00 till ca: 23:00 och då är enda alternativet tredjeparts Loungen.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Problemet är när THAI personal inte kan checka in din väska hela vägen.
Då måste du hämta din väska i Hong Kong och checka in den igen.
Jag tror inte SAS check in är öppet vid midnatt på Hong Kong flygplatsen, vilket innebär att du inte kan gå till airside.

@palmen kan säkert svara på om man kan checka in online på SAS för flighten från Hong Kong eller inte.
Om det går att checka in online så kan du ta dig till airside om THAI personal har checkat in din väska hela vägen.
 
Toppen