Senaste nytt

Italien investerar miljarder på höghastighetståg, igen!

Palazzi

Medlem
Frecciarossa Milano-Bologna-Rimini-Pesaro-Ancona är igång.

Nya Frecciarossa 1000 (Pietro Menea) har rullat på i några veckor nu, och allt ska ha gått fint. Privata Italo, och de som backat upp satsningen är dock arga då Trenitalia hävdar att Freccia 1000 ska rulla i hastigheter som är högst i Europa. Marknadsföringen sker dock innan den statliga järnvägen godkänt en hastighetshöjning på spåren.... Vissa påstår att hastigheten aldrig kommer höjas.

Italo påpekar också att hastigheten om 400km/h som Freccia 1000 kan köra också är oväsentligt, i.o.m att det är 40km/h mer än vad som kommer vara topphastigheten även OM Italienarna höjer till 360km/h. Italos tåg kan köra kommersiellt i 380km/h, vilket också räcker utmärkt för en hastighetshöjning till 360.

Hittade en liten video på Freccia 1000 som tillverkaren Ansaldo Breda publicerat (för ett bra tag sedan). Den ser i mitt tycke inte riktigt lika imponerande ut som Italo, utan påminner mer om franska TGV eller Spanska AGV. En fördel som alltid kommer finnas för Trenitalia är att man kan köpa genomgående biljetter från mindre orter, då de fortsatt har 95% av marknaden på regionala linjer.

[video=youtube;TzdaVmi8meE]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TzdaVmi8meE#![/video]
 

Palazzi

Medlem
Nu kommer beskedet om trafikstart - i Juni 2015 rullar Freccia 1000 ut på räls i Italien. 360km/h ska då också vara toppfarten. Milano-Rom på 2h10min.

Första sträckan blir Turin-Milano-Bologna-Florens-Rom.

Totalt ska hela 50 tågset (inte bara enheter alltså!!) in i trafik 2015-17. De nuvarande tågen anses dock för moderna för att pensioneras, så de sätts över på konventionella sträckor, men "hyfsad fart". I sin tur frigör det nuvarande snabbtåg (inte höghastighetståg) som ska köra mer trafik till utlandet.
 

Fredrik

Medlem
Hur länge kommer det att gå flyg Milano-Rom då? Jag antar att anslutningsresenärer ett tag kommer att fortsätta flyga men det kan väl inte vara för länge ändå?
 

Palazzi

Medlem
Hur länge kommer det att gå flyg Milano-Rom då? Jag antar att anslutningsresenärer ett tag kommer att fortsätta flyga men det kan väl inte vara för länge ändå?

Kapat rejäla andelar. Flygtrafiken mellan Rom o Bergamo höll inte ens, och då krävs det ändå tågbyte för att ta sig mellan städerna markvägen.

Ännu kortare tider minskar trafiken ytterligare.

Man kommer förlänga snabbtågen till både Malpensa och Rom Fiumicino, så tågen kommer ta andelar där med.

Det kommer alltid finnas viss trafik kvar, då Milano knappt har direkt flygtrafik till mindre öar i söder. Om man inte planerar direktlinjer från Milano (som troligen saknar underlag för hela plan) kräver det ett flygbyte i Rom. Det blir en begränsad trafik, kanske opererad av mindre flygplan.
 

Palazzi

Medlem
Nu är frecciarossa 1000 igång, om än i specialtrafik (avgångar för företag o regering mm). 14 Juni är det kommersiell start för åtta tågset, då det är sommartidtabellens första dag. 2h50min är gångtiden vid inledningsfasen (300km/h men högre acceleration) men ska ner till iaf 2h30min iom höjningen till 360km/h.

Sex avgångar/dag o riktning. Fyra går bara mellan Rom o Milano, medan två fortsätter till Turin.
 

Dr. Miles

Expert
Nu är frecciarossa 1000 igång, om än i specialtrafik (avgångar för företag o regering mm). 14 Juni är det kommersiell start för åtta tågset, då det är sommartidtabellens första dag. 2h50min är gångtiden vid inledningsfasen (300km/h men högre acceleration) men ska ner till iaf 2h30min iom höjningen till 360km/h.

Sex avgångar/dag o riktning. Fyra går bara mellan Rom o Milano, medan två fortsätter till Turin.
Kör de befintlig tågspår eller har de dedikerat spår som Shinkansen?
 

Dr. Miles

Expert
Det vet jag faktiskt inte. De byggdes ju på 60-talet o har uppgraderats, men jag tror att godstrafik använder delar av spåret nattetid..., ska kolla upp det.
Jag har gjort min egen läxa. :)
Enligt japansk beskrivning av Ferrovia direttissima Firenze-Roma på Wikipedia, det är en linje som inte har plankosrning (Passaggio a livello) och avståndet mellan centrumen av två separata spår är 4 meter så det låter som dedikerat spår för höghastighetståg.

Ferrovia Firenze-Roma (direttissima) - Wikipedia
 

NyfikenGrau

Medlem
Generellt går väl aldrig höghastighetståg på vanlig räls om man börjar prata 250 km/h och uppåt? Tror tyska ICE går på särskilda banor från 230 och uppåt. T.ex. X2000 har ju specialkonstruktion för att ta kurvor på gammal räls och då handlar det ändå bara om 200 i det fallet.
 
Toppen