Senaste nytt

Apple Watch för frekventa resenärer

Idag har jag sett dom första bilderna på Apple Watch ägare som fått leverans - och testat reseföretagens appar. Ännu inga kommentarer på SAS nya app men jag hoppas få tag i ett exemplar snart så jag kan testa själv.

Jag startar tråden för att täcka Apple Watch diskussioner för oss som är frekventa resenärer. Jag tror vi kommer se en mängd nya applikationer för denna enhet och att den kommer förändra mer än vi anar just nu.
 

agehall

Medlem
Jag skulle inte hoppas på allt för mycket - Android har haft klockor rätt länge nu och det har inte varit någon stor hit. Jag hoppas att Apple gjort något bättre av det och att deras pryl tillför ett mervärde men i ärlighetens namn så har de inte riktigt lyckats med produktutvecklingen sedan Jobbs gick ur tiden om du frågar mig.

Men det kan helt klart finnas ett intresse för frekventa resenärer. Tex skulle jag vilja ha mitt reseschema från TripIt lätt tillgängligt. Skulle vara smidigare på armen än att behöva dra upp telefonen.
 

Resenären

Medlem
Sry lite OT, men viss relevans trots allt:
image.jpg
 

Glenn123

Medlem
Någon som har sett svenska priser? Borde vara från 4000kr till smått otroliga 180'000kr+.

Känns som att tekniken inte finns där än för att göra en vettig s.k. smartwatch. Definitivt inget "måste ha" begär som man kan känna för andra produkter från äpplet.
 
Jag är en riktig fanboy av Apple. Men klockan tillför just nu på tok för lite mervärde för att jag ska se nyttan med den. Titta på klockan eller dra upp mobilen, nästan samma sak. Ge mig ett par Apple Glasses istället, det skulle kunna ta saker till nästa nivå.

Sedan vill jag inte riktigt byta ut mitt mekaniska ur heller... ;)
 

Brandten

Medlem
Jag skulle inte hoppas på allt för mycket - Android har haft klockor rätt länge nu och det har inte varit någon stor hit.
VA!? Apple är ju alltid först med sina saker...

Watch, fingeravtrycksläsare + mängder av funktioner som dom presenterar på sina sektliknande events som sina egna idéer trots att jag haft det på min Android i 5 år snart.
 

Andrew

Medlem
VA!? Apple är ju alltid först med sina saker...

Watch, fingeravtrycksläsare + mängder av funktioner som dom presenterar på sina sektliknande events som sina egna idéer trots att jag haft det på min Android i 5 år snart.
Det finns flera skäl till varför det just är när Apple lanserar saker som de slår igenom, exempelvis exemplariska marknadsföringskampanjer. Utöver detta är det för dem en stor fördel att de inte har många olika produkter då utvecklare inte behöver göra många varianter av sina programvaror. Summerat leder ju detta oftast till att appar primärt utvecklas till iOS och i ett senare skede möjligtvis även till Android.

Det ska bli intressant att se just hur reseföretagen utnyttjar potentialen i Watch. Framöver kan det bli en riktig hit, eller flopp. Än så länge vet jag bara att mitt befintliga armbandsur sitter väldigt säkert.
 

NiNE

Medlem
Jag har just varit och pillat på klockorna i en Apple Store. Har använt iPhone/iPad i flera år och gillar dem, men klockan imponerade inte på mig över huvud taget. Klockan och armbanden är snygga, men för min del fanns ingen direkt wow-faktor i det övriga.

Först fick jag stå i kö utanför för att signa upp till en provsession. Själva bordet där klockorna ligger är "avspärrat" med band och öppnas av en vakt. Det fanns även ett bord med klockor bakom glas. Det bordet var inte avspärrat. En anställd frågade mig vilken modell jag ville prova (det fanns ganska begränsat med valmöjligheter) och han ställde sedan in metallbandet för att passa runt min vrist.

Jag började peta runt på klockan och möttes direkt av ett skratt; "nono, only movie, not real". Det visade sig att provmodellerna loopade en film med funktionerna, men de gick inte att använda skarpt. Ville man prova menyer och funktioner fick man prova på klockan som satt fast i ställningen på bordet. Jag förstod inte ett smack eftersom den var inställd på kinesiska, så jag bad honom ställa om till engelska. Han bläddrade fram och tillbaka - det var uppenbart att han inte hade en aning om hur man gjorde och att han uppfattade menysystemet som ganska krångligt. Till slut meddelade han att det inte gick. Va, det är klart att man kan ändra språk på den, utbrast jag. Han menade på att det endast gick att göra vid en total omställning varefter den skulle kopplas till iTunes och/eller iPhone.

Jag försökte navigera så gott jag kunde baserat på bekanta ikoner och det var ju lite småkul. Apple-representanten klickade på maps-funktionen flera gånger och försökte imponera med den, men hur ofta kommer man att använda en karta som är ca 2x2 cm stor? Vidare skröt han om att den kunde lagra 500 bilder, varpå jag frågade hur mycket minne den hade. Då kom nästa skratt. "Hoho, no memory!" Jo men något minne måste det ju finnas om den kan lagra 500 bilder försökte jag. No, no memory, but 500 photos, envisades han.

Ser fram emot generation två av Apple Watch. Just nu är den verkligen inget för mig.
 
Toppen