Senaste nytt

Söker tips/flygbiljetter till Italien v29 med Star Alliance (helst SAS)

Jag Och min sambo förälskade oss i Italien efter rosdtrip i norra regionen runt Garda, Bologna, modena, Parma förra sommaren. Vi söker bad (helst kust vid havet) , sol, god mat, gärna möjlighet till lite fysisk aktivitet typ lättare vandring och cykling. Kikat på Sicilien, Sardinien, Amalfikusten men har haft svårt att hitta resor med bra pris

Tips mottages tacksam på resmål och konkreta biljetter


  • Varifrån vill du börja din resa? stockholm
  • Var är din destination? Italien
  • När vill/behöver du resa ut? 17/7 alternativt 18/7 med ankomst på dagen
  • När vill/behöver du komma hem? vara hemma senast på 25/7 för att kunna flyga vidare till Umeå 25/7
  • Hur länge vill du vara borta? N/A
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? Gärna premium med economy funkar hur bra som helst
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst SAS annars vilket Star alliancebolag som helst
  • Vad är din budget? (per person) upp till 5000kr/person. vi är sent ute så får nog bita i det sura äpplet.. hittat priser med lufthansa på runt 2-3000kr till typ milano och rom
  • Vad är det viktigaste för dig?
    • Biljettpris
    • Antalet av poäng man kommer att tjäna
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? nej
 

fcx

Medlem
Den här ger 5 625 poäng som EBG, och Blue1 innebär att ombordupplevelsen är extra trevlig:

Skärmklipp.PNG
 

Palazzi

Medlem
Venedig med SAS 18-25 verkar humant prissatt, o ni slipper bytet. 2.900kr i ekonomiklass o 3.400kr i Plus. Då är ni ju redan vid havet, och Dolomiterna ligger inte långt bort för bergscykling
 

AndersSt

Medlem
Inget direkt flygtips men jag vill starkt rekommendera Ligurien, dock inte det flashiga området runt Portofino som är alldeles för dyrt och turistigt.
Åk till Pietra Ligure istället, har själv varit där flera år i rad. Därifrån kan man även göra dagsutflykter till charmiga ställen som t ex Alassio, en liten badort som ligger på vägen ner mot Nice, ca 3 mil från Pietra Ligure. Eller varför inte San Remo, nära franska gränsen.

Cinque Terre kan säkert också rekommenderas för vandring och liknande men där har jag inte varit själv.
 
Inget direkt flygtips men jag vill starkt rekommendera Ligurien, dock inte det flashiga området runt Portofino som är alldeles för dyrt och turistigt.
Åk till Pietra Ligure istället, har själv varit där flera år i rad. Därifrån kan man även göra dagsutflykter till charmiga ställen som t ex Alassio, en liten badort som ligger på vägen ner mot Nice, ca 3 mil från Pietra Ligure. Eller varför inte San Remo, nära franska gränsen.

Cinque Terre kan säkert också rekommenderas för vandring och liknande men där har jag inte varit själv.

Låter mkt bra, ska försöka hitta något där. Genua, Milano och turin ligger nära. Har även Nice, tänkte ta hyrbil. vet inte hur det funkar att ta hyrbil i Nice och köra över till italien?
 

AndersSt

Medlem
Låter mkt bra, ska försöka hitta något där. Genua, Milano och turin ligger nära. Har även Nice, tänkte ta hyrbil. vet inte hur det funkar att ta hyrbil i Nice och köra över till italien?

När det gäller flyg har vi flugit CPH-FCO-GOA med Alitalia för en riktigt billig peng. Därifrån är det ca 70km med bil till Pietra Ligure.
Vi har även flugit GSE-BGY med RyanAir och kört från Bergamo, en bilresa på ca 25 mil, sista biten genom bergen och ner mot medelhavskusten är ganska trevlig faktiskt.

I Genoa hyrde vi en gång en Fiat Punto i 14 dagar med fria mil för endast 1690:- från AutoEurope.
Ganska svårslaget pris tycker jag.

Till Nice kör man på en timme, skulle tro att biluthyraren helst vill veta om man tänker köra utanför landet men det borde inte vara något problem.
Har man inte bråttom rekommenderar jag att man struntar i Autostradan och tar kustvägen istället.
 
Last edited:
Toppen