Senaste nytt

Formaliteter på Moskva Sheremetyevo (SVO)

cbroxe

Medlem
Hej!

Om en vecka skall jag till SVO. Har aldrig varit där förut.
Skulle vilja fråga er om ni vet ungefär hur lång tid det tar att köra från centrala Moskva till SVO.
Mitt plan åker från SVO vid 19.15.
Någon som vet hur lång tid innan man bör vara där? Är det någon form av VISA formaliteter som skall genomföras när man lämnar landet, eller är det bara när man åker in i Ryssland?

Tacksam för hjälp kring detta.

MVH
 

Dr. Miles

Expert
Skulle vilja fråga er om ni vet ungefär hur lång tid det tar att köra från centrala Moskva till SVO.
Mitt plan åker från SVO vid 19.15.

Trafiken under kvällen i Moskva är oberäknig.
Därför rekommenderar jag dig att ta Aeroexpress från Belorussky station (Белорусский вокзал‎).
Det ligger nära tunnelbanastation: Belorusskaya(Белорусская‎)

Följande avgångar bör hinna till din flight.

Timetable of Aeroexpress Trains to Sheremetyevo International Airport

Moscow Belorussky station 16:30 - Sheremetyevo Airport 17:05
Moscow Belorussky station 17:00 - Sheremetyevo Airport 17:35
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Att åka bil till SVO från centrala Moskva kan ta allt mellan drygt en och fyra timmar.
Är presidenten ute och åker så händer det att man stänger av en eller flera av de
stora vägarna vilket leder till hemska proppar i trafiken. Fredagar är normalt den
värsta dagen då många moskoviter lämnar staden för att åka ut till datjan (motsv.
sommarstugan). Jag har inte provat flygtåget men det låter som en mycket god ide.
 

Kricka

Medlem
Vad gäller visaformaliteter så fungerar det mycket smidigt i det nya Ryssland.
Det är dock viktigt att hålla reda på den delen av inreseformuläret som skall
användas vid utresan.
 
Det beror nog varifrån man åker. Aeroexpress är relativt billigt och tryggt sätt och rekomenderas starkt pga vägbygget som de håller på med i många år nu.
Har man tid, ingen baggage och vill ha en annorlunda upplevelse och göra saker billigt i världens dyraste stad kan jag tipsa om följande:
1. Ta tunnelbana till Rechnoy vokzal - 28RUB
2. Ta bussen 851 eller 851M till SVO - 28RUB. Vill man lyxa till sista biten då finns expressshuttle Avtoline för under 100RUB.

Vill du ha en oförglömlig upplevelse så kan man komma till Rechnoy vokzal, köpa billiga cigg och vodka, sen gå till taxiparkering och förhandla under 10-15 minuter.
Har man tur så kommer priset ner från $100 till max $25-30(800-1000RUB) och så får man åka Volga eller Lada till SVO. I snabbaste läget tar denna väg 30 minuter, har check-in processen börjat och du tar en klunk vodka själv och injicerar föraren med extra $5 så fixar han det på 20. :)
 
Last edited:
Toppen