Senaste nytt

Begreppet närmaste anhöriga

ulagun

Medlem
Har haft en totalt meningslös diskussion med medlemsservice angående begreppet "närmast anhöriga".
Egna barn och (förmodar egna) föräldrar ingår men inte barnbarn.
Jag har kommit upp i åren så både föräldrar samt svärföräldrar är döda och begravda sedan länge.
De har således något svårt att utnyttja denna förmån.
Däremot har vi fyra barnbarn som vi tillsammans med deras föräldrar bjuder ned på en långweekend till Portugal nästa månad.
Därav min kontakt med medlemsservice. Menar att ens barnbarn måste vara minst lika "nära anhörig" som avliden förälder.
Till min besvikelse blev svaret typ God dag yxskaft, de tackade för mitt inlägg men att ändra sig oh nej.
Har vid tidigare resor med några av barnbarnen blivit glatt insläppta både på Arlanda och Gardermoen när vi kommit lite utanför rush hours. Och ungarna älskat andäktigt att komma in loungen med gratis läskautomat kakor m.m.
Tyvärr reser vi ut från CPH och där har bemötandet varit tvärtom. Ett grinigt nekande.

Så vad återstår för oss?
Ta med sönerna i SAS loungen och tömma whiskyflaskan samt sända resten till Dinersloungen?
Tills saken hör att fru ulagun har SK Gold jag har Diamond samt Lufthansa Senator
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ulagun

Medlem
Jag är väl medveten om reglerna Christian R, men ser inte logiken i att en förälder är närmare anhörig än ett barnbarn.
Vad jag är ute efter är en ändring av reglerna. Vi talar inte om Mose stentavlor här utan klåfingriga SAS regler.
Om jag hårdrar det så kan jag finna det vara snudd på åldersdiskriminering av oss lite äldre EB medlemmar.
Undantaget två år med silver så har jag haft EB Gold sedan år 2000, att då inte tillåtas ta med barnbarnen någon gång per år in i loungen finner jag småaktigt.
 

fcx

Medlem
Jag delar inte din uppfattning. För mig är nuvarande regler en bra definition av "närmast anhöriga". Jag tycker inte att man kan jämställa föräldrar och barnbarn, och skulle jag få önska mig en utökning så tycker jag att syskon ska in som "närmast anhörig" före barnbarn.
 

Delayed

Medlem
ser inte logiken i att en förälder är närmare anhörig än ett barnbarn.
Jag kan nog se logiken i det. Barn eller föräldrar är ett "släktled" ifrån medan barnbarn är två.

Undantaget två år med silver så har jag haft EB Gold sedan år 2000, att då inte tillåtas ta med barnbarnen någon gång per år in i loungen finner jag småaktigt.
Jag kan hålla med om att även jag skulle känna det småaktigt. Samtidigt har jag förståelse för att det måste finnas regler, men visst önskar man en del flexibiltet och det tycker jag man faktiskt får ibland.
 

Dr. Miles

Expert
Ett steg i släktgrenen förutom make/maka/sambo är visst "närmast" anhöriga, så vad är småaktig eller vem är småaktig?
Det finns numera möjlighet att använda sina poäng för loungebesök (endast på SAS lounger) om man behöver att gästa in andra anhöriga några få gånger om året så det är inte allt för mycket begärt av SAS väl?
 

Stefan62

Medlem
Jag är väl medveten om reglerna Christian R, men ser inte logiken i att en förälder är närmare anhörig än ett barnbarn.
Vad jag är ute efter är en ändring av reglerna. Vi talar inte om Mose stentavlor här utan klåfingriga SAS regler.
Om jag hårdrar det så kan jag finna det vara snudd på åldersdiskriminering av oss lite äldre EB medlemmar.
Undantaget två år med silver så har jag haft EB Gold sedan år 2000, att då inte tillåtas ta med barnbarnen någon gång per år in i loungen finner jag småaktigt.

Jag förstår hur Du tänker, men samtidigt så skulle ju det kunna bli lite av anarki...jag tar med en kollega och kallar hen för partner...eller tar med mig vem som helst och säger att det är min fru etc.
 

Senator

Moderator
Vi kan väl börja med att SAS till min vetskap är kanske det bolag som visar störst omtanke gällande familjer och access. Jag tänker mycket på BA som kör stenhårt på Guld eller Silver +1, och familjer är persona non grata. Lufthansa har också en relativt generös policy, men SAS är nog bäst i denna kategori.

Jag ser båda sidor här: vart skall man dra en gräns? Men vem skall definiera vad en närstående är?

Jag ser också helt andra scenarion som är svåra: vi lever i tiden med "The Modern Family" där kanske en relation inte består av egna barn. Skall vi dra en gräns där en bonusförälder reser med bonus barn?

Det som dock är svårt, är att det skall vara individanpassad. En policy som är olika per person är svår att motivera. Jag har några vänner som jag nästan anser är mina bröder.. Som singel och barnlös, kan jag få med mig mina "brothers of a different mother and father"?

Jag förstår frustrationen, men vi klagar ofta att SAS är inkonsekventa. Kanske vi skall bara inse att ibland så faller vi utanför ett system, och bara acceptera detta?
 

Totopez

Medlem
Hur ska loungen kunna veta att det inte är dina barn? Om du gästar in dina fyra barn(barn) så gästar frun in deras föräldrar som sina barn. Vad ska loungedraken göra, kräva födelseattest på alla?
 

Delayed

Medlem
Hur ska loungen kunna veta att det inte är dina barn? Om du gästar in dina fyra barn(barn) så gästar frun in deras föräldrar som sina barn. Vad ska loungedraken göra, kräva födelseattest på alla?
Vissa saker går att uppnå med lögner och "bedrägligt beteende". Dock passar inte detta alla. ;)
 
Toppen