Senaste nytt

Testade sträckan Göteborg-Stockholm med MTR Express.

D

Deleted member 4971

Guest
Jag är ingen tågfantast, kan räkna på en hand mina resor senaste åren. Tycker bara det är ett tråkigt sätt att färdas på i jämförelse mot flyget. Och min hemska upplevelse från årskurs 6 när vi tågade ner till Göteborg finns fortfarande kvar i närminnet. Då jag flygit sträckan för många gånger, tänkte jag ge mtr en chans. Om inte annat för att kunna jämföra hur det egentligen står till mot flyget i form av pris, komfort, tid m.m

Bokning av biljett gick snabbt och smärtfritt, hemsidan har dom lyckats riktigt bra med. Det var enkelt att navigera och informationen var tydlig och lätt att förstå. Det fanns 3 klasser att välja bland "Fix" "Flex" och "Plus" där jag valde den billigaste biljetten Fix som kostade mig 245:- för dagen (enkel) och då skulle bara stolen + Wifi ingå.

Nu i starten kunde man även välja sittplats och det var likt flyget med en karta över sittplatser, tog vagn E och sittplats 234.

Dagen i ära steg jag upp 04:35 och prick 13 minuter senare hade jag duschat, packat och fått på mig kläder och var på väg mot bussen. Jag gillar att vara i tid och hade gott om spelrum när jag ankom till Göteborg Centralstation. Rätt många resenärer på perrongen men där en majoritet verkade åka med SJ (Efter Skövde var vi dock +80% skulle jag uppskattat det till) Tåget avgick prick 06:05 och ankom ganska exakt 09:24 vilket var skönt då jag hade en bokad tid klockan 12:00, var lite rädd då jag hade hört om problem i Stockholm dagen innan.

Rätt kul när tågvärden gick runt och man inte ens behövde visa någon biljett, tydligen såg han allt från sin iPad. Två resenärer bakom mig ifrågasatte om dom verkligen inte behövde visa biljett, efter att han sa deras namn nöjde dom sig med svaret och blev nyfiken på hur det fungerade.

Kändes överlag som en riktigt smart lösning, om inte annat för att spara tid. Samtidigt känns det som att man dras med en massa missar som jag återkommer till längre ner.

Några bilder först!

Luktade som en ny bil, fräsht!

IMG_0354.jpg IMG_0355.jpg

Gick tydligen att hyra för 2000 kr och då ingår mat, läsk och sittplats för upp till 8 personer Vilket känns rätt bra om man är en grupp som reser, kanske en företagsgrupp som ska snacka ihop sig inför ett möte, kickoff eller liknande.

IMG_0360.jpg

Min plats för dagen 234.

IMG_0356.jpg

Fräsh stol, men valet av material gör att damm/hår etc fastnar väldigt lätt. Sen var komforten inte lika kul efter 2 timmar....

IMG_0357.jpg

Helt okej benutrymme, men saknar någon form av stöd för fötterna.

IMG_0362.jpg

Inte allt för mycket plats att spela på om man får en granne.

IMG_0364.jpg

Högt i tak!

IMG_0367.jpg

Cool lampa!

IMG_0368.jpg

Gick ej att fälla armstödet med en 50 cl flaska, miss? Känns ju inte som att man tar med en burk läsk??

IMG_0369.jpg

Bordet är rätt litet, borde finnas en utskjutande del så man slipper böja sig fram om man ska använda datorn. Bra med övre bordet som förvaring av laddare/telefon.

IMG_0372.jpg

Varför ingen bakpanel så man av misstag inte råkar sparka ner grannens läsk? Skulle även ha underlättat om strömkontakten fanns där.

IMG_0374.jpg

Kul med touch!

IMG_0377.jpg

Min utsikt....

IMG_0379.jpg

Blev så glad när jag såg att dom hade Champagne, men icke sa nicke... Det serverades tidigast klockan 11, började tänka på systemets reklam som går "Det svenska sättet att sälja alkohol är lite annorlunda" jo tack, behandla myndiga människor som barn.. Men smörgåsen var fruktansvärt god! Hade SAS skaffat en sån här macka på inrikes hade jag nog dött lycklig.

IMG_0382.jpg

Saknade någonstans att hänga upp skräppåsen.

IMG_0383.jpg

En bra placering vore kanske på väggen?

IMG_0384.jpg

Testade farten på internet just när vi lämnade Göteborg. Riktigt bra får jag säga. Gick att surfa hela vägen utan minsta problem.

Skärmavbild 2015-04-21 kl. 18.44.46.png

Är lite tveksam över min upplevelse, mtr har några bra saker som hemsidan, nya och fräsha vagnar, bra internet och ett fint café sortiment. Men det kändes lite som att man har för många missar för att göra det till en riktigt bra upplevelse. Exempelvis att man inte bara har en krok på väggen för soppåsen, strömkontakten borde vara av bättre kvalitet (lossnade) och kanske vara på en konsoll på främre delen osv och inte som nu där det blir ett virr varr av kablar överallt... Armstödet går inte att fälla med 50 cl flaska??? Bordet borde ha en utskjutande del...

Men även stolen kändes inte helt 100% visst den fungerade utan några större problem men något bättre komfort hade jag önskat. Även valet av material kändes något knepigt just då damm/hår älskar den typen av material. Toaletten var också fruktansvärt liten (kanske finns större handikapp, missade i så fall det) Sen gjorde man även alldeles för många utrop, varför kan dom inte säga allt direkt när tåget börjar rulla? När dörrarna öppnades lät det även som sju svåra år.

Så nja! Visst, för 245:- ska man inte klaga. Men det kändes ändå som att mtr har missat på rätt enkla grejer och då pratar vi ändå om en produkt som är ny och inte något gammalt SJ lik.

Vad säger ni andra som testat?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Fick mail från mtr, skickade in mina punkter.

"Tack för din resa nyligen med MTR Express nya snabbtåg mellan Göteborg och Stockholm. Du som kund är viktig för oss och vi skulle uppskatta två minuter av din tid för att fylla i undersökningen nedan. Stort tack för din medverkan!"
 

HCas

Medlem
Tack, grym recension! MTR verkar ha en hyfsad produkt tycker jag, och säkert prisvärt om man får en så billig biljett, men knappast i närheten av komforten på X2000. Jag fattar inte riktigt varför alla nya fjärrtågsprodukter måste kännas som regional/pendeltåg - SJ3000 är ju likadan i det avseendet.
 

mha321

Medlem
Tack, grym recension! MTR verkar ha en hyfsad produkt tycker jag, och säkert prisvärt om man får en så billig biljett, men knappast i närheten av komforten på X2000. Jag fattar inte riktigt varför alla nya fjärrtågsprodukter måste kännas som regional/pendeltåg - SJ3000 är ju likadan i det avseendet.
Det kanske är samma som med flyget - lågt pris är det ända som kunden söker efter, och då anpassar man leveransen till det.
 

Johan Söör

Ny medlem
Hej!

Tack för feedback och roligt att du överlag var nöjd med din resa med MTR Express. Vi är ett nystartat bolag som lär oss nya saker hela tiden, därför uppskattar jag verkligen kundfeedback så att vi kan fortsätta trimma kunderbjudandet.

Vi är i färd med att införa en mer stabil upphängning för soppåsarna vid varje plats. Stolarna får vi många positiva kommentarer om, även om jag vet att det inte finns någon stol som passar alla eftersom vi är olika långa och sitter på olika sätt. Vi har dock lagt mycket möda på att den ska vara ergonomiskt utformad och därmed både bekväm och bra för ryggen. Det finns en större handikapptoalett ombord. Vad gäller information i högtalaren är vi måna om att ge alla kunder tydlig information även vid en eventuell försening, men det finns säkert saker där att fortsätta trimma.

Välkommen ombord snart igen,

Johan Söör, VD MTR Express
www.mtrexpress.se / Instagram: @mtrexpress
 

011430121

Medlem
Hej!

Tack för feedback och roligt att du överlag var nöjd med din resa med MTR Express. Vi är ett nystartat bolag som lär oss nya saker hela tiden, därför uppskattar jag verkligen kundfeedback så att vi kan fortsätta trimma kunderbjudandet.

Vi är i färd med att införa en mer stabil upphängning för soppåsarna vid varje plats. Stolarna får vi många positiva kommentarer om, även om jag vet att det inte finns någon stol som passar alla eftersom vi är olika långa och sitter på olika sätt. Vi har dock lagt mycket möda på att den ska vara ergonomiskt utformad och därmed både bekväm och bra för ryggen. Det finns en större handikapptoalett ombord. Vad gäller information i högtalaren är vi måna om att ge alla kunder tydlig information även vid en eventuell försening, men det finns säkert saker där att fortsätta trimma.

Välkommen ombord snart igen,

Johan Söör, VD MTR Express
www.mtrexpress.se / Instagram: @mtrexpress
Välkommen till BC @Johan Söör, hoppas du har möjlighet att "hänga" här någon gång per dag, alltid trevligt med företagsrepresentanter.
Lycka till med försäljningen.
 
Toppen